Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 11:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: mån dec 29, 2014 5:39 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Nu har jag inte Två tornen tillgänglig, men jag har för mig att Gandalf, efter att ha träffat Aragorn, Legolas och Gimli i Fangorn, nämner något om att Merry och Pippins ankomst till skogen kommer att få enterna att vakna och något om att flodfördämning ska brista. Hur kan egentligen Gandalf veta allt detta? Han har ju inte träffat varken Merry och Pippin eller Treebeard (även om PJ vill tro det) sedan han kom tillbaka. Är det bara en del av Gandalf den Vites person att vara lite synsk eller har han fått upplysningar från Gwaihir eller Galadriel som kanske vet något.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: mån dec 29, 2014 7:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Gandalf hängde runt i Fangorn ett tag i väntan på Aragorn & Co. Och han stötte faktiskt ihop med Treebeard (utan att hälsa i och för sig). Så han kan nog ha fått vetskap om vad som hänt med hobbitarna på plats.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: mån dec 29, 2014 8:20 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Men hur kunde han veta att flodfördämningen skulle brista?

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: mån dec 29, 2014 9:14 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Gandalf säger att hobbitarnas ankomst har satt igång en kedja av händelser som väcker enterna, och sedan jämför han enternas uppvaknande med en tidvattenflod som kommer att drabba Saruman. Ingen fördämning, bara ett bildligt uttryck alltså.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: mån dec 29, 2014 10:56 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Okej, ett bildligt uttryck som sedan alltså blev mer konkret...

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: mån dec 29, 2014 11:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Jag håller inte med om det. Gandalf börjar med en helt annan metafor, små stenar som startar en lavin i bergen. Det är först lite senare han plötsligt går över till att prata om en fördämning. Jag tror nog att det är tänkt att visa på en faktisk föraning från hans sida, eller en "känsla" av vad som pågår och kan komma att hända. Men man kan väl kanske tänka sig att det bara är nya förbättrade Gandalf Ultra som har den här förmågan, att den gamla grå inkarnationen inte var lika överjävlig.

Citera:
It was not in vain that the young hobbits came with us, if only for Boromir's sake. But that is not the only part they have to play. They were brought to Fangorn, and their coming was like the falling of small stones that starts an avalanche in the mountains. Even as we talk here, I hear the first rumblings. Saruman had best not be caught away from home when the dam bursts!'


Dessutom kan Gandalf inte ha fått veta hur det gick med Merry och Pippin genom att se Lavskägge i skogen, då han såg honom två dagar innan hobbitarna ankom! Snarare tror jag att även detta är tänkt att visa på någon förmåga han har (precis som de mäktigaste alverna) att varsna en del av vad som sker på långt håll. (Så länge det inte sker under Saurons skugga, där han och alverna är blinda.)

Min fetstil i citatet:

Citera:
Merry and Pippin have been fortunate: they met him here, even where we sit. For he came here two days ago and bore them away to his dwelling far off by the roots of the mountains. He often comes here, especially when his mind is uneasy, and rumours of the world outside trouble him. I saw him four days ago striding among the trees, and I think he saw me, for he paused; but I did not speak, for I was heavy with thought, and weary after my struggle with the Eye of Mordor; and he did not speak either, nor call my name.'

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: tis dec 30, 2014 4:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Han blev klart mäktigare som Gandalf vit. Minns också hur han kommunicerade med Frodo när Frodo stod på Amon Hen och hade satt på sig ringen.

Nu när jag skriver kom jag just ihåg Gwaihir som Gandalf hade kontakt med. Gwaihir såg att hoberna blivit tillfångatagna, så redan vid det laget visste han mycket. I kapitlet The White Rider står det mer om detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur visste Gandalf?
InläggPostat: tis dec 30, 2014 7:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Kamelen, min poäng var att Gandalf befann sig i Fangorn och sannolikt kunde följa utvecklingen när hobbitarna kom under Treebeards beskydd. Det behöver inte ha varit något övernaturligt med i spelet. Men att Gandalf har belönats med synens gåva sägs ju rent ut efter Denethors död när Gandalf ser vad som hänt med Häxmästaren. Så man får tro vad man vill utan att ha fel. :)

När det gäller fördämningen är Peter Jacksons väldiga Hoover-damm ett uttryck för artistisk frihet och tämligen överdriven skulle jag vilja säga. Enligt boken bygger enterna vallar och dammar för att leda in Isenflodens vatten i Isengård, visst kan en del av dem varit stora men det känns ändå väldigt förenklat att tala om en fördämning som brister när det snarare var flera dammar som öppnades och ganska odramatiskt översvämmade Isengård.

Dessutom sätter enterna igång sin översvämning EFTER att Isengård har krossats och Saruman belägrats i Orthanc, så jag förstår inte varför Gandalf skulle lägga så stort fokus på den. Jag tror som sagt att det var metaforiskt uttryckt av Gandalf, ungefär som i detta citat:

Citera:
The coming of the hobbits and the tidings that they brought have spilled it: it will soon be running like a flood, but its tide is turned against Saruman and the axis of Isengard.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010