Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: mån jul 16, 2012 5:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Tycker inte det låter så troligt, men DN påstår att möjligheten finns.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/the-hobbit-kan-bli-trilogi


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 17, 2012 8:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pellegrino skrev:
Tycker inte det låter så troligt, men DN påstår att möjligheten finns.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/the-hobbit-kan-bli-trilogi


Mycket intressant! I och med att det är Peter Jackson som säger det så finns det allt en del som talar för det. Filmbolagen vore också rätt korkade om de inte gick med på det, eftersom de här filmerna kommer dra in hur mycket pengar som helst.

PJ vill tydligen förmedla hur Midgård skapades... Vet inte riktigt hur det ska gå till om filmen inte utspelar sig under första åldern. Men ju mer filmmaterial desto bättre- så ser jag det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 17, 2012 6:49 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Hm... Jag tror faktiskt att jag är rätt positiv till den här idén. Ibland så har jag en känsla av att Sagan om Ringen-filmerna är lite ihoptryckta och fokuset är mest på krigsscenerna, med en tredje The Hobbit-film så skulle man kanske kunna få lite av det mer genuina "The Hobbit-fealingen". Men om att han ska förmedla hur Midgård skapades? Kära nån, man skulle ju behöva en hel triolgi bara för att gå igenom det. Men det stod på den här sidan: http://www.geeksofdoom.com/2012/07/17/peter-jackson-once-again-considering-expanding-the-hobbit-into-a-trilogy/ att de också hade rättigheterna till appendixen i The Return of the King och att göra lite scener av det skulle vara rätt intressant... Dessutom skulle det kanske länka ihop filmerna lite bättre?

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: ons jul 18, 2012 6:17 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Själv tycker jag det låter rätt oroväckande med dessa ständiga åsiktskantringar. Peter Jackson verkar inte planera sina filmer särskilt noga, han filmar, åker hem, kommer på att det behövs en till scen, åker tillbaka för att lägga till scenen, funderar på att göra tre filmer istället för två... Jag tycker hans rykte som logistiskt geni är betydligt överdrivet, snarare tycks han ha haft jätteproblem att sy ihop LOTR-trilogin. Nu verkar han ha hamnat i samma situation med den betydligt mer lättfilmade Hobbiten.

Detta trevande sätt att skapa film funkar kanske för independent-filmer, men för stora produktioner rör det ihop sig fort, vilket jag tycker man såg många tecken på i LOTR. Vad är det för fel på den gamla klassiska metoden att låta en duktig manusförfattare skriva ett manus utifrån boken och därefter filma?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: ons jul 18, 2012 4:44 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Jag var bra skeptisk redan från början när man pratade om att The Hobbit skulle bli två filmer. Redan där kändes det överdrivet, vad intentionen än var. Att nu börja prata om att kanske göra tre filmer är bara för mycket. Men, jag har alltid gillat PJ och dem filmer som han har gjort, så jag hoppas att han inte tar sig vatten över huvudet utan ror hela det här projektet i hamn på ett säkert och bra sätt. Men skeptisk kommer jag förbli, tills motsatsen är bevisad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 24, 2012 11:01 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
“We have certainly been talking to the studio about some of the material we can’t film, and we’ve been asking them so we can do a bit more filming next year. I don’t know what would come of that, whether it’d be extended editions or whatnot. But those discussions are ongoing.” Peter Jackson.

Tycker det låter mer som PJ planerar för extended editions på DVD/Blu-ray precis som han gjorde med LOTR då man även filmade fler scener just för detta. Men någon tredje film tror jag inte på, det är för sent att lägga om kursen nu. Däremot biovisningar av extended så småningom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 24, 2012 1:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Pellegrino skrev:
snarare tycks han ha haft jätteproblem att sy ihop LOTR-trilogin.


Nja, vad grundar du det på? Dock är det riktigt att PJ från början hade tänkt sig två filmer eftersom han i sin vildaste fantasi inte hade vågat hoppas på att något filmbolag i Hollywood skulle vara galet nog att finansiera tre filmer. Lyckligtvis hade han fel på den punkten, men det skapade givetvis en del problem med att omdisponera manus osv. Tycker man ser det mest i mellanfilmen men i övrigt är jag imponerad av hur han lyckades hålla ihop ett sådant jätteprojekt på ett sätt som faktiskt ingen annan gjort förut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 24, 2012 5:25 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag tycker det syns tydligt i de två sista filmerna att Jackson hade problem med att få ihop det. Han filmade om eller lade till scener i efterhand, slarvade med detaljer (som när Pippins händer växlar mellan att vara bundna och fria), bröt mot principer om hur man bygger upp en film (som t.ex. de tre sluten på ROTK), och gjorde ett hafsigt klipparbete.

"Fellowship Of The Ring" höll däremot ihop ganska bra, vilket är lite märkligt eftersom alla tre delarna filmades samtidigt. Jag tror det beror på att den avviker mycket mindre från Tolkiens bok än de andra två filmerna. Kanske hade Walsh och Boyens fortfarande lite respekt för källmaterialet när de skrev manuset till den (den respekten försvann dock snabbt tyvärr). Eller så beror det på att klipparen John Gilbert gjorde ett bättre jobb än de som klippte de andra filmerna. Hur som helst så är den filmen den enda i trilogin som jag inte blir störtirriterad på var och annan minut. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: mån jul 30, 2012 9:17 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Nu är det officiellt bekräftat att det blir tre filmer. :shock:

Citera:
It is only at the end of a shoot that you finally get the chance to sit down and have a look at the film you have made. Recently Fran (Walsh), Philippa (Boyens) and I did just this when we watched for the first time an early cut of the first movie – and a large chunk of the second. We were really pleased with the way the story was coming together, in particular, the strength of the characters and the cast who have brought them to life. All of which gave rise to a simple question: do we take this chance to tell more of the tale? And the answer from our perspective as the filmmakers, and as fans, was an unreserved ‘yes.’

We know how much of the story of Bilbo Baggins, the Wizard Gandalf, the Dwarves of Erebor, the rise of the Necromancer, and the Battle of Dol Guldur will remain untold if we do not take this chance. The richness of the story of The Hobbit, as well as some of the related material in the appendices of The Lord of the Rings, allows us to tell the full story of the adventures of Bilbo Baggins and the part he played in the sometimes dangerous, but at all times exciting, history of Middle-earth.

So, without further ado and on behalf of New Line Cinema, Warner Bros. Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer, Wingnut Films, and the entire cast and crew of The Hobbit films, I’d like to announce that two films will become three.

It has been an unexpected journey indeed, and in the words of Professor Tolkien himself, ”a tale that grew in the telling.”

Cheers,

Peter J


Ja vad säger man. Visserligen är det två år tills film tre har premiär så visst finns det tid, men det känns ändå lite "hastigt" som Treebeard skulle sagt.

Hoppas dock på mycket material från appendixen, om det nu ska göras så gör det ordentligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 31, 2012 2:05 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
Man kommer lägga mycket krut på The Necromancer eller som vi som känner honom kallar honom Sauron.
Kanske kommer vi få se Morgoth (Melkor) också? Förmodligen kommer krutet läggas på Saurons tid
i andra åldern när han går från att vara "snäll" till det att han kommer på andra tankar och smider en ring osv...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis jul 31, 2012 5:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag associerar av någon anledning till J K Rowling. Hennes Harry Potter-böcker blev ju tjockare och tjockare i takt med att framgångarna växte. Hennes redaktörer vågade väl inte säga åt henne att skära lika mycket längre, när hon plötsligt var en sån superstjärna. Men blev böckerna bättre av tillväxten? Nej, skulle jag säga. De sista HP-böckerna hade mått bra av av bantas några hundra sidor. Har man för mycket plats på sig så tappar man skärpan, det gäller nog filmregissörer såväl som författare.

Å andra sidan - jag har inte haft några större förhoppningar på själva manuset till hobbitfilmerna ändå. Det har ju stått klart länge att de kommer att avvika rejält från böckerna, och att överhuvudtaget trycka ihop den charmiga barnsagan om Bilbo och det betydligt tyngre materialet från appendixen i samma filmer känns ganska tveksamt. Ur den synvinkeln spelar det ingen större roll att det nu blir tre filmer istället för två. Och den stora fördelen är att det nu ges plats åt mer av det man utifrån tidigare erfarenhet kan misstänka kommer att vara filmernas styrkor, nämligen dels ett detaljerat och konstnärligt framstående världsbygge och dels en del fantastiskt bra enskilda scener. Det finns ju många höjdarscener från Ringen-filmerna som är ytterst storslagna, eller gripande, eller urmysiga. Det kommer det garanterat att göra i de här filmerna också, trots att manuset som helhet inte lär bli det bästa.

Totalt sett är jag därmed klart mer positiv än negativ till den här nyheten!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: ons aug 01, 2012 5:53 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag citerar mig själv från facebook:

"Jag är lite orolig över detta. Visst, det krävdes tre filmer för att göra Ringen rättvisa (om nu Peter Jackson lyckades med det, vilket man kan diskutera), men behövs det verkligen tre filmer för att föra Tolkiens charmiga, småprilligt brittiska, klassiska barnbok till den vita duken? Jag är skeptisk. Fyller man ut med kringmaterial tror jag man tar ifrån Bilbo den barnsliga charmen och risken är att man skapar ett svulstigt utanpåverk för att dölja att innanmätet inte är lika storslaget som Ringen."

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: ons aug 01, 2012 6:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Danne skrev:
risken är att man skapar ett svulstigt utanpåverk för att dölja att innanmätet inte är lika storslaget som Ringen.

Bra formulerat! :) Vi är nog i princip ense, den här ändringen bådar inte gott för manuset. Skillnaden är bara att jag redan hade gett upp om manuset...

Undrar om det inte hade varit bättre ändå att hålla sig till den ursprungliga planen, att separera intrigspåren så att boken The Hobbit hade fått en egen film och appendixen en annan (eller två då, om PJ nu tycker att det behövs).

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tor aug 02, 2012 4:05 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Jag skriver helt under på det som Danne redan har skrivit. Kunde inte ha formulerat mig bättre själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbiten blir trilogi?
InläggPostat: tis aug 07, 2012 5:59 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Shagrath skrev:
Man kommer lägga mycket krut på The Necromancer eller som vi som känner honom kallar honom Sauron.
Kanske kommer vi få se Morgoth (Melkor) också? Förmodligen kommer krutet läggas på Saurons tid
i andra åldern när han går från att vara "snäll" till det att han kommer på andra tankar och smider en ring osv...

kan tänka mig en scen där Souron står framför ett fönster och man hör honom viska : snart mästare ...

nej ush tre fimer , det blir ugn 6 timmar ( om man räknar med att varje film är 2 timmmar vilket jag gissar att dom är) tre timmar till man skulle kunna få plats med varenda monolog i boken ( talboken på svenska är 9 timmar så...) känns som ett billigt sätt att käna pengar.

roligt att vara tillbaka har vistas i Randland denna semester

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010