Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 07, 2010 11:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Danne skrev:

Jag tycker om både Jansson och Tolkien


Ohlmarxisten skrev:
men jag gillar ju Jansson mer än Tolkien.


Intressant att ni är förtjusta i henne. Jag kan knappt någonting om henne.
Vad av det hon har gjort är ni gillar? För jag antar att det inte är mumin-böckerna som fått er att gilla henne. ...eller?

OBS. Detta lät som om jag själv tycker hon är dålig, men som jag nämnde så har jag knappt läst eller sett något av henne, så jag står helt neutral..

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 9:32 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
Intressant att ni är förtjusta i henne. Jag kan knappt någonting om henne. Vad av det hon har gjort är ni gillar? För jag antar att det inte är mumin-böckerna som fått er att gilla henne. ...eller?
För min del är det först och främst hennes muminromaner (från 40-70-tal). Sedan även hennes muminserier (från 50-70-tal och ej att förväxla med senare, gjorda av andra), som har lagt grunden till varför jag gillar Tove. Av hennes "vuxenromaner" har jag läst ca hälften, och de är också bra. För min del är det mycket nostalgi inblandat, med start med julkalendern Mumindalen på 70-talet. Jag antar att det är stor skillnad om man är uppvuxen med muminböckerna eller inte. Hennes muminromaner är inte enbart barnböcker, utan innehåller en hel del man kan ta till sig som vuxen också. Det finns en hel del filosofi i hennes verk, vilket tillsammans med den magiska sagostämningen och en saknad av den tid som var, vilken jag även läser in i Tolkiens verk, ger dem en hel del djup. Att hon även var en så formidabel konstnärinna gör det hela ännu bättre. Utan hennes illustrationer hade magin i hennes verk förmodligen inte funkat lika bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 9:35 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Jag tror att det som gör att jag inte är så förtjust i hennes verk är att jag var så himla rädd för mumin när jag var liten :( så jag antar att det sitter kvar än idag...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 11:49 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Simon skrev:
Jag tror att det som gör att jag inte är så förtjust i hennes verk är att jag var så himla rädd för mumin när jag var liten :( så jag antar att det sitter kvar än idag...
Om du var rädd för alltihop i den världen förstår jag dig, men annars kan det vara en extra krydda att delar av en värld är otäck. Morran och isfrun i Mumindalen, eller Storpotäten och skelettet i Vilse i Pannkakan, eller vissa av figurerna i Fröken ensam hemma åker gungstol (med Hans Arnolds illustrationer, vilka är nästan lika bra som Toves) är exempel på sådant som jag tyckte var otäckt i barnprogrammen på 70-talet, men det var även de figurerna som jag ofta längtade efter att få se. Samma sak med Katla i Bröderna Lejonhjärta. I boken finns draken med på tre bilder, och just de bilderna ville jag alltid slå upp trots att de var otäcka. Samma sak med Gollum, vättarna, vargarna och spindlarna i Bilbo. Toves värld innehåller flera mått av smått kaotisk farlighet, vilket jag tycker är ett mycket viktigt inslag i helhetsmystiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 12:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Simon skrev:
Jag tror att det som gör att jag inte är så förtjust i hennes verk är att jag var så himla rädd för mumin när jag var liten :( så jag antar att det sitter kvar än idag...


Var det inte mårran du var rädd för? Det var jag i alla fall :oops: :twisted: :evil: :roll: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 2:06 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Jag var typ rädd för alla i serien men speciellt en stor sköldpadda i nån del som kommer upp ur havet! :shock:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 6:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Orophin skrev:
Intressant att ni är förtjusta i henne. Jag kan knappt någonting om henne. Vad av det hon har gjort är ni gillar? För jag antar att det inte är mumin-böckerna som fått er att gilla henne. ...eller?

Jo, visst är det muminböckerna. :D Pappan och havet är en verklig favorit. Ta bara inledningsmeningen: "En obestämd eftermiddag i slutet av augusti gick en pappa omkring i sin trädgård och kände sig onödig." Anslaget är fulländat. Att eftermiddagen är obestämd fångar perfekt den sinnesstämning muminpappan befinner sig i. Och inledningen får en att le åt inledningar som "torsdagsmorgonen den 19 juli", "det var en afton i början av maj", "det var en skön höstdag mot slutet av trettiotalet" och så vidare. Och Romanen i sin helhet är en helt underbar "calque" på Virginia Woolfs Mot fyren. :wink:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2010 9:26 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Överhuvudtaget är Muminböckerna litterära mästerverk. Dock blir de bättre och bättre med tiden. Pappan och havet är en av de bästa skildringarna av både livskris och pubertet som jag har läst. Skildringen av sociala konventioner och olika personligheter är fantastsit bra i alla de senare böckerna.

Men självklart ska man läsa alla nio.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2010 10:50 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Orophin skrev:
Intressant att ni är förtjusta i henne. Jag kan knappt någonting om henne.
Vad av det hon har gjort är ni gillar? För jag antar att det inte är mumin-böckerna som fått er att gilla henne. ...eller?


Jag håller med de övriga, det är muminböckerna, först och främst (även om det var oerhört länge sedan jag läste de flesta av dem, de står på min "att-läsa-om-lista".) Men jag gillar även hennes teckningsstil, och en av mina favoriter är absolut Vem ska trösta Knyttet?.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 9:13 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
är faktiskt en stolt ägare av 2 sådana ex :wink:

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 9:34 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
leax skrev:
är faktiskt en stolt ägare av 2 sådana ex :wink:
Jag med, eller tre egentligen för jag har ett läsex till sonen, vilket är tryckt på 90-talet, samt två samlarex, ett av den första svenska utgåvan tryckt i Finland och ett av det första tryckta i Sverige. :)
Jag har en hyfsat gedigen Tove-samling, med bla originalutgåvor av några av muminböckerna, nästan komplett seriesamling (50-70-talsutgåvorna) där jag endast saknar två av de senare numren (över 20 titlar i den) samt en hel del annat i och utanför Mumindalen, med bla två ex av Bilbo från 1962.
Sedan har jag en originalutgåvesamling av Tolkien också, men den får komma med i en eventuell ny tråd. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön maj 18, 2014 8:29 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Madde av Fylke skrev:
Dom borde verkligen börja sälja den boken i affärerna med orginal illustrationerna igen.

Ja! :D Och i år när det är hundraårskalas för både Tove och Britt G hade det ju passat bra.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilbo Tove Jansson
InläggPostat: mån sep 08, 2014 10:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Av Westins bok framgår det att Tove tydligen inte var så förtjust i Tolkiens figurvärld.

Citera:
"Figurerna är banala; dvärgar, tomtar [:mrgreen:], älvor, svartalfer – men sceneriet lockade i sin makabra grymhet", berättar hon [Tove] för Tooti just när hon accepterat erbjudandet. (s. 359)


Tack för citaten av Astrid Lindgren och Tove Jansson! Jag har väl läst den här gamla tråden förut, antar jag, men då måtte jag har varit disträ, för jag har inget minne av citaten sedan tidigare. Mycket intressant (men inte särskilt förvånande) att höra att Astrid Lindgren var en hobbitdiggare! Och roligt att läsa Toves kommentar! Fast man kan fråga sig om dvärgar, tomtar :mrgreen: och älvor verkligen är mer banala än mumintroll, filifjonkor och hemuler. :P

Måste läsa om muminböckerna! I synnerhet om Tove nu fyller hundra i år. Ges det ut någon fin jubileumsutgåva av alla böckerna, någon som vet?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilbo Tove Jansson
InläggPostat: mån sep 08, 2014 11:02 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast man kan fråga sig om dvärgar, tomtar :mrgreen: och älvor verkligen är mer banala än mumintroll, filifjonkor och hemuler. :P

Toves figurer är genialt banala! :mrgreen:

Den stegrande kamelen skrev:
Ges det ut någon fin jubileumsutgåva av alla böckerna, någon som vet?

Bra fråga. Jag har ju dem redan i allehanda utgåvor, så jag har inte tittat efter någon jubileumsutgåva. Men det verkar som det finska förlaget har en jubileumsutgåva (på svenska) ute. Det svenska förlaget kom med några nya utgåvor nu i juli och september. Kanske är det tänkt som (början på) en jubileumsutgåva.

Det man ska veta är att Tove reviderade de tidiga böckerna en hel del. Ibland tyvärr till det sämre. Så många entusiaster föredrar tidiga utgåvor.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilbo Tove Jansson
InläggPostat: mån sep 08, 2014 2:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ohlmarxisten skrev:
Det svenska förlaget kom med några nya utgåvor nu i juli och september. Kanske är det tänkt som (början på) en jubileumsutgåva.

Jo, så var det tydligen tänkt. Här är en bättre länk!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010