| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Lord of the Grey Havens The Shipwright of the Teleri

|
Skrivet: Fre Jul 16, 2010 10:45 am Rubrik: Vättar/Orker |
|
|
Jag tror det är fler än mig som någon gång har funderat på skillnader mellan goblins, orcs, hobgoblins, uruks. Goblins (vättar) är ju med överallt i Bilbo och nämns här och var i trilogin. Min uppfattning om saken har varit att vättar och orker är i stort sett samma sak, fast vättar är 'vilda'. De har ett eget samhälle och lyder inte Sauron/Morgoth. Det finns säkert en storleksskillnad mellan vättar och orker, men det kan bero på en sorts avel från Sauron/Morgoth för att få bättre soldater.
Samma förhållande tänker jag mig mellan hobgoblins (hur brukar det övresättas?) och uruker, fast de är av en mer storväxt ras än vättar/orker.
Vad tror ni? Finns det något som stöder min teori? Encyclopedia of Arda ger inte särskilt mycket. _________________ The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
treebeard Sinda

|
Skrivet: Fre Jul 16, 2010 11:03 am Rubrik: Vättar/Orker |
|
|
jag tror att det är ungefär som du säger.det är ju det rimligaste eftersom vi aldrig har fått någon information om att Sauron styrde dom, men Morgoth måste ju ha skapats dom så de är väl någon halv ras utav orcher. Sauron kanske miste kontrollen över dom när han besegrades av Gil-Galad. _________________ "The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Egalmoth Maia

|
Skrivet: Fre Jul 16, 2010 2:09 pm Rubrik: |
|
|
| Vättar och orcher är precis samma sak. Däremot är uruker, Saurons och Sarumans, ganska så annorlunda. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Túrin Turambar Master of Doom
|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 8:09 pm Rubrik: |
|
|
| Japp, det förhåller sig precis som Egalmoth skriver. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
treebeard Sinda

|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 8:23 pm Rubrik: Vättar/Orker |
|
|
varför satte han olika namn på de ? _________________ "The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Randalin Sinda

|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 9:06 pm Rubrik: |
|
|
Jag tror! (men jag är inte säker) att Tolkien inte var helt på det klara med i vilken utsträckning han skulle låta sina egna ord och uttryck finnas med i barnboken the Hobbit. "Orc" finns med, dels i en beskrivning av hur även de stora vättarna "the orcs of the mountain" kunde röra sig i tunnlar, dels i namnet på Thorins svärd "orcrist" som i texten översätts till gobblin-cleaver.
Senare, när han ombads skriva en uppföljare, (dvs The Lord of the Rings) och han broderade ut såväl text, som sitt eget universum, valde han att konsekvent använda quenya-ordet för gobblin, dvs orc. _________________ Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ulmo Maia

|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 9:25 pm Rubrik: Re: Vättar/Orker |
|
|
Vettigt och bra resonemang där Randalin!
| Lord of the Grey Havens skrev: | Jag tror det är fler än mig som någon gång har funderat på skillnader mellan goblins, orcs, hobgoblins, uruks. Goblins (vättar) är ju med överallt i Bilbo och nämns här och var i trilogin. Min uppfattning om saken har varit att vättar och orker är i stort sett samma sak, fast vättar är 'vilda'. De har ett eget samhälle och lyder inte Sauron/Morgoth. Det finns säkert en storleksskillnad mellan vättar och orker, men det kan bero på en sorts avel från Sauron/Morgoth för att få bättre soldater.
Samma förhållande tänker jag mig mellan hobgoblins (hur brukar det övresättas?) och uruker, fast de är av en mer storväxt ras än vättar/orker.
Vad tror ni? Finns det något som stöder min teori? Encyclopedia of Arda ger inte särskilt mycket. |
Används verkligen namnet vättar någon gång i trilogin, och i så fall i vilket sammanhang? Orkar inte slå upp det just nu, men när de t.ex pratar om vättarna/orkerna i Moria, vilket av namnen används då?
Måste också få fråga, med risk att skämma ut mig, vad hobgoblins är för något? Det är ett uttryck jag aldrig har kommit i kontakt med tidigare och man är väl ändå relativt påläst inom Tolkiens värld  _________________ Eä, världen som är. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Randalin Sinda

|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 9:42 pm Rubrik: |
|
|
Jag tror bara Tolkien använder det en gång; i The Hobbit angående vilka varelser som lever norr om Mörkveden i Grå bergen.
[The grey mountains] are simply stiff with goblins, hobgoblins, and orcs of the worst description.
Där hade du för övrigt det andra tillfället som Tolkien använder ordet "orcs" i The Hobbit.
Hobgoblins översätts med "svartalver" respektive "illvättar" av Hallqvist och Andersson.
Enligt wikipedia är en hobgoblin "en mytologisk varelse i brittisk folklore".
Det är väl ett ord/en varelse som jag snarare förknippar med andra litterära verk och med rollspel. _________________ Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ulmo Maia

|
Skrivet: Lör Jul 17, 2010 9:54 pm Rubrik: |
|
|
Blev tvungen att kolla upp det på Encyclopedia of Arda nu, och det står faktiskt att det inte är riktigt säkert huruvida det rör sig om uruker eller orker. Det används helt enkelt för sällan för att man ska kunna dra några slutsatser. Men antingen eller verkar det som. Så här står det iallfall om hobgoblins ursprung:
| Citat: | | If 'hobgoblin' is just a general term for a large Orc, then their race is old indeed, predating the First Age. If, much less certainly, it refers to the Uruk-hai, then their appearance is more recent: about III 2475. This is recent in terms of the history of Middle-earth, but still five centuries earlier than Bilbo's adventures in The Hobbit. |
_________________ Eä, världen som är. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|