(Jag flyttade den här diskussionen från "Blandade småord" hit till den egenhändiga tråden, där den hör hemma!)
Ja, en egen "Ringens värld"-volym är kanske vägen att gå! Då slipper man grumla den riktiga översättningen med det där tämligen oöversättliga extramaterialet, vilket dessutom precis som du säger inte lär bli lika noga bearbetat som själva texten. (Dock lär jag inte översätta det med vänster hand – jag är nämligen vänsterhänt!

) Släktträden skulle väl dessutom antingen helt utelämnas eller av en lekman som jag bli väldigt grafiskt osnyggt gjorda, vilket kan vara ännu en anledning till att inte behandla appendixen som en legitim del av ens stolta verk, utan som något katten släpat in lite vid sidan om.
Även jag funderar för övrigt på om jag inte trots allt borde ge mitt alster titeln
Sagan om Ringen. (I så fall med stort R!) Men det är ju en mycket bättre titel än originalets
The Lord of the Rings, och frågan är om det verkligen är okej att som översättare förbättra sin förlaga på det viset.

Om jag förresten återigen får vara ofin nog att göra reklam för mig själv – men det är väl lite grann det den här tråden är till för

– så lade jag i går ut en ny undersida som kanske kan intressera någon?
Om Erik Anderssons Tolkien-översättningDär står knappast något nytt för den som har hängt med, men jag har länge saknat en mer samlad presentation av bristerna i Anderssons översättning. Ohlmarks alla besynnerligheter har ju stötts och blötts lite varstans i decennier nu, men om man på samma sätt vill hävda att Anderssons översättning inte duger – vilket åtminstone jag vill kunna göra, för att rättfärdiga att jag lägger ner ett sånt jobb på att göra det bättre själv! – så har det inte funnits något annat än spridda skurar här på forumet att hänvisa till. Nu har jag försökt sammanfatta de anderssonska problemen, tillsammans med massor av exempel. Synpunkter är välkomna! (Liksom förslag på fler exempel värda att ta med.)
En liknande sida om Ohlmarks kommer också så småningom. Men den känns inte lika angelägen, så det kan nog ta ett tag.