Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis mar 19, 2024 9:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör apr 18, 2015 10:30 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Den stegrande kamelen skrev:
Jag gillar att tänka mig att det har gått ett par tusen år sedan han lärde sig människornas språk, och han har varit högst sporadisk med att uppdatera sina kunskaper under tiden. :P

Det är i alla fall roligare att tänka så än att tänka att Tolkien tabbade sig!

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: sön apr 19, 2015 11:04 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Inte en tabbe alls! Man måste inte nödvändigtvis byta tideräkning bara för att man byter tungomål. Han använde antagligen den eldarinska kalendern, där nyår inträffar vid vårdagjämningen! Dvärgarnas kalender har jag inte koll på, och det hade kanske inte Celeborn heller, men det är mycket möjligt att de inte har nyår kring vintersolståndet (som ju vårt nyår är, på ett ungefär), så Gimli kan utelämnas. Hobblarnas tideräkning tror jag inte andra bryr sig så mycket om. Aragorn och Legolas torde däremot vara välbekanta med den eldarinska kalendern.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån apr 20, 2015 6:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Hialmr skrev:
Man måste inte nödvändigtvis byta tideräkning bara för att man byter tungomål.

Det kan man diskutera. Hursomhelst tror jag alvgubben här är helt omedveten om att det väströna året just börjat. Kanske började det väströna året samtidigt som det alviska när han en gång i tiden lärde sig väströna, som Kamelen verkar vara inne på. Men finns det några direkta belägg för det? Den enklaste förklaringen är att alvgubben aldrig lärt sig väströna ordentligt.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån apr 20, 2015 11:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3802
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Kanske började det väströna året samtidigt som det alviska när han en gång i tiden lärde sig väströna, som Kamelen verkar vara inne på.

Det var inte det jag var inne på! Jag hade redan släppt det där med året och kommenterade bara Celeborns dåliga väströna i allmänhet. För han låter ganska styltad och onaturlig när han pratar, och Tolkien måste ju ha tänkt sig något med det.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån apr 20, 2015 7:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Det var inte det jag var inne på!

Så vad är du inne på vad gäller det där med året?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån apr 20, 2015 8:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3802
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Så vad är du inne på vad gäller det där med året?

Inget! Jag bara noterade det där Celeborn-uttalandet, som verkar lite udda vid första anblicken, och blev nyfiken. Och därför frågade jag, eftersom jag inte har någon nämnvärd koll på tideräkningarna vare sig hos alver eller hos andra, men det brukar finnas folk här som är bättre informerade om sånt.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån apr 20, 2015 9:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Jag bara noterade det där Celeborn-uttalandet, som verkar lite udda vid första anblicken, och blev nyfiken. Och därför frågade jag, eftersom jag inte har någon nämnvärd koll på tideräkningarna vare sig hos alver eller hos andra, men det brukar finnas folk här som är bättre informerade om sånt.

Jag undrade bara vad du är inne på nu, då du tydligen inte var (och inte är?) inne på det jag tyckte du verkade vara inne på.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: tor maj 21, 2015 10:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Egalmoth skrev:
Elle skrev:
Det här är bara en liten fundering, har inte alls någon aning om det är så här (rätta mig i så fall). Jag tror att anledningen till att hobbitar och människor blir osynliga av den Enda Ringen är på grund av att de är tillräckligt mottagliga för ringens kraft. /.../


http://oakroadsystems.com/genl/ringfaq.htm#Q0-InvWhy besvarar dina frågor (en utmärkt FAQ för övrigt).

Pellegrino skrev:
Man kan också fråga sig varför den Enda ringen är en osynlighetsring överhuvudtaget. Vad hade Sauron för nytta av den finessen? Ville han smyga runt osynlig ibland och spionera (verkar inte särskilt troligt), eller var osynligheten en bieffekt som man fick på köpet när man tillverkade maktringar?

I och med att bärarna av de nio ringarna gick in i den "spirituella världen" (andra sidan) så blev de synbara för Sauron, även på stora avstånd, och mer öppna för hans befallningar. Sen så är det lite av en bieffekt att de nio blev osynliga i och med att de fick odödlighet "på köpet".
Det här med osynlighet verkar vara lite olika. På FAQ-en som hänvisas till här ovan, finns många intressanta iakttagelser. De är dock osäkra på huruvida Gandalf, i likhet med t ex Tom Bombadil, kan se hobbitarna när de bär ringen. På FAQ-en står bl a:
FAQ of the Rings skrev:
In The Hobbit, we never quite know whether Gandalf can see the invisible Bilbo. Only one incident might have told us: When Bilbo rejoins the Dwarves and Gandalf after escaping from the Goblins, his Ring gets him past Balin the lookout, but “the bushes at the edge of the dell” screen him from Gandalf’s view. /.../ Gandalf was as astonished as any of them...
Men jag har funnit en annan passage, där det mer eller mindre framgår att Gandalf INTE kan se hobbitarna när de bär ringen.
Efter Bilbos födelsedagstal, då när han försvinner från Fylke för gott, kommer Gandalf upp till honom på Säcks ände. Det första han säger är: "Jag är glad att finna dig synlig".
Han skulle förstås ha kunnat uttrycka sig så, även om JUST HAN kunde se honom, men ingen annan. Men då borde han kanske snarare ha sagt: "Jag är glad att finna dig utan ringen på fingret", eller nåt.

Om vi nu utgår från att Tolkien var vid sina sinnens fulla när han skrev den här passagen och kapitlet i Tom Bombadils hus, så innebär det alltså att Bombadil besitter en förmåga att se mellan världarna som Gandalf saknar. Det kan ha att göra med att Gandalf förbundit sig att leva i Midgård på människors villkor, dvs får inte använda andlig makt, något som, så vitt vi vet, Bombadil inte har gjort.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Utbygdsjägarens outgrundliga försumlighet
InläggPostat: tor aug 27, 2015 8:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3802
Ort: Göteborg
I kapitlet The Great River får Frodo och Sam syn på den förföljande Gollum, håller vakt och skrämmer bort honom när han nattetid försöker smyga sig på sällskapet. Aragorn vaknar av ljudet:

Tolkien skrev:
'What is it? ' he whispered, springing up and coming to Frodo. 'I felt something in my sleep. Why have you drawn your sword?'
'Gollum,' answered Frodo. 'Or at least, so I guess.'
'Ah! ' said Aragorn. 'So you know about our little footpad, do you? He padded after us all through Moria and right down to Nimrodel. Since we took to boats, he has been lying on a log and paddling with hands and feet. I have tried to catch him once or twice at night; but he is slier than a fox, and as slippery as a fish. I hoped the river-voyage would beat him, but he is too clever a waterman.
'We shall have to try going faster tomorrow. You lie down now, and I will keep watch for what is left of the night. I wish I could lay my hands on the wretch. We might make him useful. But if I cannot, we shall have to try and lose him. He is very dangerous. Quite apart from murder by night on his own account, he may put any enemy that is about on our track.'
The night passed without Gollum showing so much as a shadow again. After that the Company kept a sharp look-out, but they saw no more of Gollum while the voyage lasted.

Nu infinner sig osökt frågan: Om nu Gollum är så farlig och kan tänkas begå murder by night on his own account, och om Aragorn har vetat om hela tiden att han är sällskapet i hälarna – varför är det först när Frodo och Sam uppmärksammar saken som Aragorn börjar sätta ut nattvakt?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utbygdsjägarens outgrundliga försumlighet
InläggPostat: tor aug 27, 2015 9:28 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 830
Har aldrig reflekterat närmare över saken, men jag skulle kunna tänka mig att Aragorn tyckte han hade koll på situationen (även om "I felt something in my sleep" låter aningen chansartat) och inte ville oroa sällskapet i onödan. Men när Gollums närvaro blev allmänt känd var det ingen mening med fortsatt hemlighetsmakeri längre, och då kunde lika gärna alla hjälpas åt att hålla vakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utbygdsjägarens outgrundliga försumlighet
InläggPostat: fre aug 28, 2015 3:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3802
Ort: Göteborg
Ja, "chansartat" var ordet! Gollum är ju en erkänt skicklig smygare, så det verkar närmast dumdristigt av Aragorn att lita på att han skall hinna vakna och reagera innan ett eventuellt attentat redan är ett fullbordat faktum. Man får nästan känslan att den gode Vidstige är lite för stolt över och säker på sina vildmarksfärdigheter ibland ... :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utbygdsjägarens outgrundliga försumlighet
InläggPostat: lör aug 29, 2015 3:10 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 830
Man kan också undra hur Legolas kunde missa Gollums närvaro. Han var ju den enda i sällskapet förutom Aragorn som träffat Gollum (av hans berättelse i rådslaget får man intrycket att han ingick i vaktstyrkan som bevakade Gollum) och behövde inte ens blunda för att sova (enligt Riders of Rohan), så han borde haft minst lika goda förutsättningar som Aragorn att upptäcka Gollum.

Det kanske helt enkelt var så att både Aragorn och Legolas kände till att Gollum förföljde dem och hade diskuterat problemet flera gånger. Eller så var Aragorn helt enkelt outgrundligt försumlig! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Galadriels gåva till Gimli
InläggPostat: mån nov 09, 2015 3:23 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3802
Ort: Göteborg
Det är nog ett tecken på kvalitet, tror jag, eller åtminstone på djup, att det fortfarande efter fyrtioelfte omläsningen går att hitta nya detaljer i de här böckerna! I synnerhet hittar jag saker när jag lusläser dem så noga som mitt översättande "tvingar" mig till. Här är till exempel en liten fundering jag just fick:

När Galadriel delar ut avskedsgåvor till Sällskapet vid deras avfärd från Lórien, då har hon en förberedd gåva till samtliga – Aragorn får en svärdsskida och en alvsten, Boromir får ett bälte, Sam får en ask konstgödsel, osv osv. Men inte till Gimli! Honom frågar Galadriel istället vad han vill ha, och ger honom därmed chansen att komma med sin "begäran så djärv men samtidigt så hövisk". Varför då? Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att Galadriel redan visste eller åtminstone anade vad Gimli skulle be om, varför hon snällt gav honom chansen att fråga efter det.

Det är ju ingen stor sak, men det var något som jag aldrig tänkt på förut, och det gav mig lite av en aha-upplevelse. Jag gillar att få sådana i böcker jag har läst så många gånger! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån nov 09, 2015 6:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 830
Jag har också uppmärksammat "särbehandlingen" av Gimli vid gåvo-utdelningen, men jag tror snarare att det var Tolkien själv som ville ge Gimli chansen att vara djärv och hövisk. Därför lät han Gimli vara den ende som fick välja en gåva själv. Men eftersom Galadriel är min favoritkaraktär i verket köper jag gärna din förklaring också. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör nov 14, 2015 3:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 747
Ort: Göteborg
Men om man ser det på det sättet så händer ju allt i hobbitboken och Ringsagan för att Tolkien ville det, och vad finns det då kvar för mening med berättelsen? Då hittade Bilbo ju till exempel Ringen för att Tolkien ville det, och inte för att det var hans öde/Ringen hade tröttnat på Gollum, och de tog inte örntaxi till Domedagsberget för att Tolkien ville det, inte på grund av inomvärldsliga omständigheter som andra förklarar mycket bättre än vad jag kan. Så jag ligger nog mer på Kamelens linje här, för att det ska vara meningsfullt att tolka det så alls så måste Galadriel ha varit ansvarig, inte Tolkien :)


Men för att prata om något helt annat:
Någonting jag har tänkt på nu när jag läser Kamelens översättning är vilken jäkla drama queen Aragorn är... Här är tre exempel jag kan komma på på rak arm, men det finns säkert fler!
Citera:
"... Om jag var ute efter Ringen, då kunde jag ta den – NU!”Han reste sig och tycktes plötsligt växa sig längre. Hans ögon lågade skarpt och befallande. Han kastade tillbaka manteln och lade handen på fästet till ett svärd som hade hängt dolt vid hans sida.

Citera:
”Var inte rädda!” sade en främmande röst bakom dem. Frodo vände sig om och såg Vidstige, men ändå inte Vidstige, för den väderbitne utbygdsjägaren var inte längre kvar. I aktern satt Aragorn, Arathorns son; stolt och rakryggad styrde han båten med skickliga paddeltag. Hans huva var tillbakakastad, hans mörka hår strömmade i vinden och ett ljus var i hans blick: en konung som återvände ur landsflykten till sitt eget land.

Citera:
”Gondor! Gondor!” utropade Aragorn. ”Om jag ändå finge se dig igen i en lyckligare stund! Ännu bär min väg inte söderut till dina klara strömmar.
Gondor! Gondor, du rike mellan berg och hav!
Västan blåste, och Silverträdet glänste av
ljus likt klart regn, som föll i forna kungars park.
O vingad krona! O vita torn och mur så stark!
O Gondor, Gondor! Skall Silverträdet ses av män
och Västan blåsa där mellan berg och hav igen?

Låt oss gå nu!”

Han har verkligen sinne för dramatiska gester, den snubben! :P Jag gillar särskilt tanken på hur han spänt måste ha suttit och väntat på att Argonaths stoder skulle komma inom synhåll för att kunna kasta tillbaka huvan och släppa loss sitt strömmande hår... Jag tror verkligen inte att det är så Tolkien menade det när han skrev det, men jag kan inte låta bli att gapskratta varje gång jag läser det... :lol:

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010