Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 292 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 10:42 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag skrev visserligen att jag lite grann har tappat intresset för Ohlmarks-tabbar efter alla dessa år, men jag kan ändå inte låta bli att delge er det här praktexemplaret som jag nyligen hittade i Sagan om de två tornen. (Det verkar inte finnas med i Martinus sammanställning.)

Tolkien skrev:
They found that they were looking at a most extraordinary face. It belonged to a large Man-like, almost Troll-like, figure, at least fourteen foot high, very sturdy, with a tall head, and hardly any neck. Whether it was clad in stuff like green and grey bark, or whether that was its hide, was difficult to say. At any rate the arms, at a short distance from the trunk, were not wrinkled, but covered with a brown smooth skin.

Ohlmarks skrev:
De fann sig se rakt in i ett ytterst egendomligt ansikte. Det tillhörde en stor människoliknande gestalt, nästan som ett troll och minst fjorton fot hög, fruktansvärt grovvuxen, med ett väldigt huvud men nästan ingen hals alls. Om han var klädd i någon sorts dräkt, liknande grön och grå bark, eller om detta bara var hans krypin, det var inte gott att säga. I varje fall var armarna strax utanför stubbens stam inte skrovliga eller skrynkliga alls utan täckta av slätt brunt skinn.


Ohlmarks förstod tydligen inte vad Tolkien menade med "hide", utan trodde att det var något slags gömsle. Det var oklart om det där på kroppen var kläder eller bostad, alltså! :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 6:30 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Den stegrande kamelen skrev:
Ohlmarks skrev:
De fann sig se rakt in i ett ytterst egendomligt ansikte. Det tillhörde en stor människoliknande gestalt, nästan som ett troll och minst fjorton fot hög, fruktansvärt grovvuxen, med ett väldigt huvud men nästan ingen hals alls. Om han var klädd i någon sorts dräkt, liknande grön och grå bark, eller om detta bara var hans krypin, det var inte gott att säga. I varje fall var armarna strax utanför stubbens stam inte skrovliga eller skrynkliga alls utan täckta av slätt brunt skinn.


Ohlmarks förstod tydligen inte vad Tolkien menade med "hide", utan trodde att det var något slags gömsle. Det var oklart om det där på kroppen var kläder eller bostad, alltså! :lol:


alltså jag tror han menade att det inte var entens rätta gestalt när jag läst det alltså att kroppen liksom dolde en ande av 'ädlare' slag det är så jag tolkat 'krypinet'..men det är ju jag det

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 11:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Curunir skrev:
alltså jag tror han menade att det inte var entens rätta gestalt när jag läst det alltså att kroppen liksom dolde en ande av 'ädlare' slag det är så jag tolkat 'krypinet'..men det är ju jag det

Men det innebär ju fortfarande att han misstolkade ordet hide!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 8:46 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
ja men ändå...det kan väl hända alla??

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 9:00 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Curunir skrev:
ja men ändå...det kan väl hända alla??


Men resten av förvrängningarna är svåra att bortse ;)

Läser nu för första gången boken på engelska och märker en avsevärd skillnad. Det är mer mystik och känsla i Tolkiens egna ord.
Har precis läst klart The flight to the Ford och tycker boken är _mycket_ bättre på engelska! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 12:50 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Härligt, Sammie! Det är nästan som att läsa en ny bok ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 1:31 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Ja, faktiskt så är det nog så :D

Det enda jag jag stör mig på med Tolkiens språk är att han använde ordet 'ought' alldeles för ofta, mer variation på den fronten vore fint :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 4:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Skillnaden är extremt stor. Synd att jag nött ut min engelska pocket version så det bara var smulor kvar av den till slut. Får nöja mig med den svenska översättningen nuförtiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 7:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
För köpa en ny går ju inte! :twisted:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 7:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, inte om man är en fattig student.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 11:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Då återstår biblioteket. De har den säkert på universitetsbiblioteket i Ume!
Jag har annars flera ex, så du kan få låna ett om du kommer förbi Göteborg nån dag ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 27, 2009 6:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
'ought' ? vad betyder det... som sagt engelska är inte min starka sida....

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 27, 2009 6:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
ungefär som "borde" eller skulle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 9:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Jag tror att hans översättning med det levande språk och den lättillgänglighet den ändå har, var ganska avgörande för den stora succé som följde. Jag är säker på att någon annan gjort jobbet om Ohlmarks tackat nej, men chansen att succén skulle bli så stor då, tror jag mindre på.

Jag tror tvärtom. :) Jag har mött flera som verkligen försökt ta sig igenom Härskarringen men tröttnat, till stor del på grund av Ohlmarks pladdriga om omständliga språk. Vi kan visserligen bara spekulera, men jag misstänker att det fanns många översättare i Sverige i början av 60-talet som hade kunnat göra en mycket bättre, och framför allt mer trogen, översättning.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 30, 2009 6:01 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Men om översättningen är trogen originalet eller inte kunde ju inte så många av de svenska läsarna veta (och många engelsmän har svårt med originalets inledning också!). Dessutom ansågs ju Ohlmarks översättning vara toppenbra om man ska se till skriverier och utmärkelser. Att han sedan själv marknadsförde Tolkien (och sig själv) så mycket, bidrog säkerligen en hel del. Vi får inte glömma att han hade stort anseende i Sverige på den tiden, bara för att vi vet vilka missar han gjorde!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 292 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010