Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bokomslagen
InläggPostat: mån aug 23, 2010 3:52 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 23, 2010 3:05 pm
Inlägg: 85
Ort: Stockholm
Första gången jag läste Tolkien var 1983. Minns inte riktigt vad som drog mig till T-hyllan på biblioteket. Kanske var det Tjechov jag letade efter.

Men den gången drogs mina ögon till ett imponerande verk med en ganska ovanligt omslag. Ett krigiskt omslag inspirerat av hällristningar. Och inuti flera kartor, enormt spännande. Även de två andra böckerna hade omslag av samma författare. Väldigt grafiska, men suggestiva. Sagan om Konungens återkomst hade en nazgul på omslaget.
Hittade den på ett antikvariat i förra veckan. För alla tre delarna av 1962 års utgåva med omslag av Rolf Lagesson så var priset 1200:-

Senare köpte jag egna böcker. Vill minnas att det var en Tolkienvåg i mitten av 1980-talet när Sagan om Ringen syntes överallt. Då var det Inger Edelfeldt som gjorde omslagen :

- Första delen ett skogsmotiv med (min tolkning) en hob i förgrunden och ett följe alver på avstånd
- Andra delen också ett skogsmotiv med två hober som blir väckta av Gandalf vite
- Tredje delen en ryttare på en vit häst i ett rökigt landskap med en stad och ett högt berg i bakgrunden.

På 1990-talet kom en ny utgåvare, denna gång utan bildmotiv utan enbart titlarna i ett slingrande mönster. Och så enbandsupplagan med omslag och illustrationer av Alan Lee

Nyöversättningens omslag har ju sin charm, med omslag som skall likna linneväv, mörkt skiffer och rostigt järn.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tor sep 02, 2010 8:21 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Välkommen till forumet!

Ja, man ska inte underskatta omslagens betydelse för att man får upp ögonen för böckerna. Edelfeldts står nog i en klass för sig, även om det för min personliga del var tidigare pocketversioner som känns mest klassiska. De tre delarna med omslag av Rolf Lagesson fick även jag ge 1200 kr för på antikvariat. Ohlmarks kuriösa förord är obetalbara!

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: mån nov 15, 2010 12:07 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 23, 2010 3:05 pm
Inlägg: 85
Ort: Stockholm
På en loppmarknad igår hittade jag en gammal tummad pocketversion av Sagan om Ringen.
På en av sidorna står det "Pocketutgåva 1967, elfte pocketutgåvande nionde tryckningen 1978"
Någon som vet vem som gjorde omslaget, det står inget om det.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: mån nov 15, 2010 12:37 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det där är min "första" version (fast då i 1972-års tryckning). Den ligger mig varmt om hjärtat, även om jag tycker Edelfeldt lyckades bättre med den nästkommande.

Har precis inhandlat de mycket fina "Deluxe"-utgåvorna av The Hobbit, LotR, Silm, Tales from the Perilous Realm och Children of Húrin. De är stora, fint inbundna med färgbilder, och ligger i slipcases. Upplagan var bara 500 ex också, så man får passa på :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: mån nov 15, 2010 1:54 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 23, 2010 3:05 pm
Inlägg: 85
Ort: Stockholm
Är deluxeutgåvan illustrerad? Vem är illustratören? Såg att prisnivån låg på 400 euro på tolkienlibrary.com

På 90-talet köpte jag den svenska enbandsupplagan, med illustrationer av Alan Lee. Problemet med den var
dock att handlingen och illustrationerna inte följdes åt. T.ex när Gandlaf och Balrogen möts så kommer en bild med Frodo, Sam och Galdriel vid Galadriels spegel. Och så är det i hela boken. Inte särskilt proffsigt gjort.

Någon som vet vem som illustrerade den svenska pocketutgåvan ovan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: mån nov 15, 2010 7:15 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Både och: LotR saknar helt andra konstnärers versioner, vilket jag föredrar, då deras återgivning av verken sällan stämmer med mina (även om jag kan tycka om att titta på olika återgivningar i andra sammanhang), men den innehåller de tre sidorna ur Mazarbuls bok, som Tolkien ville ha med, men som förlaget ansåg skulle bli för dyrt. De är återgivna i flerfärgstryck och är Tolkiens egna kreationer. I övrigt är det en större karta med (utvikbar) samt illustrationerna av Morias västport samt texten på Balins grav.

The Hobbit har Tolkiens egna bilder, både i färg och svartvitt, inklusive flera som inte varit publicerade i boken tidigare. Thrors karta är en stor, utvikbar variant i färg.

The Silmarillion saknar illustrationer.

Tales from the Perilous Realm och The Children of Húrin har illustrationer av Alan Lee.

Böckerna ligger i separata askar, av vilka några har motiv, och några av framsidorna har motiv, vilket framgår av böckerna på den övre raden här: http://www.tolkienlibrary.com/dmiller/limited-lotr.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egenhändiga översättningar
InläggPostat: sön mar 08, 2015 11:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Detta inlägg och det nästkommande flyttades hit från tråden "Egenhändiga översättningar". /Kamelen


Rolf Lagerson har gjort många fina illustrationer!

Men, jag undrar fortfarande: Vem har gjort de som är mest klassiska för mig?

Jag trodde länge att det var Tolkien själv som hade gjort dem. Nu är jag mycket mer tveksam till det. Men jag har inte lyckats hitta konstnären, inte ens i böckerna.


Bilagor:
Sagan om ringen.jpg
Sagan om ringen.jpg [ 24.33 KiB | Visad 16929 gånger ]

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!
Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egenhändiga översättningar
InläggPostat: mån mar 09, 2015 6:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ja, den utgåvan är nog min "mest klassiska" också. Det var farsans tummade exemplar av den, numera saligen hädangångna, som jag läste första dussinet gånger eller så som jag slukade ringsagan.

Men ärligt talat, om man lyckas bortse från affektionsvärdet, inte är väl framsidan särskilt snygg? Den där fete svarte ryttaren med en påse över huvudet ... :mrgreen:
Då är de andra två volymerna betydligt bättre, med vingbestar som flyger bort från Svarta tornet på tvåan och en flotta med svarta segel framför Minas Tirith på trean

Jag har googlat runt efter bästa förmåga, men jag lyckas inte hitta någon uppgift om vem som har målat dessa omslag. Märkligt att det inte står i själva boken!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egenhändiga översättningar
InläggPostat: mån mar 09, 2015 11:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Men ärligt talat, om man lyckas bortse från affektionsvärdet, inte är väl framsidan särskilt snygg? Den där fete svarte ryttaren med en påse över huvudet ... :mrgreen:

Jag har googlat runt efter bästa förmåga, men jag lyckas inte hitta någon uppgift om vem som har målat dessa omslag. Märkligt att det inte står i själva boken!

Påsen har jag gett en tanke, visst, nån gång (minns inte när). Men annars kan jag inte objektivt bedöma bilden. För mig var den först av allt kikhålet in i en värld som jag bara ryktesvis anade var något som kunde påverka mig och min fantasi på ett positivt sätt.
Sedermera blev bildens kittlande lockelse bekräftad av denna hissnande saga.

Så, påse eller ej, det är en fantaaaaaastisk bild i mina ögon. (Frågan är väl snarare om han bär en bag eller en seck över huvudet...?)

Ja, och visst är det märkligt att konstnären så totalt har missats såväl i boken!!! som på nätet?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tis mar 10, 2015 6:11 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den där omslagsbilden är den klassiska även för mig. :D Och jag gillar den skarpt. Och ja, vem har gjort den? Ställde frågan här på forumet så sent som för något decennium sedan.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tis mar 10, 2015 4:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Den där omslagsbilden är den klassiska även för mig. :D Och jag gillar den skarpt. Och ja, vem har gjort den? Ställde frågan här på forumet så sent som för något decennium sedan.

Det var det jag var rädd för (och hade ett svagt minne av; dvs "konstnären är okänd" kan jag inte ha hittat på själv. Månde det ha stått på forumet tidigare, förmodligen efter Ohlmarxistiska forskningsförsök som gått i stöpet...) Skit oxå!!! Tillåter jag mig att utbrista :evil:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tis mar 10, 2015 5:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Faktum är att det till och med har frågats tidigare i den här tråden – av Flickan med bibelspråken i trådens tredje inlägg ovan. Även om hennes bild numera har försvunnit så var det just den här utgåvan hon undrade om. Men något svar fick hon ju inte, lika lite som Ohlmarxisten för ännu längre sedan eller Randalin nu. Irriterande! Undrar om man skulle kunna skriva till Norstedts och fråga? Det var väl Norstedts som AWE/Gebers uppslukades av, har jag för mig...

Apropå omslag förresten: Jag kände till Tolkiens egen omslagsillustration med ringen och ögat. Men att den bara var tänkt för FotR och att han också målade omslag till TT och RotK, det hade jag glömt, om jag nu någonsin vetat det. De är faktiskt riktigt snygga! I synnerhet tredje boken med sina suggestiva gröna nyanser gillar jag mycket!

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tis mar 10, 2015 7:31 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Ja Tolkiens egenmålande omslag är riktigt snygga. De tillhör mina favoriter. Jag är även fascinerad av hur lite de har påverkats av tidens tand, detta då de känns moderna i sitt utförande. Det känns nästan som om de skulle ha målats under 00-talet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tis mar 10, 2015 7:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
De är faktiskt riktigt snygga! I synnerhet tredje boken med sina suggestiva gröna nyanser gillar jag mycket!

De pryder den där jubelutgåvan jag införskaffade för något decennium sedan. :D Och det tredje omslaget användes faktiskt medan Tolkien fortfarande levde: som underlag till den tunna envolymsutgåvan med bibelpapper.

Bild

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokomslagen
InläggPostat: tis mar 10, 2015 7:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Mycket snygga!!!! :shock: Hade ingen aning om att de existerade, synd att böckerna inte har getts ut med de omslagen fler gånger!

Vad är det för jubelutgåva, Ohlmarxisten? WE WANTSSS IT!!!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010