Den stegrande kamelen skrev:
Ser man det på det viset så kan ju vem som helst vara en kristusgestalt, oavsett hur små likheter med den "faktiska" Kristus de uppvisar.
I princip, ja. Du har förstått helt rätt!
Men det är sedan naturligtvis en fråga
i vilken utsträckning de är kristusgestalter. Och Sauron är det ändå rätt svårt att få till en kristusgestalt på något vis. Så han (eller Morgoth) får väl sägas utgöra någon form av absolut nollpunkt på skalan. Och det verkar ändå råda någon sorts konsensus om vilka i ringens brödraskap (för att hålla oss till de huvudmisstänkta) som är kristusgestalter i någon signifikant mening. Utöver Frodo, Gandalf och Aragorn är kanske Sam den som är mest kristuslik. Men de andra i brödraskapet? På vilket vis är de några kristusgestalter i någon jämförbar mening? Det skulle vara Boromir då. Men han är nog snarare en sebastiangestalt.
Den stegrande kamelen skrev:
Men finns det egentligen något särskilt kristet med den där idén om en god kung som skall dyka upp och rädda oss alla? Man kan väl lika gärna kalla det arthurianskt, till exempel.
Idén är naturligtvis inte kristen i sig. Inte heller judisk, förmodar jag. Och kanske kan man även kalla den arthuriansk, eller så kan vi kanske säga att Arthur är en kristusgestalt. Men det handlar även om hur Aragorn förverkligar idén. Jämför Aragorn med Boromir!
Den stegrande kamelen skrev:
Ehrm... no, it doesn't? Snacka om långsökt koppling! Vad då "Christ's descent into hell"?
Och det tyckte kanske jag också första gången jag såg kopplingen. Det var nog inget jag själv hade associerat till, och det till skillnad från det där helandet som hade kraftiga kristusvibbar för mig redan när jag läste ringsagan som barn. Men det kanske säger mer om mig än om något annat. Hursomhelst är det här inget Pearce har hittat på själv. Att Pearce tar upp just de två saker han tar upp är knappast någon slump. I sann lexikonanda har han helt enkelt tagit de två standardexemplen, och det var också därför jag valde att citera honom. Standardprodukten SparkNotes serverar samma två saker (och samma brasklapp):
SparkNotes Editors skrev:
The Christ FigureFrodo and Gandalf each fill the sacrificial role of a Christlike character at various points in
The Lord of the Rings, but Aragorn's fulfillment of the prophecies surrounding the return of the King to Gondor casts the Ranger as the most explicit Christ figure of the novel. Aragorn's journey through the Paths of the Dead parallels Christ's purported descent into hell after his death on the cross. Aragorn's healing of the wounded in Minas Tirith—with only the touch of his hand and his kiss—equally recalls Christ's work with the sick as recorded throughout the Gospels. Aragorn's Christlike nature does not indicate that the third volume of
The Lord of the Rings is intended to be a systematic analogy for the Christian narrative. Rather, the biblical overtones in Aragorn's rise to the throne are more properly a motif, providing a structure for discerning the images of sacrifice, redemption, and rejuvenation in the Zion-like city of Minas Tirith. These principles and archetypes carry Christian meaning in Tolkien's text.
("SparkNote on The Return of the King", SparkNotes LLC, 2002,
http://www.sparknotes.com/lit/returnking/themes.html, läst den 6 oktober 2013.)
Det skulle ju, åtminstone i teorin, kunna vara Pearce igen. Så vi kör en servering till, även den inledd med samma brasklapp. Så här är det enligt Matthew:
Matthew Dickerson skrev:
Now one might claim that in fact there are Christ-figures in Middle-earth. If by "Christ-figure" one is referring to characters who imitate Christ in significant ways—by living out the definition of Christian charity, by embodying mercy, truth, wisdom, humility, and faith, and more specifically by giving their lives for the sake of others—then it is easy to agree with this statement: there are characters in Tolkien's writing who are Christ-like. [...] Like Christ, Aragorn also is a healer, calling back Éowyn even from death, and Faramir and Merry as well, and later on, Frodo and Sam. And he, too, experiences a sort of resurrection in entering the Paths of the Dead and coming back out again into life. It is also interesting to compare Aragorn's experience with the apostle Paul's description of Christ, who when he ascended from the depths led a host of captives, including the spirits of the dead whom he had rescued from their torment.
(Following Gandalf, 2003, s. 209.)