Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Vem uträttade minst i brödraskapet?
Frodo 1%  1%  [ 1 ]
Sam 1%  1%  [ 1 ]
Gandalf 0%  0%  [ 0 ]
Aragorn 0%  0%  [ 0 ]
Merry 4%  4%  [ 3 ]
Pippin 16%  16%  [ 11 ]
Legolas 22%  22%  [ 15 ]
Gimli 16%  16%  [ 11 ]
Boromir 23%  23%  [ 16 ]
Alla uträttade lika mycket 16%  16%  [ 11 ]
Antal röster : 69
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: mån jan 14, 2013 5:23 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Menar du att du tycker att Tolkien har åsiktsföreträde här? Hans position som författare ger honom inte kanonisk rätt till åsikter om tex vilken karaktär i böckerna som är mest sympatisk, eller har vackrast hår, eller hur? På samma sätt är det en allmän åsikt som efterfrågas här, och dessutom är det läsarna som tillfrågas, inte författaren. Om du tycker Legolas utträttade minst vore det intressant att höra din personliga motivering, inte att du tycker det för att någon annan tyckt det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: mån jan 14, 2013 6:39 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Det du lyfter fram är åsikter som endast kan vara ssubjektiva till sin natur. Och i sakfrågan ja , ja tycker att om Tolkien säger Legolas ( som i denna fråga hursomhelst måste betraktas som en lågoddsare ) gjorde minst då tycker hjag att det är tämligen rimligt . Om Tolkien däremot sa Frodo gjorde minst då skulle jag bli tveksammt Jag ångrar en smula min formulering som kankse var en aning vass men som försvar kan jag lyfta fram ( vilken såklart inte ursäktar om jag var oförskämd ) är att jag som annars brukar vara ganska försiktig pga en annan helt orelaterad debatt i en annan fråga som också rör hur man ska tolka en karaktär blivit väldigt irriterad och lättretlig. Så som sagt ursäktsa igen och jag tror jag avlägsnaar mig från att skriva på denna tråd , alla fall för ett tag framöver.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: mån jan 14, 2013 6:45 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Treebeard, även detta är subjektivt, vem som man tycker uträttade minst är helt och hållet beroende på hur man värderar de olika företagen som de genomdrev.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: mån jan 14, 2013 7:30 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
sant, frånse från min tidigare post ( se min övre post ) ser att jag själv av någon för mig nu helt främmande anledning röstade på Sam , vad i hela fridens namn tänkte jag på :shock:

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: tis jan 15, 2013 11:02 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
Det du lyfter fram är åsikter som endast kan vara ssubjektiva till sin natur. Och i sakfrågan ja , ja tycker att om Tolkien säger Legolas ( som i denna fråga hursomhelst måste betraktas som en lågoddsare ) gjorde minst då tycker hjag att det är tämligen rimligt . Om Tolkien däremot sa Frodo gjorde minst då skulle jag bli tveksammt Jag ångrar en smula min formulering som kankse var en aning vass men som försvar kan jag lyfta fram ( vilken såklart inte ursäktar om jag var oförskämd ) är att jag som annars brukar vara ganska försiktig pga en annan helt orelaterad debatt i en annan fråga som också rör hur man ska tolka en karaktär blivit väldigt irriterad och lättretlig. Så som sagt ursäktsa igen och jag tror jag avlägsnaar mig från att skriva på denna tråd , alla fall för ett tag framöver.
Alltså, jag menar inte att din åsikt är felaktig. Du får naturligtvis tycka vad du vill. Det jag undrade var bara varför du ansåg att skaparen av ett verk skulle ha rätt i en, för samtliga bedömare, subjektiv fråga. Vi kan ju alla läsa vad de olika karaktärerna uträttar och sedan döma utifrån det, grundat i våra personliga preferenser. Därmed anser jag inte att frågan är uttömd pga vad Tolkien en gång skrev. Vi vet heller inte vad han tänkte när han skrev det. Kanske var det bara en lösryckt tanke utan djupare eftertanke. Dessutom ändrade han sig ju som bekant många gånger. Jag ser själva motiveringen kring den karaktär man har valt som mest intressant, och tror det var utifrån en sådan tanke tråden startades.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: fre jan 03, 2014 5:59 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Alla gör lika mycket enligt mig, om någon försvann så skulle hela företaget gå åt skogen. Alla behövs vid en speciell tidpunkt, då troligt de andra är upptagna med annat.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: lör apr 12, 2014 12:07 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor apr 10, 2014 7:51 pm
Inlägg: 21
Även om jag inte vill det så måste jag nog säga Legolas… Gimli räddar ju t.ex. Aragorn under slaget vi Helms klyfta har jag för mig, Aragorn hjälper Frodo vid Väderklint osv. Sam är Frodos räddare, Merry sticker Häxmästaren av Angmar i ryggen, Pippin förhindrar att Faramir bränns på bål, Gandalf gör ju allt möjligt bra… Boromir (som jag ogillar) skyddade Pippin och Merry innan han dog och Frodo har väl ändå en viktig roll för att Ringen skulle kunna förstöras. Sam ville ju inte låta Gollum vara deras vägvisare, så utan Frodo skulle de inte hittat till Mordor. Frodo skulle vara för besatt av Ringen så att han inte skulle kasta ned den i Domedagsberget (vilket han inte heller gjorde). Det fick ju Gollum göra.
Röstar nog på Legolas… Eller är alla som Ringens brödraskap starkast. Utan någon av dem skulle allt ändras. :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: lör apr 12, 2014 2:56 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
GIMLI RÄDDAR EOMER, INTE ARAGORN. Som jag sagt i någon annan tråd (tror jag) så kan Aragorn kanske råkat illa ut efter Eomer, fast det hände inte, som tur var.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem uträttade minst i brödraskapet?
InläggPostat: tor mar 12, 2015 4:54 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör feb 28, 2015 7:26 pm
Inlägg: 18
Hmm, svår fråga. Vet inte riktigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010