Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 1:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Att den kommer närmare honom och visas upp offentligt


Liksom palantirerna skulle den nog aldrig visas upp offentligt för alla att se. Ingen ringbärare skulle tillåta nåt sånt.

Förresten föreställde han aldrig sig att någon skulle försöka förstöra Ringen.
Citera:
hur kunde man veta att ringen kunde förstöras i dess ursprungseld?


Har jag själv undrat en del över. Elrond och Círdan var på det klara att det var enda sättet; hur som helst så Gandalf kan ha fått informationen via dem:

Citera:
Isildur took it, as should not have been. It should have been cast then into Orodruin's fire nigh at hand where it was made. But few marked what Isildur did. He alone stood by his father in that last mortal contest; and by Gil-galad only Círdan stood, and I. But Isildur would not listen to our counsel.
Elronds råd

De visste kanske att den gjordes i Domedagsberget eftersom Celebrimbor kunde ha fått en vision samtidigt som han hörde Sauron läsa ringens inskription:
Citera:
For in the day that Sauron first put on the One, Celebrimbor, maker of the Three, was aware of him, and from afar he heard him speak these words, and so his evil purposes were revealed.
(Elronds råd)

Dessutom så är det ju rätt logiskt att Ringen skulle kunna förstöras där den skapades.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 2:45 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Thingol: Att Eru skulle ha lagt sig i detta håller jag för helt osannolikt.

Egalmoth skrev:
Liksom palantirerna skulle den nog aldrig visas upp offentligt för alla att se. Ingen ringbärare skulle tillåta nåt sånt.
Jag tänkte mig iofs inte öppet för alla, utan i öppen attack mot Sauron, dvs bäraren döljer inte för Sauron att han bär ringen (vilket Sauron säkerligen blivit varse ändå vid det laget).

Egalmoth skrev:
Förresten föreställde han aldrig sig att någon skulle försöka förstöra Ringen.
Enligt Gandalf och de visa. Vem vet vad han egentligen föreställde sig?

Egalmoth skrev:
Har jag själv undrat en del över. Elrond och Círdan var på det klara att det var enda sättet; hur som helst så Gandalf kan ha fått informationen via dem:
Citera:
Isildur took it, as should not have been. It should have been cast then into Orodruin's fire nigh at hand where it was made. But few marked what Isildur did. He alone stood by his father in that last mortal contest; and by Gil-galad only Círdan stood, and I. But Isildur would not listen to our counsel.
Elronds råd
De visste kanske att den gjordes i Domedagsberget eftersom Celebrimbor kunde ha fått en vision samtidigt som han hörde Sauron läsa ringens inskription. Dessutom så är det ju rätt logiskt att Ringen skulle kunna förstöras där den skapades.
Att Celebrimbor skulle ha förstått det utifrån sina kunskaper är det närmaste jag kan tänka mig att detta stämmer, men jag tycker det är en ihålig teori. Att de andra kunnat lista ut det utifrån Isildurs iakttagelser håller jag för helt osannolikt. Logik i frågan vet jag inte om jag ser alls, då det logiska vore att den kunde förstöras i alla tillräckligt varma eldar. Var det allmänt känt att Orodruins eld var varmare än andra vulkaners eller drakars? Hur visste man isf det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 3:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Enligt Gandalf och de visa. Vem vet vad han egentligen föreställde sig?


Du kan ju läsa Líndaletaros citat på sidan 2. Hade inte det varit sant hade han ju aldrig blivit så förvånad då Ringen plötsligt dök upp på hans "radar" när den var inuti Sammath Naur.

Isildurs iakttagelser? Nu hänger jag inte med.

Nej, det vore helt ologiskt om den enda skulle kunna smältas ned i en vanlig eld. Detta eftersom Galadriel mfl. inte fann kraften att förstöra ens deras alvringar...(se SFM sid 317)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 5:52 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Du kan ju läsa Líndaletaros citat på sidan 2. Hade inte det varit sant hade han ju aldrig blivit så förvånad då Ringen plötsligt dök upp på hans "radar" när den var inuti Sammath Naur.
Menar du att du tror att han visste om att ringen endast kunde förstöras där? Varför skulle han veta om det? Han trodde det säkerligen, men visste?

Jag ser det som att flera personer faktiskt vet om detta i böckerna, men det jag påpekar är att detta egentligen är en logisk miss av Tolkien.

Isildurs iakttagelser (eller icke-iakttagelser som jag vill se det, då han valde att inte förstöra ringen, vilket ingen borde vetat om att han kunde!)benämner du i ditt citat kl 1:50 idag. Det jag menar är att jag inte tror att han visste om att ringen endast kunde förgöras i Orodruin, och heller inte att Celebrimbor visste detta, oavsett om han listade ut var den smiddes. Troligare är att de visa skulle ha gissat sig till att en kraft som Sauron fått från Morgoth låg bakom, och därför ansett ringen totalt oförstörbar, och istället inriktat sig på att se till att Sauron aldrig fick ihop tillräckliga arméer för ett ordentligt anfall, samt aldrig hittade ringen igen.

Egalmoth skrev:
Nej, det vore helt ologiskt om den enda skulle kunna smältas ned i en vanlig eld. Detta eftersom Galadriel mfl. inte fann kraften att förstöra ens deras alvringar...(se SFM sid 317)
Nu menade jag utifrån ologiken i att ett föremål endast kan förgöras av en eld, som inte går att efterlikna värmemässigt någon annanstans. För övrigt bör ju Galadriel & co ha trott att den enda var helt oförstörbar av eld, efter att själva ha provat. Hur de kunde veta att den kunde förgöras i Orodruin förblir olöst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 7:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
svårt det där. jag har startat en tråd på lotrplaza för att se om jag får napp där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 8:41 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
svårt det där. jag har startat en tråd på lotrplaza för att se om jag får napp där.
Det vore onekligen intressant att se om någon hittat något som kan bringa klarhet i detta.

Angående Bombadil som potentiell ringförstörare då, tror du, Egalmoth (och andra), att han skulle klara det? Hittills har bara Líndaletaro stöttat den idén.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 8:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag antar nog liksom flertalet andra att Tolkien bortsåg från Tom Bombadill när han skrev de här breven. Så visst om man höll honom under noga uppsikt så borde det inte vara svårt alls för honom att förstöra Ringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 8:54 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
Egalmoth skrev:
Nej, det vore helt ologiskt om den enda skulle kunna smältas ned i en vanlig eld. Detta eftersom Galadriel mfl. inte fann kraften att förstöra ens deras alvringar...(se SFM sid 317)
Nu menade jag utifrån ologiken i att ett föremål endast kan förgöras av en eld, som inte går att efterlikna värmemässigt någon annanstans. För övrigt bör ju Galadriel & co ha trott att den enda var helt oförstörbar av eld, efter att själva ha provat. Hur de kunde veta att den kunde förgöras i Orodruin förblir olöst.

Den kunde ju smältas ner för tillverkningsprocess där så det vore väll troligt att den kunde smältas ner för förstörelse där också...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 9:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Eldalie, trots att jag inte på något sätt är säker så känner jag mig nog bered att tro på att Tom skulle klara av en förstörelse.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 20, 2009 9:56 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Cotume skrev:
Den kunde ju smältas ner för tillverkningsprocess där så det vore väll troligt att den kunde smältas ner för förstörelse där också...
Ja absolut. Men det innebär inte att det skulle vara allmänt känt att den elden är varmare än andra eldar, vilket det borde vara om så många visste om att det endast var där ringen kunde förstöras.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 21, 2009 8:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Dom kände väll av hur varmt det var när de var där. Om det var en hetta som de aldrig tidigare hade känt så är det väll troligt att de hade resonerat så tilvida att elden där var varmare än andra. Fast hur dom kunde veta att inga andra eldar kunde förstöra den har jag inget svar på.. :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2010 11:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej och resonnemanget att den med säkerhet skulle kunna förstöras i Domedagsberget p.g.a att den gjordes där haltar. För det skulle mycket väl behövts magi från Saurons sida för att hetta upp den ytterligare, och således mer värme än den naturliga elden i Domedagsberget för att smälta den, eventuellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bära och förstöra Ringen
InläggPostat: sön mar 01, 2015 8:28 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör feb 28, 2015 7:26 pm
Inlägg: 18
Har också tänkt på hur det skulle vara om de satt på örnen och släppte ner ringen därifrån.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010