Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tveksamhet i The Shadow of the Past
InläggPostat: tis jan 05, 2016 8:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Följande citat från Gandalf tycker jag är intressant:
Tolkien skrev:
'And this is the dreadful chance, Frodo. He believed that the One had perished; that the Elves had destroyed it, as should have been done. But he knows now that it has not perished, that it has been found. So he is seeking it, seeking it, and all his thought is bent on it. It is his great hope and our great fear.'


Hur kommer det sig att Sauron inte visste att ringen fortfarande existerade? Om alverna verkligen hade lyckats förstöra den borde han väl ha märkt det på en gång, med tanke på att han plöjt ner så mycket av sin egen kraft i den. Eller var han mer eller mindre i koma och förlorade flera hundra år i början av tredje åldern? I så fall borde han ändå ha känt att ringen fanns kvar när han väl vaknade till liv igen. Är detta rentav en liten miss av Tolkien så här i början av skapelseprocessen?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tveksamhet i The Shadow of the Past
InläggPostat: ons jan 06, 2016 5:45 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Han kanske inte visste exakt hur mycket som han skulle försvagas om ringen kastades ner i Mount Doom. Om han verkligen hade vetat det hade han ju också kunnat avvara en eller två orker eller troll som hade kunnat vakta Sammath Naur.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tveksamhet i The Shadow of the Past
InläggPostat: ons jan 06, 2016 10:58 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jo visserligen, men jag föredrar ändå att tänka mig att Gandalf hade fel och att Sauron visste hela tiden att alverna inte förstört Ringen. Han trodde att alverna hade den i förvar eller i värsta fall hade kastat den i havet där den skulle blivit knepig att hitta. Men han var för svag för att göra något åt det i början, och efter återkomsten till Barad-Dûr planerade han att erövra Västern utan Ringens hjälp. Förmodligen hoppades han hitta Ringen i någon källare under Imladris eller möjligen Minas Tirith efter sin slutgiltiga seger. Det var först när han fått reda på att Bilbo hade Ringen som han började inbegripa den i sina planer.

Denna teori förutsätter att Gandalf inte visste allt, men hellre det än att Tolkien gjorde en miss. :)

Angående utebliven bevakning vid Domedagsberget så tycker jag det förklaras tillfredsställande med Saurons oförmåga att föreställa sig att Västern kunde vilja förstöra Ringen. Dessutom hade de enda tillräckligt pålitliga vakterna varit nazgûlerna, och de behövdes på annat håll. Så där har jag inga problem med Tolkiens logik.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tveksamhet i The Shadow of the Past
InläggPostat: tor jan 21, 2016 11:17 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tycker du har en poäng här, Pellegrino. Trots att Tolkien skrev om det här kapitlet flera gånger verkar han inte haft klart för sig hur sambandet mellan Sauron och Ringen senare skulle visa sig vara, och sedan gick han inte tillbaka och justerade det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tveksamhet i The Shadow of the Past
InläggPostat: mån jan 25, 2016 3:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
Jo visserligen, men jag föredrar ändå att tänka mig att Gandalf hade fel och att Sauron visste hela tiden att alverna inte förstört Ringen. Han trodde att alverna hade den i förvar eller i värsta fall hade kastat den i havet där den skulle blivit knepig att hitta. Men han var för svag för att göra något åt det i början, och efter återkomsten till Barad-Dûr planerade han att erövra Västern utan Ringens hjälp. Förmodligen hoppades han hitta Ringen i någon källare under Imladris eller möjligen Minas Tirith efter sin slutgiltiga seger. Det var först när han fått reda på att Bilbo hade Ringen som han började inbegripa den i sina planer.

Denna teori förutsätter att Gandalf inte visste allt, men hellre det än att Tolkien gjorde en miss. :)

Jag ansluter mig till din förträffliga teori! :) Håller helt med om att det är trevligare att hitta midgårda förklaringar än att tro att Tolkien tabbade sig, och ditt resonemang om hur Sauron tänkte är mycket övertygande.

Enda alternativa midgårda förklaringen jag kommer på just nu är den som Wiz är inne på – att Sauron visste att han skulle bli försvagad om Ringen förstördes, men inte exakt hur försvagad. Han trodde därför att hans skröplighet efter förlusten mot Sista alliansen var delvis som en följd av att Ringen inte fanns mer. Men jag gillar din förklaring bättre. Det känns osannolikt att Sauron skulle ha så dålig koll på egenskaperna i sin egen hemslöjdade Ring.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010