Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: de två tornen ?
InläggPostat: lör okt 31, 2009 6:03 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
vilka torn tror ni att titeln åsyftar, jag tror att det är Orthanc och minas morgul för att först och främst på original omslaget (som man får anta tolkien sjäv designade eller åtminstone godkände)är det ett svart torn med många spetsar och ett annat som är vit med en måne över sig minas morgul som faktisk innan saron tog över hette minas ithil( månens torn
) och för det andra så är huvud tornen i just de två tornen just orthnc och minas morgul.p.s ursäkta om det finns en annan tråd

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 31, 2009 9:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Tolkien skrev vid ett tillfälle att, just som du sa, så syftade han på Orthanc och Minas Morgul.

Jag har inget emot det förstås, fast jag ser hellre Orthanc och Barad-dûr. Särskilt eftersom det var de som konspirerade att anfalla brödraskapet i slutet av sagan om Ringen och deras "allians" efter det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 10:57 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Egalmoth skrev:
Tolkien skrev vid ett tillfälle att, just som du sa, så syftade han på Orthanc och Minas Morgul.


Jag som alltid trott att det var Orthanc och Barad-dûr, kändes mycket mer logiskt. Finns det inte en framsida som Tolkien målat själv med två torn på? Den ena har ett rött öga över sig, har jag för mig.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 10:26 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Hm, fanns det inte flera olika alternativa lösningar också för Tolkien? Eller minns jag helt fel?
Själv gillar jag versionen som syftar på Orthanc och Barad-Dûr. Men också Minas Morgul och Minas Tirith är två bra motpoler. Fast inte just till tiltelnamnet, kanske. Men jag gillar tanken om de båda städerna som nästan är som spegelbilder av varandra :)

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 17, 2010 10:26 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Leothil skrev:
Hm, fanns det inte flera olika alternativa lösningar också för Tolkien?

Jo, både bilder och brev visar på det. Men i textsnutten i slutet av The Fellowship of the Ring är det till slut ändå Orthanc och Minas Morgul som anges.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 17, 2010 9:40 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
Ok, tack för den upplysningen.

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 11:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Här behöver jag slänga ut en rak fråga, och hoppas att någon fångar upp den.
"De två tornen"
Tolkien ville ju att "The Lord of the Rings" skulle ges ut som en bok. Han var nog ingen medfödd bokförläggare, utan var emot att dela upp historien i mer övergripbara delar.
Har jag rätt i det?
Och då undrar jag slutligen: Var det Tolkien själv som hittade på namnen på de tre delarna, eller var det förslag från förläggaren?
Jag har för mig att i varje fall "Konungens återkomst" var ett förslag från förläggaren som Tolkien var emot eftersom titeln s.a.s. avslöjar hur det går.
Och är det så även med TT så vore det kul att veta vilka torn som förläggaren i så fall tänkte sig när han kläckte namnförslaget.

Någon som vet??? :)

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 3:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Du har rätt i alla påståenden, Randalin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 3:19 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
förutom om anledning till uppdelningen , som var brist på papper och inte att tjäna mer pengar. (eller alltså det också kan vi nog säkerligen anta)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 21, 2010 7:51 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Jag har för mig att i varje fall "Konungens återkomst" var ett förslag från förläggaren som Tolkien var emot eftersom titeln s.a.s. avslöjar hur det går.
Ja, Tolkiens eget förslag var The War of the Ring, vilket hade varit mycket bättre tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 23, 2010 9:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
virre skrev:
förutom om anledning till uppdelningen , som var brist på papper och inte att tjäna mer pengar. (eller alltså det också kan vi nog säkerligen anta)

Förläggaren Stanley Unwin till sin son Rayner: "If you believe it is a work of genius, then you may lose a thousands pounds". Jag tror faktiskt han mer eller mindre menade det.

Överväganden som kan sägas höra ihop med efterkrigstidens pappersbrist kommer upp när Tolkien diskuterar publicering med Stanley Unwin kring 1950, men då handlade det även om "Silmarillion", som Tolkien ville skulle åtfölja The Lord of the Rings (i en separat men i sig lika omfattande volym). När The Lord of the Rings väl publicerades 1954-55 kan man gissa att detta inte var ett lika tungt vägande skäl för stycka verket. Annars fanns det ju många andra bra anledningar att stycka det. Så det var ett sunt beslut, tycker jag. Man kan ju också undra om Tolkien någonsin hade fått boken färdig om han inte hade tvingats leverera i delar. :wink:

Eldalie skrev:
Randalin skrev:
Jag har för mig att i varje fall "Konungens återkomst" var ett förslag från förläggaren som Tolkien var emot eftersom titeln s.a.s. avslöjar hur det går.
Ja, Tolkiens eget förslag var The War of the Ring, vilket hade varit mycket bättre tycker jag.

Såväl "The Return of the King" som "The War of the Ring" dyker upp som tänkbara titlar i ett av Tolkiens brev till Rayner Unwin. Ett par brev och (minst) ett möte senare skriver Tolkien att han föredrar den senare titeln framför den förra eftersom "it gets in the Ring again; and also is more noncommittal, and gives less hint about the turn of the story […] But I am not set in my choice". Det är ju inte lätt att säga vad det här egentligen innebär. Kom Tolkien på titlarna själv eller hade de varit uppe till diskussion redan tidigare? Fortsatte han att föredra "The War of the Ring" eller svängde han till "The Return of the King"?

Randalin skrev:
Och är det så även med TT så vore det kul att veta vilka torn som förläggaren i så fall tänkte sig när han kläckte namnförslaget.

Även "The Two Towers" verkar vara Tolkiens idé. Men det är ju en smula udda att han först föreslår titeln och sedan börjar fundera på vilka tornen är. Det skulle kunna tyda på att det ändå var Rayner Unwins (eller någon annans) förslag. Å andra sidan kan man tycka att Tolkien i så fall i breven kanske borde ha kommit in på vilka torn Rayner tänkte sig. En annan möjlighet är, om man spekulerar lite, att Tolkien såg "de två tornen" i sin uppväxts Birmingham (Perrott’s Folly och Edgbaston Water Works skorsten) framför sig. Dessa "sägs" ju vara förebilder till Tolkiens två torn. Nu vet jag inte om de var kända i Birmingham som "de två tornen", men Tolkien kan ju själv ha tänkt på dem på det viset. Och det låter ju inte helt olikt Tolkien att utgå från ett "namn" och sedan försöka få till berättelsen eller som i det här fallet en koppling till berättelsen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 23, 2010 11:29 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Ohlmarxisten skrev:
Förläggaren Stanley Unwin till sin son Rayner: "If you believe it is a work of genius, then you may lose a thousands pounds". Jag tror faktiskt han mer eller mindre menade det.


Det tror jag också. Synd att världen inte fungerar så längre. Undrar hur många mästerverk vi går miste om, på grund av att förlagen främst satsar på säkra kort.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 24, 2010 3:14 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Haha, kanske lite off-topic, men jag kom på hur mycket bättre Orthanc och Minas Morgul passade till titeln och själva historien. :) My mistake.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 7:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Madde av Fylke skrev:
Haha, kanske lite off-topic, men jag kom på hur mycket bättre Orthanc och Minas Morgul passade till titeln och själva historien. :)

Det tycker jag också. :) De andra varianterna tycker jag passar sämre med tanke på att titeln ska vara en titel på just andra volymen. Men är det inte så att även "The Return of the King" passar bättre än "The War of the Ring" som titel på tredje volymen om man är noggrann med detaljerna i LotR?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: de två tornen ?
InläggPostat: lör apr 12, 2014 11:51 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tor apr 10, 2014 7:51 pm
Inlägg: 21
Ett av tornen är väl Orthanc. (Måste fråga min bror när han kommer hem…!) Jag har alltid trott att det är Barad-Dûr och Orthanc, men jag är ingen expert på LotR...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010