Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Vem uträttade minst i brödraskapet?
Frodo 1%  1%  [ 1 ]
Sam 1%  1%  [ 1 ]
Gandalf 0%  0%  [ 0 ]
Aragorn 0%  0%  [ 0 ]
Merry 4%  4%  [ 3 ]
Pippin 16%  16%  [ 11 ]
Legolas 22%  22%  [ 15 ]
Gimli 16%  16%  [ 11 ]
Boromir 23%  23%  [ 16 ]
Alla uträttade lika mycket 16%  16%  [ 11 ]
Antal röster : 69
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 6:00 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
Det är inte hans åsikt som är intressant - utan motiveringen. Fanns det nån sådan?

Du grundar din åsikt på någon annans åsikt utifrån en för dig obekant och kanske inte ens existerande motivering? Har jag förstått rätt?


Denne någon annan uppfann den här världen.
Säger han att Legolas är minst viktig så är han det. Är det på det viset är jag intresserad av varför han är minst viktig, kanske är det nåt perspektiv eller en händelse som jag inte tänker på som leder till detta.

Självklart kan man ändra åsikt beronde på någon annans åsikt då man känner att den andre helt enkelt har rätt.

Är detta ett konstigt resonemang?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 6:03 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Hmm ok men du kanske ska hålla fast vid det. Det blir lite rörigt när du växlar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 6:11 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Hmm ok men du kanske ska hålla fast vid det. Det blir lite rörigt när du växlar.


Ja självklart ska jag det.

Men kan förklara mig ur detta någorlunda ;)

Sitter i kassan på jobbet, är bakis, det kommer upp nya faktorer som spelar in på mitt val. ex Legolas i Loríen.

Ber om ursäkt för att det är rörigt och paradoxalt. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 6:21 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
Det är inte hans åsikt som är intressant - utan motiveringen. Fanns det nån sådan?

Du grundar din åsikt på någon annans åsikt utifrån en för dig obekant och kanske inte ens existerande motivering? Har jag förstått rätt?


Denne någon annan uppfann den här världen.
Säger han att Legolas är minst viktig så är han det. Är det på det viset är jag intresserad av varför han är minst viktig, kanske är det nåt perspektiv eller en händelse som jag inte tänker på som leder till detta.

Självklart kan man ändra åsikt beronde på någon annans åsikt då man känner att den andre helt enkelt har rätt.

Är detta ett konstigt resonemang?

Denne någon skrev om och ändrade, lade till etc i det oändliga och gjorde otaliga lösa anteckningar, uppslag, skissade idéer etc.
Utifrån en nedkladdad anteckning på baksidan av ett helt annat manuskript som sammanställaren, inte han själv för in i en bok och dessutom understryker han att texten är märklig.

Så det är att dra väldigt långtgående slutsatser om vad JRR tyckte och hade velat publicera.

Så ja det är ett konstigt resonemang att på de grunderna hävda sig ha en sanning och veta vad någon ansåg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 6:32 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Ja fast att han enbart skulle skriva "Legolas är minst viktig i brödraskapet" på baksidan av ett helt annat manus utan motiveringen osv, det känns befängt. Och det tenderar att kännas "o-tolkien".
Men är det så - så kan jag inte annat att tycka att det är konstigt.. ^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 7:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Ja fast att han enbart skulle skriva "Legolas är minst viktig i brödraskapet" på baksidan av ett helt annat manus utan motiveringen osv, det känns befängt. Och det tenderar att kännas "o-tolkien".
Men är det så - så kan jag inte annat att tycka att det är konstigt.. ^^

Han skrev "Legolas var väl sannolikt åstadkom minst av de nio vandrarna." Stycket i övrigt handlar om alvernas minskade roll i midgård och deras makt bestod i kunskap och inte i handling. Sen följer en del om Gandalf.
Så befängt eller ej men det är så det står.
Jag tycker det är väldigt Tolkien med spridda anteckningar och nedkratsade funderingar etc.

Det är en väldigt oklar mening som inte säger något definitivt att Legolas uträttade minst. Jag upplever det som en lös anteckning och kanske en fundering att manifestera alvernas bortvissnande i Legolas roll i brödraskapet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 07, 2009 7:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
ordagnir skrev:
Hmm ok men du kanske ska hålla fast vid det. Det blir lite rörigt när du växlar.


Ja självklart ska jag det.

Men kan förklara mig ur detta någorlunda ;)

Sitter i kassan på jobbet, är bakis, det kommer upp nya faktorer som spelar in på mitt val. ex Legolas i Loríen.

Ber om ursäkt för att det är rörigt och paradoxalt. :P

Eller kanske inte hålla fast vid :roll: Det är ju en levande diskussion o nya perspektiv etc. kan ju förändra en ståndpunkt. Men det blir rörigt om ändrar fram o tillbaka så man får nog vara beredd på frågor isf. Eller att om man ändrar sig att man ger uttryck för det.

Ja man ska inte underskatta alkoholens förmåga till att se saker ur nya vinklar. :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 10:10 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Hehe så bra! ;)

Och förövrigt hade jag ingen aning om hur anteckning såg ut fören du berättade. Självklart ska man inte lägga nån större vikt cid detta om det var hastigt nerklottrat utan motivering.

För att reda ut då..
Merry gjorde det minst unika, tycker jag.
Vem som uträttade minst kan jag inte bestämma mig om, kan vara Boromir,Legolas,Gimli.. ;P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 10:31 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
Hehe så bra! ;)

Och förövrigt hade jag ingen aning om hur anteckning såg ut fören du berättade. Självklart ska man inte lägga nån större vikt cid detta om det var hastigt nerklottrat utan motivering.

För att reda ut då..
Merry gjorde det minst unika, tycker jag.
Vem som uträttade minst kan jag inte bestämma mig om, kan vara Boromir,Legolas,Gimli.. ;P


Bra specat! ja då blev det tydligt, och jag tycker du har en poäng ang. Merry. Visserligen är det något OT.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 11:03 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
:)

För att OT'a lite mer.

Om inte Pippin hade fört ett sånt liv i Moria, och balrogen inte hade gett sig an Gandalf. Då hade Gandalf grå överlevt. Men hade han inte blivit Gandlaf vit tillslut då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 11:36 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sammie skrev:
Om inte Pippin hade fört ett sånt liv i Moria, och balrogen inte hade gett sig an Gandalf. Då hade Gandalf grå överlevt. Men hade han inte blivit Gandlaf vit tillslut då?

Förmodligen inte i tid att rädda Gondor och Rohan och därmed hela M-e.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 6:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
En fundering kring trådens namn:
Vem uträttade minst i brödraskapet?
Bör inte resonemangen då utgå från när brödraskapet existerade? Det upplöstes ju. Ska man ta med vad som skedde sen bör ju resonemnaget i så fall formuleras;
"Vem i brödraskapet uträttade minst i ringens krig"

Utifrån den definitionen så blir minst viktig i brödraskapet lätt: Merry. Gjorde ingenting av värde.
Som nämnts så ledde ju Pippins dumhet till att Gandalf grå blev Gandalf vit = viktigt.
Gimli var krigare vilket var viktigt vid ett par tillfällen och han var till hjälp under färden i Moria.
Legolas: Lorien, strider, vingbesten och speja.
Boromir; Krigare och insatsen vid Caradhras.
Aragorn; som Boromir +stöd för Gandalf och sedan ledare.
Frodo; Ringbärare, behöver man säga mer.
Sam; stöd för ringbäraren.
Gandalf; trolleri, ledare, kunskap, Balrogen mm.

På andra premisen håller jag fast vid Boromir.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 7:47 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Tror också att de flesta tolkat innebörden som gällande hela tiden fram till Ringens förstörelse. Men utifrån den tidpunkt du ställer här, dvs Brödraskapets egentliga upplösning, håller jag med dig om att Merry uträttade minst.

Och på den andra premissen är vi också överens om att Boromir var minst viktig! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 7:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
ordagnir skrev:
En fundering kring trådens namn:
Vem uträttade minst i brödraskapet?
Bör inte resonemangen då utgå från när brödraskapet existerade? Det upplöstes ju. Ska man ta med vad som skedde sen bör ju resonemnaget i så fall formuleras;
"Vem i brödraskapet uträttade minst i ringens krig"

Det är väl en tolkningsfråga. Man kan också hävda, som Gandalf gör, att brödraskapet upphörde först i Grå hamnarna:
Citera:
Well, here at last, dear friends, on the shores of the Sea comes the end of our fellowship in Middle-earth.

Men om man ser till trådskaparens intention istället för den exakta formuleringen så är det ingen tvekan om att den bäst beskrivs av din andra formulering. Tråden startades som en omröstning om en tidigare diskussion, som finns i den här tråden:
http://www.tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=2038
Den diskussionen handlade om hela ringens krig, inte bara fram till Rauros.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 8:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Om inte Boromir följt med hade de inte tagit med sig ved att elda uppe på Caradhras. Och det hade varit långt långt svårare för dem att retirera från passet.

Förutom att ge dåliga råd gällande ringen åstadkom Boromir väldigt mycket.

I vilket fall som helst hade Legolas, Gimli och Boromir relativt liten inverkan jämfört med de andra. Merry och Pippin gjorde ändå stordåd när de i praktiken förseglade Isengårds öde. Sen att Merry tog ut Häxmästaren ska inte underskattas heller.

Men visst, utan Legolas och Gimlis tapperhet hade slaget vid Hornborgen förmodligen slutat med nederlag.

Hade Boromir levt vidare och låtit Frodo ge sig iväg med Ringen hade han nog varit en minst lika duglig krigare som Legolas och Gimli och skulle utan tvekan höjt moralen bland Rohirrim.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010