Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 06, 2006 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag menade att alla namn betyder ett eller fler saker

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 7:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Daniel skrev:
Jag menar bara att Smaug är en drake, drake heter Smok på polska, och Smok och Smaug låter ju ganska lika, tycker ni inte?

Tolkien var ju oerhört språkkunnig, och jag tror mycket väl att det kan finnas ett genomtänkt samband smok-smaug.

Vad tror ni?


Det ligger nått i det. :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 9:53 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Turgon skrev:
Daniel skrev:
Jag menar bara att Smaug är en drake, drake heter Smok på polska, och Smok och Smaug låter ju ganska lika, tycker ni inte?

Tolkien var ju oerhört språkkunnig, och jag tror mycket väl att det kan finnas ett genomtänkt samband smok-smaug. Någon mer än jag som tänker på Smaugs

Vad tror ni?


Det ligger nått i det. :roll:


Hittade en ordförklaring på Online Etymology Dictionary (av ordet schmuck som härleds från ett av de mindre rumsrena orden på jiddisch...) som i förbifarten förnekar att det skulle föreligga ett sådant släktskap mellan smok och smaug, med andra ord mellan fornnordiskans smjúga, d.v.s. smaug i imperfekt (som tydligen verkar synonymt med det forngermanska smeugan ("to squeeze through a hole")) och polskans smok (drake). Detta hindrar ju i ofs inte vår gode professor från att associera i sådana banor...

I ordförklaringen till schmuck finner vi ytterligare en intressant sak: nämligen att smjúga/smaug är besäktat med tyskans schmuck (juveler, smycken). Någon mer än jag som tänker på Smaugs juvelbepansrade underkropp...?

Citera:
schmuck
"contemptible person," 1892, from E.Yiddish shmok, lit. "penis," from Old Pol. smok "grass snake, dragon." Not the same word as Ger. schmuck "jewelry, adornments," which is related to Low Ger. smuck "supple, tidy, trim, elegant," and related to O.N. smjuga "slip, step through" (see smock). In Jewish homes, the word was "regarded as so vulgar as to be taboo" [Leo Rosten, "The Joys of Yiddish," 1968]


Se även uppslagsordet smock:
Citera:
O.E. smoc "woman's garment," from P.Gmc. *smukkaz (cf. O.N. smokkr, but this is perhaps from O.E., O.H.G. smoccho "smock," a rare word, N.Fris. smok, but this, too, perhaps from Eng.), from PIE base *smeugh- "to press" (cf. O.C.S. smykati se "to creep"). Original notion seems to be "garment one creeps into," as the word is related to O.N. smjuga "to creep into (a garment)" and O.E. smugan "to creep" and smygel "a burrow." Cf. also Ger. schmiegen "to cling to, to press close, nestle," hence M.H.G. verb smucken, Ger. schmucken "to adorn." Eng. smock was common down to 18c., and was emblematic of womanhood generally, cf. verb smock "to render (a man) effeminate or womanish" (1614); smock-face "person having a pale, effeminate face" (1605).


Kopplingen mellan Smaug och Sméagol har redan gjorts. Det kan vara intressant att Smaug ska vara en översättning av Trâgu i "original Dalish", precis som Sméagol är en översättning av Trahald ("gräva sig in, kräla sig in").

För Tolkien är ju den etymologiska innebörden av ett namn även ett tecken på släktskap i karaktär. Detta bör man hålla i minnet för att se den direkta kopplingen Smaug--Sméagol--Shelob, vilka ju alla tre karaktäriseras av sin respektive Ungoliantiska "hunger" och är slavar under detta begär. (Begäret är i högsta grad en opålitlig "rustning" att krypa in och klä sig i. Även i Smaugs till synes ogenomträngliga "juvelpansar" finns det en svag punkt...)

Med tanke på att etymologin för Smaug/Sméagol betyder "squeeze through a hole" är följande citat från Shelob´s håla ganska talande, och jag vet inte om någon uppmärksammat just denna koppling tidigare, där inte endast Sméagol, utan i högsta grad även Shelob förkroppsligar fenomenet smeugan:

Sam till Gollum/Sméagol:
Citera:
"D'you mean to say you've been through this hole? said Sam. 'Phew! But perhaps you don´t mind bad smells.

Gollum's eyes glinted. 'He doesn't know what we minds, does he, precious? No, he doesn´t. But Sméagol can bear things. Yes. He's been through. O yes, right through. It´s the only way."


Om Shelob:
Citera:
"As soon as she had squeezed her soft squelching body and its folded limbs out of the upper exit from her lair, she moved with a horrible speed..."


Om Shelob igen:
Citera:
"She reached the hole, and squeezing down, leaving a trail of green-yellow slime, she slipped in..."


P.S. Frågan som Den stegrande kamelen tog upp återstår --- vari ligger Tolkiens skämt ("low philological jest")??? Det kan väl aldrig ha med den vulgära innebörden i ordet schmuck att göra...???

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: lör nov 07, 2015 6:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Sarvi skrev:
"The dragon bears as a name - a pseudonym - the past tense of the primitive Germanic verb Smugan, to squeeze through a hole: a low philological jest."

Jag får medge att inte jag heller riktigt förstår Tolkiens skämt. Vad har Smaug med att krypa i hålor att göra? Eller syftar det på Bilbos krypande genom en tunnel för att komma till Smaug? I så fall känns det ganska långsökt. Varför skulle draken få namn av det? Finns det några håligheter i Smaugs förflutna som jag inte känner till?

Aucen skrev:
Frågan som Den stegrande kamelen tog upp återstår --- vari ligger Tolkiens skämt ("low philological jest")???

Worm!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug
InläggPostat: mån nov 16, 2015 12:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Worm?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug
InläggPostat: lör dec 05, 2015 1:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Orm, på svenska! Det är vad det där ormande krypet är såväl bokstavligt som bildligt. Och det är även vad han kallas.

Bokstavligt (fast bildligt) typ så här:

    Bild

Ja, synpunkten har även framförts att det är just den bilden som inspirerat Tolkien till såväl sin egen drakbild som till det lilla skämtet (Rachel Hart, "Tolkien, St. Andrews, and Dragons", Tree of Tales: Tolkien, Literature, and Theology, 2007, s. 10f). Bilden är från Andrews Langs The Red Fairy Book (1890).

Och som så ofta hos Tolkien är sammanhanget kring namnets första förekomst även en nyckel. Så här säger man om den där ormen när man diskuterar den hemliga ingången till dvärgsalarna:

Tolkien skrev:
'It may have been secret once,' said Thorin, 'but how do we know that it is secret any longer? Old Smaug has lived there long enough now to find out anything there is to know about those caves.'

'He may — but he can’t have used it for years and years.'

'Why?'

'Because it is too small. "Five feet high the door and three may walk abreast" say the runes, but Smaug could not creep into a hole that size, not even when he was a young dragon, certainly not after devouring so many of the dwarves and men of Dale.'

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010