Den stegrande kamelen skrev:
Randalin skrev:
Flädjefälten, minsann... Varifrån kommer detta mustiga och fantasieggande namn/ord?
Gladden är ju ett gammalt namn för svärdslilja, och jag lyckades till slut hitta en motsvarighet på svenska, nämligen "fläje". Det finns några andra äldre namn på växten också, men det här var det enda som kändes "namnigt" nog. Det verkar vara huvudsakligen ett sydsvenskt ord, men det är OK ändå. Jag har inga fördomar!

När jag sedan slog upp ordet i SAOB så fick jag till min belåtenhet syn på alternativformen "flädje". Dels låter det helt enkelt bättre, tycker jag. Men dessutom för det ju tanken till "glädje", trots att det inte alls betyder det - dvs exakt samma felassociation som originalets
gladden ger! Såna där sammanträffanden är helt oemotståndliga för mig, så jag var bara tvungen att använda det namnet.

Jag tror tametusan att jag snor det av dig, rakt av. Å andra sidan får du behålla hobble för dig själv...

Apropå ord funna på SAOB, så har jag ett alternativ till Gamling/Gambling. Jag gillar inte det senare, trots att det tvivels utan är en äldre variant på gammal/gamling, helt enkelt för att det för tankarna till engelskans hasardspelande. Och det första är ju okej, men då missar man det engelsmännen får sig till livs, nämligen ett
äldre ord för gamling. På svenska blir det ju ett toppmodernt ord för gamling.
Nå, via sökningar på SAOB har jag träffat på en sorts synonym, som i mina öron är mycket "namnigt", nämligen Alder. Dock är det ju en egen uppfinning. Kan ordet "gamling" härledas till ursprunglig rohirrim/rohan-mål, eller vad det heter, eller är det en anglifiering av ett på rohan-mål helt annat ord, i likhet med t ex hobbitarnas namn osv? I så fall kan man ju välja mer fritt, men det skulle inte falla mig in att uppfinna nya rohan-ord. Jag är trots allt väldigt förtjust i Alder (som naturligtvis har med "ålder" att göra).