Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 12:24 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej okej, jag ger mig! du har rätt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 6:20 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Vet inte om det här är rätta stället, men jag läste följande och tyckte det var lite roligt:

"Torin Ekenskölde är ättling till dvärgakungarna och den som har bestämt sig för att tillsammans med de andra dvärgarna ta tillbaka sina förfäders skatt. Balin, son av Fundin, följde med sin vän Torin på skattjakt. Balin försökte sedan återta dvärgarnas rike Khazad-Dûm (Moria) under de Dimmiga Bergen, men blev besegrad av orcher och stupade. Han var kusin med Gimli. Bombur är den tjockaste av de 13 dvärgarna som följde med på resan till Ensamma berget. Som reskamrat verkar Bombur trög, om man ska tro Tolkien. Bland annat somnar han olägligt många gånger (detta dock efter han ramlat i en magisk sömnskänkade sjö i Mörkmården) och utsätter på så vis gruppen för fara. Glóin är far till Gimli. Under Ringens krig stred han sida vid sida med alvhärskaren Glorfindel. Syskonen Kili och Fili var de två yngsta som följde med på skattjakten. Förutom de uppräknade deltog även Dvalin, Dori, Nori, Ori, Oin, Bifur och Bofur." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilbo_-_En ... 3%A4ventyr)

Rena felaktigheter, plötsliga tidshopp och mindre viktiga fakta staplade på varandra! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2008 6:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
Vet inte om det här är rätta stället, men jag läste följande och tyckte det var lite roligt:

"Torin Ekenskölde är ättling till dvärgakungarna och den som har bestämt sig för att tillsammans med de andra dvärgarna ta tillbaka sina förfäders skatt. Balin, son av Fundin, följde med sin vän Torin på skattjakt. Balin försökte sedan återta dvärgarnas rike Khazad-Dûm (Moria) under de Dimmiga Bergen, men blev besegrad av orcher och stupade. Han var kusin med Gimli. Bombur är den tjockaste av de 13 dvärgarna som följde med på resan till Ensamma berget. Som reskamrat verkar Bombur trög, om man ska tro Tolkien. Bland annat somnar han olägligt många gånger (detta dock efter han ramlat i en magisk sömnskänkade sjö i Mörkmården) och utsätter på så vis gruppen för fara. Glóin är far till Gimli. Under Ringens krig stred han sida vid sida med alvhärskaren Glorfindel. Syskonen Kili och Fili var de två yngsta som följde med på skattjakten. Förutom de uppräknade deltog även Dvalin, Dori, Nori, Ori, Oin, Bifur och Bofur." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilbo_-_En ... 3%A4ventyr)

Rena felaktigheter, plötsliga tidshopp och mindre viktiga fakta staplade på varandra! :D


lite roligt!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2008 10:01 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Ajajaj! Prakexempel på hur det kan gå med uppslagsverk som alla kan skriva i. :lol:

Någon här på forumet borde ta tag i det där och skriva en vettig artikel istället...

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2008 12:42 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egentligen, men denna var så rolig att den borde få finnas kvar! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 14, 2009 1:22 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Túrin Turambar skrev:
Jag tror inte att det går att göra om Bilbo till en "vuxenbok" pga vissa delar av historien som t.ex trollets plånbok.


Visst skrev Tolkien "The Hobbit" som barnbok, hans barn var ju i den åldern.

Så stilen är lite barnboksaktig. Och där finns detaljer som plånboken ovan och lite annat, vissa saker inkongruenta med den mer helgjutna, arkaiska världen som Ringen spelar i. Som att det i "The Hobbit" nämns något om leksaksaffärerna i Sjöstad, dvärgarna i grannskapet sålde mekaniska leksaker som barnen gladdes åt...

"Leksaksaffär" låter liksom inte riktigt fantasy men vad gör det, detaljer som dessa piggar bara upp. "The Hobbit" är skriven med ledigt handlag, vi ser en man (Tolkien) som roar sig helt enkelt. "Betrakta en man då han leker och du ser hans sanna natur" sa för sin del Goethe.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 15, 2009 1:36 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag hoppas att du inte tolkar mitt inlägg som en kritik mot att The Hobbit är en barnbok. Det är absolut inte det jag menar. Min åsikt är bara den att många handlingsbärande moment inbegriper händelser och företeelser på en annan stilnivå (mer barnbok) än Tolkiens övriga böcker och det gör en omdaning av The Hobbit till vuxenbok knepig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 2:27 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Túrin Turambar skrev:
Jag hoppas att du inte tolkar mitt inlägg som en kritik mot att The Hobbit är en barnbok. Det är absolut inte det jag menar. Min åsikt är bara den att många handlingsbärande moment inbegriper händelser och företeelser på en annan stilnivå (mer barnbok) än Tolkiens övriga böcker och det gör en omdaning av The Hobbit till vuxenbok knepig.


Man får nog ta "The Hobbit" som den är, med eller utan brister.

Rent formellt bör man inte ändra i en död författares verk såvida han inte lämnat uttryckliga order på att det och det ska ändras.

Visst sticker de skilda stilnivåerna i ögat, diskrepansen mellan "The Hobbit" och Ringen till vilken den är en prolog. Wagners prolog till sin Ringopera är ju t ex i samma stil som verket i övrigt. Men Tolkien hade väl inte klart för sig att han skulle skriva en hel trilogi i ämnet när han skrev "The Hobbit", rätta mig om jag har fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 2:44 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nej, du har helt rätt. Det visste han inte.

Jag menar inte heller att någon annan skulle ändra efteråt, men Tolkien övervägde själv att ändra i Hobbiten senare i livet. Det blev dock aldrig så.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 18, 2009 12:33 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Angående referenser till lokomotiv och liknande är ju Biblo skriven som att en person som lever i modern tid berättar för någon annan. Tex står det ju "numer ser man sällan hobbitar" o.s.v.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 23, 2009 8:46 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Javisst, det är ju Tolkien som berättar för sina barn! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 23, 2009 4:29 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Tenderfoot skrev:
Javisst, det är ju Tolkien som berättar för sina barn! :)


Precis, och därför är det ju inga konstigheter med moderna referenser! God jul på er alla! :)

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010