Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vättar/Orker
InläggPostat: tor aug 18, 2011 9:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Eldalie skrev:
Tolkien skrev i ett brev (minns inte vilket men kan kolla upp det senare om du vill ha referensen) att han först skrev hobgoblin för att utmärka de större orcherna från de mindre, goblins.

Bättre än så, det var i ett förord till en sen upplaga av The Hobbit. I brevet, ett par år senare, konstaterade Tolkien att han hade "fel". Hobgoblins är enligt traditionen mindre än goblins.

Vilket innebär...?
Hade han fel om den gängse definitionen i t ex England för goblins kontra hobgoblins, eller hade han fel om sin egen skapelse? Alltså; om nu hobgoblins av traditionen är mindre än goblins och han hade "fel" angående det - innebär det ändå att Tolkien-hobgoblins är större, eller reviderades även det?

(Förstod någon mitt resonemang :))

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vättar/Orker
InläggPostat: fre aug 19, 2011 7:28 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Alltså; om nu hobgoblins av traditionen är mindre än goblins och han hade "fel" angående det - innebär det ändå att Tolkien-hobgoblins är större, eller reviderades även det?

Påståendet i förordet ändrades inte i senare upplagor. Det finns fortfarande där. Du kan ju se det som att Tolkiens "översättning" i det här fallet var "fel" eller mindre lyckad, om du vill.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vättar/Orker
InläggPostat: sön nov 25, 2012 3:39 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ngugi skrev:
Vättar och orker är detsamma som nämnts, den enda direkta ledtråd i Hobbit är ju att vättar tenderade vara mindre än sina kusiner orkerna.


Observera dock att Tolkien använder "goblin head" för att beskriva Úgluks huvud uppsatt på en påle. Och Úgluk var ju en uruk, dvs en stor ork.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vättar/Orker
InläggPostat: tis nov 27, 2012 6:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Martinus skrev:
Ngugi skrev:
Vättar och orker är detsamma som nämnts, den enda direkta ledtråd i Hobbit är ju att vättar tenderade vara mindre än sina kusiner orkerna.

Observera dock att Tolkien använder "goblin head" för att beskriva Úgluks huvud uppsatt på en påle. Och Úgluk var ju en uruk, dvs en stor ork.

Sedan finns också det här exemplet ur första kapitlet i TTT (när Aragorn & Co betraktar de döda orkerna från Boromirs dödsbatalj):
Tolkien skrev:
And Aragorn looked on the slain, and he said: 'Here lie many that are not folk of Mordor. Some are from the North, from the Misty Mountains, if I know anything of Orcs and their kinds. And here are others strange to me. Their gear is not after the manner of Orcs at all!'
There were four goblin-soldiers of greater stature, swart, slant-eyed, with thick legs and large hands. They were armed with short broad-bladed swords, not with the curved scimitars usual with Orcs: and they had bows of yew, in length and shape like the bows of Men. Upon their shields they bore a strange device: a small white hand in the centre of a black field; on the front of their iron helms was set an S-rune, wrought of some white metal.

Sarumans stora hembyggda orker går alltså också under beteckningen "goblin".

Välkommen tillbaka förresten, Martinus! Det var längesen! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vättar/Orker
InläggPostat: tis nov 27, 2012 8:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Välkommen tillbaka, Martinus! Jag gillade verkligen din serie "Sagan om Felen".


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010