Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 02, 2026 4:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: De onda.
InläggPostat: sön mar 22, 2009 5:09 pm 
Sinda

Kom underfund med att Tolkien beskriver "de onda" mycket ytligt.
Angband, mycket litet beskrivet- ingen karta. Moria känns genuint mystiskt, vad pågick därinne under alla år? Skrev bara ett par rader om att Balrogen trädde fram och Durin VI dog.

Alatar och Pallando, vet man ingenting om.

Man kan fylla på med mer här utan att tänka behöva efter.

Det jag vill få fram/skapa diskussion om är:
Gjorde tolkien dessa vaga beskrivningar för att få en djupare mystisism kring de onda platserna/personerna? Eller hann han inte skriva så mycket han egentligen ville pga att han dog? :P

edit; tar inte förgivet att A & P är onda ;P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 5:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är säker på att han medvetet lämnade en hel del detaljer oklara för att man skulle få fantasiera lita själv. Att beskriva ondskan i detalj var inte Tolkiens stil.

Sauron är ett ganska bra ex på det här: det är tydligt att Tolkien utelämnat mycket om hans utseende med flit. Förmodligen för att det okända gör honom mer skrämmande än om T. beskrivit en stor mörk, skräckinjagande, krigare i detalj.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 5:35 pm 
Sinda

Att han lämnade Alatar och Pallando och även Radagast i relativt stor mån känns lite märkligt.

Varför ta med Fem Istari till midgård om Två endast skall påverka handlingen i större utsträckning.

Varför bestämde sig Tolkien för att ta med de två om 'de bara skulle vandra österut o försvinna'? :P

Att personer bara beskrivs vagt tycker jag är bra, det ger ett skänt djup som man skapar själv.

Men platser som Angband tycker jag bör beskrvias mer/eller finnas med på kartor. det är trotsallt en öppen plats som bör kunna ha sets av alver under belägring - alltså med på kartor.

Moria kan jag ändå att den inte är mer utförligt beskriven och med i fler berättelser. Det är en enorm gruva som är svårforcerad..

Ursäkta om det är osammanhängande & rörigt, men sitter på jobbet, och det kommer kunder och stör i mitt skrivande! ;D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 6:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja Angbad skulle det ju finnas kartor om. Tänker på alla trälar som flytt och hela Fingolfins här som stod utanför porten kunde ju "ritat av den".

Men Moria behövde väl inte dvärgarna någon karta till.'Dem hittade väl jätte bra själva och jobbade på ett visst ställe och kunde vägen dit och tillbaka.

Morgoth tycker jag är rättså bra beskriven och är mycket mindre mystisk än Valar som jag knappt läst något om deras utseende, Vilket gör dem mer skrämmande än mörkrets herre själv.

Men folk skulle väl läsa mer Intressera sig mer om istari om nårga försvann och om någon bara nämdes då och då.

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 8:00 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag tror främst två faktorer spelar in på varför Tolkien utelämnade så mycket fakta: Han skrev en otrolig massa (både fiction och fakta) och skrev dessutom om stora delar av det han redan skrivit, vilket gav honom mindre tid att skriva annat. Den andra faktorn kan jag tänka mig hänger ihop med den spänning och inlevelse utelämnandet av vissa saker får för en berättelse. Tolkiens värld blir ännu mer levande då den förutom alla raser, språk, historik och geografi även har nämnda personer och platser som vi som läsare aldrig får se och uppleva mer än just i förbifarten. Utelämnandet skapar en ännu större rymd kring det redan så välbeskrivna Arda. Ett smart drag som många författare och filmskapare använder sig av (fast olika skickligt).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 10:25 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Håller med de flesta. Skulle förstöra lite tycker jag, om vi fick en detaljerad beskrivning på allt ont i Midgård :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 11:02 pm 
Sinda

Madde av Fylke skrev:
Håller med de flesta. Skulle förstöra lite tycker jag, om vi fick en detaljerad beskrivning på allt ont i Midgård :)

Ja men en någorlunda beskrivning om hur de tänkte, vad gjorde Sauron under TA förutom att återuppbygga Barad Dûr, man vet inte vad som pågick. Det är det jag känner en avsaknad av.

Btw vad hette mordor innan Sauron tog över där? Läste i Ringens Värld; Man döpte landet i öster som Sauron tog över till Mordor - hade det inget namn innan?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 11:59 am 
Maia
Användarvisningsbild

"Mordor" hette fatiskt "Mordor" innan "Sauron" kom dit.
Det var nämligen så att man döpte det till Svart land för att "Orodruin" låg där och spydde ut eld/lava.
Men sen finns det ju "Núrn" också som är den syd östrra delen av landet där "Saurons" trälar bodde och arbetade för att få fram mat till landets invånare.
Dem bodde runt "Sea of Núrnen". Ett saltvattens hav som var tillsammans med "Sea of Rhún" det sista inlands vatten som var kvar av "Sea of Helkar".
"Núrn" gavs av "Aragorn" senare till "Saurons" trälar som ett and där dem kunde få bo och bruka sin jord.

Fakta: Mitt eget huvud men också http://en.wikipedia.org/wiki/Mordor#History

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]