Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2489 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 166  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 6:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Det var fel kapitel och vem var det som sa det?

Jag trodde att det skulle bli för svårt om man inte tog med det sista.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 7:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jaså minsann! Då är det väl kapitlet efter, antar jag: kapitel XVI A Thief in the Night. Men vem som säger det vet jag inte riktigt. Det kan antingen vara Bard eller alvkungen som säger det när de förhandlar framför muren, eller också är det korpen Róac i samband med att han bringar underrättelser om Dain och hans muntra mannar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 9:39 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Lite väl många gissningar på en gång där Kamelen! :wink: Jag är ganska säker på att det är Roac som säger detta, men att du gissar både på Roac, Bard och Thranduil är väl inte helt enligt reglerna?

Angående lätta frågor är det väl inget som säger att alla måste hitta det svåraste citatet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 9:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
Lite väl många gissningar på en gång där Kamelen! :wink: Jag är ganska säker på att det är Roac som säger detta, men att du gissar både på Roac, Bard och Thranduil är väl inte helt enligt reglerna?

Reglerna innehåller över huvud taget inget om att gissa vem som pratar, bara bok och kapitel. Därför gissade jag inte heller, utan spekulerade bara lite löst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 9:50 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det stämmer! Men Turgon skrev: "Det var fel kapitel och vem var det som sa det?", och det verkar som de flesta har svarat med vem som säger/gör vad, och var/när detta sägs/görs, men det är klart ska det räcka med kapitelangivelse så ska det (jag tycker dock det blir intressantare om man även ger en liten bakgrund och inte bara gissar på kapitel).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 1:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Den stegrande kamelen skrev:
Jaså minsann! Då är det väl kapitlet efter, antar jag: kapitel XVI A Thief in the Night. Men vem som säger det vet jag inte riktigt. Det kan antingen vara Bard eller alvkungen som säger det när de förhandlar framför muren, eller också är det korpen Róac i samband med att han bringar underrättelser om Dain och hans muntra mannar.



A Thief in the night är alldeles riktigt.
Och det var bestämt Róac som sa det också.

Var så god kamelen.

Eftersom att det har varit många som har sagt vem det var som sa det så trodde jag att man var tvungen.
Men det var man inte, men det är som sagt lite roligare information (jag tycker även att det kan hjälpa en lite ibland).

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 3:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Den här kanske är lite klurigare?

Citera:
Hans blick tycktes på nytt bli klar, och han drog handen över sin värkande panna. Den fruktansvärda synen hade tyckts honom så verklig, omtöcknad som han ännu var efter skadan och skräcken.

Eller också inte, det är som sagt inte enkelt att bedöma vad som är lätt eller svårt i den här leken...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 7:40 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Kan det möjligen vara efter att Frodo tittat i Galadriels spegel? Får väl isåfall vara kapitel 7 i bok 2.

(Förresten hej alla glada igen! Tänkte bara titta in här och se vad ni har för er... ska väl försöka titta in lite oftare och iallafall läsa vad ni skriver)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 7:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Också lätt. Det var den synen av Sam som Ringen förvrängde. Frodo trodde ju att han var en orch.

Kapitlet måste vara the Tower of Cirith Ungol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 8:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
(Förresten hej alla glada igen! Tänkte bara titta in här och se vad ni har för er... ska väl försöka titta in lite oftare och iallafall läsa vad ni skriver)

Välkommen tillbaka! Skriv gärna också, ju oftare desto bättre. Det är lite glest mellan inläggen här nuförtiden, så du behövs!


Egalmoth skrev:
Också lätt. Det var den synen av Sam som Ringen förvrängde. Frodo trodde ju att han var en orch.

Kapitlet måste vara the Tower of Cirith Ungol.

Helt riktigt. Fasen också! Jag hade nog trott att den skulle bli lite svårare, eftersom jag tog med en så kort snutt...

Du glömde som vanligt att gissa vilken svensk version det var, men det är alltså Andersson. Här är samma två meningar i Ohlmarks version bara som jämförelse:

Ohlmarks skrev:
Det föll en dimma från hans ögon och han strök med handen över sin värkande panna. Den ohyggliga synen hade förefallit honom så verklig, halvt bedövad som han fortfarande var av blåslag och fasa.


Och här ett lite längre utdrag (i Anderssons tappning), så att de som inte kände igen snutten kan orientera sig:

Andersson skrev:
»Nej, nej!« ropade Frodo och slet till sig ringen och kedjan ur händerna på Sam. »Nej, aldrig i livet, din tjuv!« Han flämtade och stirrade på Sam med uppspärrade ögon som lyste av fasa och fiendskap. När han väl höll ringen hårt i ena handen stelnade han till. Hans blick tycktes på nytt bli klar, och han drog handen över sin värkande panna. Den fruktansvärda synen hade tyckts honom så verklig, omtöcknad som han ännu var efter skadan och skräcken. Inför hans blick hade Sam förvandlats till en flinande ork som tafsade på hans skatt, ett otäckt litet kryp med giriga ögon och dreglande käftar. Men nu var synen förbi. Där stod Sam på knä framför honom med ansiktet förvridet av smärta, som om han blivit knivhuggen i hjärtat, och tårar strömmade från ögonen.


Kör hårt, Egalmoth!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 8:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
The sinking moon was obscured by a great sailing cloud, but suddenly it
rode out clear again.


Den här bör vara svår.

Sry kamelen, jag har inte alltid tillgång till böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 8:54 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
The ring goes south, aragorn som pratar med Sam om fåglarna som flyger kanske? :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 8:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 8:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Den här bör vara svår.

Ja, det är väl det minsta man kan säga! Det där kan ju vara precis var som helst. Bara för att "starta budgivningen" så har jag för mig att månen kommer på tal någonstans längs Anduin, så jag säger Book II, Chapter 9 The Great River.


Egalmoth skrev:
Sry kamelen, jag har inte alltid tillgång till böckerna.

Böckerna? Leken går ut på att gissa. Om du alltid har rätt direkt är det inget kul, och om du dessutom tjuvkollar blir det helt meningslöst. När det gäller just frågan Ohlmarks eller Andersson så går det ofta att göra en ganska begåvad gissning baserad på språkbruket, vilket kan bli skoj i sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 10:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Egalmoth skrev:
Citera:
The sinking moon was obscured by a great sailing cloud, but suddenly it
rode out clear again.


Den här bör vara svår.


Är det inte när Bilbo och dvärgarna hittar nyckelhålet? Alltså, The Hobbit, Chapter XI: On the Doorstep!

Rolig lek för övrigt, Kamelen, men borde den inte ligga under "Öppet Tolkienforum"? :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2489 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 166  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010