Forumstart Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum
Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 

sindarin
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Språk
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Eldalie
Noldoli

Från: Andúnie

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 5:44 am    Rubrik: Citera

Det ska väl vara precis samma sak tror jag, men Aman är den vanligare namnformen före Númenors fall, medan Valinor är samma kontinent (efter fallet) men då onåbar för andra än alverna (nästan), då valar förflyttade den från Arda, dvs från jordglobsytan. Och det är detsamma som Undying Lands också, precis som du skrev.

Så på det hela taget ingen dum rot till namnet Emelie! Wink
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Emman
Östring

Från: sthlm

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 7:29 am    Rubrik: Citera

nej nu kanske man kan börja vara lite mer stolt över det urtrista namnet Rolling Eyes
dock vill jag fortfarande ha tag på min sindarinska (böjer man det ordet så?) version.
hittar förslag på flera olika ändelser till kvinnonamn: -ë -wë -n -wen -iel -ian -ien och om man tittar på de namnen som finns så slutar alla va jag sett på nåt av dessa vis.
hur är det med att lägga till bokstöver före? kan man göra det? på vilket sätt isf?
Till överst på sidan
Emman
Östring

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 8:31 am    Rubrik: Citera

har ett par förslag ifall nån vill komma med en åsikt

Carwegwen som förkortas till Carwen
har även förslag på Carwë och Carwien
Till överst på sidan
Líndaletaro
Maia

Från: Borlänge

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 8:50 am    Rubrik: Citera

Tack, Björn.

Emman, jag tycker att Carwen låter riktigt snyggt (fast jag har ingen aning ifall det är korrekt). Jag tror förresten att ändelsen -wen betyder ungmö. Det enda som talar emot Carwen i mina öron är att det låter lite väl likt Arwen.
Creator of stars

Från: Dun Cannobaen

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 9:41 am    Rubrik: Citera

Carwiel tycker jag låter fint.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Emman
Östring

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 10:25 am    Rubrik: Citera

Líndaletaro skrev:
Tack, Björn.

Emman, jag tycker att Carwen låter riktigt snyggt (fast jag har ingen aning ifall det är korrekt). Jag tror förresten att ändelsen -wen betyder ungmö. Det enda som talar emot Carwen i mina öron är att det låter lite väl likt Arwen.

det skulle ifs bara passa bra för jag lever med en tölp som vägrar gifta sig... Rolling Eyes Wink

Carwen, Carwiel eller Carwien....gäller det bara att bestämma sig. ingen hit ifal det skulle visa sig bli fel då det ska permanentklottras på kroppen

Carwiel låter väll mer manligt?

nån som vet om ändelsen -ien har någon betydelse?

Senast ändrad av Emman, Fre Aug 15, 2008 11:15 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Emman
Östring

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 11:14 am    Rubrik: Citera

hittade detta nu i ett lexikon:

iell N. [jˈɛl̡l] n. f. 1. daughter ○ 2. girl, maid ◇ Ety/385, Ety/400 ◈ Stated to be an alteration of sell, remodelled after ion "son" (OS *jondo). It was "a change assisted by the loss of s in compounds and patronymics", hence the ending -iel in several feminine words
Till överst på sidan
Líndaletaro
Maia

Från: Borlänge

InläggSkrivet: Fre Aug 15, 2008 11:54 am    Rubrik: Citera

Emman skrev:
då det ska permanentklottras på kroppen

Oj, då blev det en annan femma. Jag tror tyvärr inte att någon på det här forumet har tillräckligt stora sindarinkunskaper för att garantera att det inte blir fel. Jag föreslår att du frågar medlemmarna på LotR-Plazas språkforum i denna tråd.
Östring

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Lör Aug 16, 2008 1:45 am    Rubrik: Citera

Emman skrev:

Carwen, Carwiel eller Carwien....gäller det bara att bestämma sig. ingen hit ifal det skulle visa sig bli fel då det ska permanentklottras på kroppen

Som jag ser det är alla tre fullt rimliga som kvinnonamn (-(i)el och -ien är båda femininmarkörer och betyder oftast inte så mycket mer utöver den funktionen). Men det är svårt att tänka sig att något av dem skulle kunna betyda 'den aktiva' eller 'den verksamma'. Carwen ser snarast ut som en sammansättning av car 'hus, byggnad' och -wen 'mö' och riskerar väl därmed att tolkas 'husjungfru' Smile. Och för Carwiel och Carwien ligger översättningen 'husväverska' närmast till hands (car 'hus' + (g)wî 'väv' + femininmarkör).

En förebild för hur man kan göra ett kvinnonamn av ett adjektiv har vi i Ioreth av iaur, ior- 'gammal': tillägg av ändelsen -eth, som också fungerar som femininmarkör. Av carweg skulle man på det sättet kunna bilda Carwegeth, med bibehållen betoning på första stavelsen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Emman
Östring

InläggSkrivet: Lör Aug 16, 2008 8:42 am    Rubrik: Citera

Björn skrev:
Emman skrev:

Som jag ser det är alla tre fullt rimliga som kvinnonamn (-(i)el och -ien är båda femininmarkörer och betyder oftast inte så mycket mer utöver den funktionen). Men det är svårt att tänka sig att något av dem skulle kunna betyda 'den aktiva' eller 'den verksamma'. Carwen ser snarast ut som en sammansättning av car 'hus, byggnad' och -wen 'mö' och riskerar väl därmed att tolkas 'husjungfru' Smile. Och för Carwiel och Carwien ligger översättningen 'husväverska' närmast till hands (car 'hus' + (g)wî 'väv' + femininmarkör).

En förebild för hur man kan göra ett kvinnonamn av ett adjektiv har vi i Ioreth av iaur, ior- 'gammal': tillägg av ändelsen -eth, som också fungerar som femininmarkör. Av carweg skulle man på det sättet kunna bilda Carwegeth, med bibehållen betoning på första stavelsen.

tack så hemskt mycket för ditt svar. detta betyder alltså att jag måste ha med g vilket jag inte tycker är alltför bra för det gör namnet så väldigt grovt genast.
Till överst på sidan
arwen har lösöron
Östring

Från: nått träsk

InläggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 3:41 pm    Rubrik: Citera

kan man läsa sindarin på universitetet borde man kunna om man kan plugga finska vem behöver det...
treebeard
Sinda

Från: stockholm

InläggSkrivet: Tor Jul 29, 2010 4:43 pm    Rubrik: sindarin Citera

om du vill lära dig sindarin så är det ju bara kolla på internet
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Túrin Turambar
Master of Doom

Från: Sundbyberg

InläggSkrivet: Sön Aug 01, 2010 6:55 pm    Rubrik: Citera

arwen har lösöron skrev:
kan man läsa sindarin på universitetet borde man kunna om man kan plugga finska vem behöver det...

Ja, exempelvis finns det ju företagstjänster där man kan använda finska i kundkontakten, man kan arbeta för statliga myndigheter (då det finns många finsktalande i Sverige) eller som tolk. Dessutom kan ju finska liksom andra verklige språk användas som jämförelsematerial i komparativ språkforskning.

Eftersom sindarin endast är släkt med riktiga språk på ett konstgjort sätt och de svenska handelsförbindelserna med Menegroth inte är så livliga nuförtiden blir det väl en viss skillnad. Wink
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Språk Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet