Eldalie skrev:
Förutom på Amon Sûl då, där han går över till deras sida och blir lämnad ensam tillräckligt länge för att bli dödligt huggen (och då hade han tur att hugget inte tog direkt i hjärtat eller åtföljdes av fler hugg). Jag håller med om att han var utsatt för många faror, men så nära döden som där anser jag inte att han var vid de andra tillfällena. Andra platsen för min del blir hos kummelgasten.
Jo, men som sagt: folk
fanns där. Nu minns jag inte riktigt om Sam kanske var i närheten när detta skedde, men om Frodo råkat illa ut då kunde det ha tagit alldeles för lång tid för någon att assistera honom. Inte det, att Frodo var helt försvarslös, men ni förstår nog vad jag menar
Men det stämmer som du säger, om han bara blivit lämnad en lite stund längre vid Amon Sûl...
Förresten kände jag aldrig någon riktig fara vid Kummelgastarna, mest för att det egentligen bara var en tidsfråga innan Frodo skulle kallat på Tom. Så där var jag aldrig rädd när jag läste förra gången

Vissa gånger är Tolkien lite förutsägbar
Angående varför inte Nazgülen kände Ringen; jag gissar att det var dels för att de var så långt bort från Mordor, dels för att (som någon nämnde) Frodo inte var så "inne i" Ringen ännu. Och sen har jag den här känslan av att Nazgûlen kände att Ringen var i närheten, men inte kunde avgöra var.
Och till sist (men jag kanske är förvirrad av filmen) måste inte Ringen
användas på något sätt för att någon ska märka...?