Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 04, 2026 1:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 2:31 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Ni har ju alla rätt i att Frodo varit i kniviga situationer ofta, men jag tror TE har en poäng med att det nämnda kunde ha varit hans farligaste stund. Först var han ju HELT ensam, förutom "Gubbtjyven" men han kan ju knappast räknas. :P
I alla andra situationer har ju alltid folk funnits till hands, men inte där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 3:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja det var utan tvekan en mycket farlig stund.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 4:42 pm 
Sinda

Sauron visste att ringen var i Fylke.
Nazgûlerna borde därför ha varit på helspänn, men ändå känner denne Nazgûl inte av ringen när den är inom max 15meters avstånd? Hur går det ihop? Miss av Tolkien eller var Ringvålnaderna så dåliga på att känna av den enda? :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 4:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mm, det kan verka lite udda.... Frodo var dock inte lika tyngd av Ringen på den tiden som han senare skulle bli, och det hade förmodligen betydelse..

Jämför med vad som hände när Frdo, Sam och Gollum var utanför Minas Morgul.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 5:00 pm 
Sinda

Så det är hur tyngd personen som har ringen är det som avgör hur lätt det är att hitta ringen/personen? Det är alltså personen dom har lätt för att upptäcka inte ringen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 5:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det har definitivt betydelse för hur lätt det är för dem att känna av Ringen, men det är förstås inte den enda faktorn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 5:14 pm 
Sinda

Var det ljust när detta hände?
Isf om det var Khamûl som var där är väl det en rimlig förklaring då han lätt blev förvirrad av ljus, inte sant?
Iofs var han den som bäst efter WK kunde känna ringen, så var troligen nån av de andra nio, som helt enkelt inte kunde koncetrera sig i ljuset (om det nu var ljust ute) ^^

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 7:49 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Madde av Fylke skrev:
Ni har ju alla rätt i att Frodo varit i kniviga situationer ofta, men jag tror TE har en poäng med att det nämnda kunde ha varit hans farligaste stund. Först var han ju HELT ensam, förutom "Gubbtjyven" men han kan ju knappast räknas. :P
I alla andra situationer har ju alltid folk funnits till hands, men inte där.

Förutom på Amon Sûl då, där han går över till deras sida och blir lämnad ensam tillräckligt länge för att bli dödligt huggen (och då hade han tur att hugget inte tog direkt i hjärtat eller åtföljdes av fler hugg). Jag håller med om att han var utsatt för många faror, men så nära döden som där anser jag inte att han var vid de andra tillfällena. Andra platsen för min del blir hos kummelgasten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 22, 2009 10:23 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
Förutom på Amon Sûl då, där han går över till deras sida och blir lämnad ensam tillräckligt länge för att bli dödligt huggen (och då hade han tur att hugget inte tog direkt i hjärtat eller åtföljdes av fler hugg). Jag håller med om att han var utsatt för många faror, men så nära döden som där anser jag inte att han var vid de andra tillfällena. Andra platsen för min del blir hos kummelgasten.

Jo, men som sagt: folk fanns där. Nu minns jag inte riktigt om Sam kanske var i närheten när detta skedde, men om Frodo råkat illa ut då kunde det ha tagit alldeles för lång tid för någon att assistera honom. Inte det, att Frodo var helt försvarslös, men ni förstår nog vad jag menar :wink:
Men det stämmer som du säger, om han bara blivit lämnad en lite stund längre vid Amon Sûl...
Förresten kände jag aldrig någon riktig fara vid Kummelgastarna, mest för att det egentligen bara var en tidsfråga innan Frodo skulle kallat på Tom. Så där var jag aldrig rädd när jag läste förra gången :) Vissa gånger är Tolkien lite förutsägbar :wink:

Angående varför inte Nazgülen kände Ringen; jag gissar att det var dels för att de var så långt bort från Mordor, dels för att (som någon nämnde) Frodo inte var så "inne i" Ringen ännu. Och sen har jag den här känslan av att Nazgûlen kände att Ringen var i närheten, men inte kunde avgöra var.
Och till sist (men jag kanske är förvirrad av filmen) måste inte Ringen användas på något sätt för att någon ska märka...?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 9:19 am 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Och till sist (men jag kanske är förvirrad av filmen) måste inte Ringen användas på något sätt för att någon ska märka...?

Nej, det stämmer inte riktigt. Den behöver inte alls användas för att en Nazgul ska känna av den, även om det hjälper väldigt mycket.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 8:13 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Nej, det stämmer inte riktigt. Den behöver inte alls användas för att en Nazgul ska känna av den, även om det hjälper väldigt mycket.

Jo, ja, då är det filmen som spökat för mig då :) Men om vi ska gå på den teorin, varför var det ingen som märkte Ringen när de traskade rakt in i Mordor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 9:39 pm 
Sinda

Då var väl ingen av Nazgûlerna där - och Sauron hade full koncentration på vad som försegick vid Svarta Porten :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 23, 2009 9:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

När de var som närmast svarta tornet (ca 30 miles) så skulle man kunna tro att nån Nazgul borde ha anat oråd. Men faktum var ju att de var på annat håll-- för att förmörka Västerns styrkors vandring mot Svarta Porten. Så Sammie är helt rätt ute där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 7:36 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jo, jag tänkte på det... Men jag har för mig att åtminstone en nazgûl var kvar i Mordor, (nu kanske det är filmen som spökar igen men:) kom det inte en nazgûl till Cirith Ungol efter att Frodo och Sam rymt därifrån? Eller var det bara ett högre befäl av något slag? :? Usch! Nu måste jag snart läsa om de där förgrömade böckerna igen! :x
Men för övrigt stämmer det nog som ni säger, de var väl upptagna med annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 8:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Du minns rätt. Det var faktiskt en Nazgul ridandes på sin vingbest som slog ned framför porten som rasade ihop just efter att Frodo och Sam sprungit igenom den.

Det var mkt kritiskt förstås, men man ska komma ihåg att varken Sauron själv eller någon av hans tjänare förväntade sig att Ringen skulle befinna sig i Mordor.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]