Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 01, 2026 6:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur många nazgûler på Väderklint?
InläggPostat: tis jun 25, 2013 10:43 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag har för tillfället tyvärr inget ex av Ringens brödraskap att tillgå och jag undrar följande... Hur många nazgûler befann på Väderklint när Frodo blev knivhuggen? Och var befann sig de andra (för jag har för mig att det inte var alla nio som var på Väderklint). Har för mig att Glorfindel (eller var det Gandalf) som lyckades leda bort de andra nazgûlerna från Aragorn & Co. Mem jag är väldigt osäker.

Tacksam för svar! :)

Senast redigerad av The White Wizard lör jun 29, 2013 11:21 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Hur många Nazgûler på Väderklint?
InläggPostat: tis jun 25, 2013 10:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nio enligt Gandalf vid Elronds råd, men andra hävdar att de var färre.

Det ska stå på något ställe att de var färre, men jag väljer att gå på textversionen. Jag tror nämligen att fyra nazgûler (utan häxmästaren) inte vore så svåra för Gandalf.

Senast redigerad av Egalmoth tis jun 25, 2013 11:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis jun 25, 2013 10:58 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Står det inte något om hur de var många i "Flight to the Ford"? Aragorn sade väl något om att det var konstigt att inte alla nio anföll dem?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jun 27, 2013 11:37 pm 
Maia

Orkar inte kolla i boken, men jag är rätt säker på att det bara var fem nazgûler som anföll sällskapet vid Väderklint. De fyra andra hade stuckit iväg på Gandalf-jakt tre dagar tidigare. Gandalf berättar om det i Elronds rådslag.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 28, 2013 8:00 am 
Maia
Användarvisningsbild

Pellegrino skrev:
Orkar inte kolla i boken, men jag är rätt säker på att det bara var fem nazgûler som anföll sällskapet vid Väderklint. De fyra andra hade stuckit iväg på Gandalf-jakt tre dagar tidigare. Gandalf berättar om det i Elronds rådslag.

Jo, så var det förstås. Men det är inte riktigt vad det handlar om eftersom det enligt boken sägs att bara fyra valde att förfölja Gandalf, trots att de var nio när de anföll honom (om man ska gå efter Elronds Råd).

InläggPostat: fre jun 28, 2013 12:44 pm 
Maia

OK, dags för lite bokbläddring. Frågan gällde hur många nazgûler som befann sig på Väderklint när Frodo blev knivhuggen, samt var de andra befann sig. I "Flight to the Ford" säger Aragorn:
Citera:
There seem only to have been five of the enemy. Why they were not all here, I don't know...

Senare i kapitlet säger Glorfindel om nazgûlerna:
Citera:
There are five behind us, and when they find your trail upon the Road they will ride after us like the wind. And they are not all. Where the other four may be, I do not know. I fear that we may find the Ford is already held against us.

Och i "The Council of Elrond" säger Gandalf om när han flydde efter att ha blivit attackerad på Väderklint:
Citera:
But I hoped to draw some of them off, and yet reach Rivendell ahead of you and send out help. Four Riders did indeed follow me, but they turned back after a while and made for the Ford, it seems. That helped a little, for there were only five, not nine, when your camp was attacked.

Så svaret är: Det var fem nazgûler på Väderklint när Frodo anfölls. De hade stannat kvar där efter att Gandalf undkommit tre dagar tidigare. De fyra andra hade förföljt Gandalf men avvikit för att bevaka vadstället. När Glorfindel och sällskapet kom till vadstället hann de fem ringvålnaderna från Väderklint ifatt dem, samtidigt som de fyra andra låg i bakhåll. Först då var alla nio samlade igen.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre jun 28, 2013 2:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Pellegrino skrev:
Så svaret är: Det var fem nazgûler på Väderklint när Frodo anfölls. De hade stannat kvar där efter att Gandalf undkommit tre dagar tidigare. De fyra andra hade förföljt Gandalf men avvikit för att bevaka vadstället. När Glorfindel och sällskapet kom till vadstället hann de fem ringvålnaderna från Väderklint ifatt dem, samtidigt som de fyra andra låg i bakhåll. Först då var alla nio samlade igen.

Jo, jag är helt med på allt du skrev. Men har sett att det ifrågasätts om det verkligen var alla nio som G. mötte trots alla citat du tagit med.

Det kanske står skrivet i HOME och det skulle alltså ha startat den här kontroversen...Men jag tycker textversionen är rimligast och bäst.

InläggPostat: lör jun 29, 2013 2:35 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Pellegrino skrev:

Ok, tack så mycket! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Hur många nazgûler på Väderklint?
InläggPostat: lör jun 29, 2013 11:05 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag förstår invändningen. Varför skulle alla nio vara samlade på ett ställe, det är knappast något bra sätt att leta. När de förföljde hoberna i Fylke och Bri verkar de inte alla varit tillsammans i alla fall.

InläggPostat: sön jun 30, 2013 7:12 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tenderfoot skrev:
Jag förstår invändningen. Varför skulle alla nio vara samlade på ett ställe, det är knappast något bra sätt att leta. När de förföljde hoberna i Fylke och Bri verkar de inte alla varit tillsammans i alla fall.

Nej, precis.

Khamûl red först in till Hobsala och träffade Gubbtjyven Gamgee t.ex. Häxkungen upprättade också ett läger i Andrast och besökte kummelgastarna.

InläggPostat: sön jun 30, 2013 10:04 am 
Maia

Frågan gällde i och för sig hur många nazgûler som anföll Frodo, och där är det kanoniska svaret entydigt fem:
Citera:
There were five tall figures: two standing on the lip of the dell, three advancing.

Däremot var det lite olika bud under skrivprocessens gång. I HoME: The Return of the Shadow (kap. XXI) skriver Christopher om ett av pappans utkast:
Citera:
...there were still three Riders, not five, in the attack on the dell...

Av detta finns det möjligen ett spår i denna mening från det färdiga verket:
Citera:
Soon there could be no doubt: three or four tall black figures were standing there on the slope, looking down at them.

Angående antalet som angrep Gandalf så råder det heller inga större tvivel om att Tolkien tänkte sig alla nio. Bortsett från det jag pusslade ihop i föregående inlägg säger ju också Gandalf i rådet:
Citera:
At sunrise I escaped and fled towards the north. I could not hope to do more. It was impossible to find you, Frodo, in the wilderness, and it would have been folly to try with all the Nine at my heels.

Personligen tror jag också att det behövdes alla nio för att driva Gandalf på flykten.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jul 03, 2013 8:58 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Pellegrino skrev:

Ok, men fem dagar efter attacken på Väderklint och nio dagar innan Frodo når Bruinens vad jagar Glorfindel bort tre nazgûler från Den sista bron. Hur kommer det in i bilden?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons jul 03, 2013 11:07 pm 
Maia

Nazgûlerna på bron var de som anfallit sällskapet på Väderklint. Glorfindel säger att han jagade bort tre från bron västerut, och sedan ytterligare två som vände söderut. Det var dessa fem som senare kom ifatt sällskapet vid vadstället.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor jul 04, 2013 3:24 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jaha, då förstår jag! Tack! :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]