Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilbos hus plus lite till.
InläggPostat: sön dec 19, 2004 9:33 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Jag har börjat om på Bilbo och så har jag stött på några saker som fått mig att fundera:
Citera:
No going upstairs for the hobbit: bedrooms, bathrooms, cellars, pantries (lots of these), wardrobes (he had whole rooms devoted to clothes), kitchens, dining-rooms, all were on the same floor, and indeed on the same passage.

Det verkar ju vara väldigt stort Bilbos hus, hur stor hus hade han?
Han har ett stort hus och mycket kläder.
Det sägs att han blev rik av sina äventyr men hur rik var han innan?

Citera:
It was often said (in other families) that long ago one of the Took ancestors must have taken a fairy wife. That was, of course, absurd, but certainly there was still something not entirely hobbitlike about them,


Har Bilbo möjligtvis alvblod i sig?

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Senast redigerad av Aiwendil sön dec 19, 2004 4:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 9:58 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här ser Bag End ut från utsidan enligt Tolkien: http://www.torania.de/luthien/hobbit/tolkien-bagend.htm

Jag har någonstans även sett planskisser (dock ej av Tolkien). Leta på nätet!

Alvblod hade han inte i sig. Tanken är (som det står) absurd. I en tidigare upplaga (som den svenska översättningen utgår från) spekuleras även i vätteblod. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 12:49 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
Planskisser gjorda av John Howe i samband med filmen finns i "Bildvärlds"-böckerna ("The Art of ...") :)

och visst var han rik från början :) läs de första sidorna av Bilbo igen så :)

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 4:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Eftersom alla rum står i plural så har Bag End minst 14 rum och det verkar ju vara stort ifall man kollar på Tolkiens bild.

Citera:
och visst var han rik från början läs de första sidorna av Bilbo igen så

Jo det är ju det jag har gjort men jag undrar hur rik han var?
Han verkar iallafall ha mycket kläder och mycket mat. Hur mycket rikare blev han egentligen av sitt äventyr ifall man räknar bort ringbrynjan av mithril?

Citera:
Alvblod hade han inte i sig. Tanken är (som det står) absurd. I en tidigare upplaga (som den svenska översättningen utgår från) spekuleras även i vätteblod.

Det är nog absurt att en hobbit "gift sig" med en Alv men de kan väl finnas en möjlighet att en av Tooks förfäder gift sig med en människa som har haft alvblod i sig.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 4:49 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ja det påståendet eller något liknande måste jag stödja Aiwendil eftersom jag tycker Tolkien antyder detta några gånger då och då i SOR.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 9:37 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Aiwendil skrev:
Citera:
och visst var han rik från början läs de första sidorna av Bilbo igen så

Jo det är ju det jag har gjort men jag undrar hur rik han var?
Han verkar iallafall ha mycket kläder och mycket mat. Hur mycket rikare blev han egentligen av sitt äventyr ifall man räknar bort ringbrynjan av mithril?


Tyvärr kan vi nog inte skramla fram något kontoutdrag, så du kan inte få några exakta siffror. Men han hade gott om pengar, och efter sitt äventyr hade han med sig två små kistor med guld och silver hem. That's it.

Aiwendil skrev:
Citera:
Alvblod hade han inte i sig. Tanken är (som det står) absurd. I en tidigare upplaga (som den svenska översättningen utgår från) spekuleras även i vätteblod.

Det är nog absurt att en hobbit "gift sig" med en Alv men de kan väl finnas en möjlighet att en av Tooks förfäder gift sig med en människa som har haft alvblod i sig.


Det har jag extremt svårt att tänka mig. Anledningen till att hobbitarna skvallrade om ev alvblod över huvud taget var att Tookarna var kända för att vara lite mer drömska och visionära än andra hobbitar.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 9:38 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Théoden Ändny skrev:
Ja det påståendet eller något liknande måste jag stödja Aiwendil eftersom jag tycker Tolkien antyder detta några gånger då och då i SOR.


Vilket påstående skulle det vara? Du är en smula otydlig här. :)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 8:23 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Martinus skrev:
Tyvärr kan vi nog inte skramla fram något kontoutdrag, så du kan inte få några exakta siffror. Men han hade gott om pengar, och efter sitt äventyr hade han med sig två små kistor med guld och silver hem. That's it.

Jag förstår att jag inte kan få några exakta siffror men jag undrar blev han ännu rikare när han kom tillbaka eller var det bara en droppe i havet?

Martinus skrev:
Det har jag extremt svårt att tänka mig. Anledningen till att hobbitarna skvallrade om ev alvblod över huvud taget var att Tookarna var kända för att vara lite mer drömska och visionära än andra hobbitar.

Jag vill ändå fortfarande tro så tills jag hittar någon fakta som motsäger sig det.
Hobittarna utvecklades väl ifrån människorna, isåfall kan det till och med vara så att det var en vanlig människa som gifte sig med en annan människa med alvblod i sig och när hobbitarna sedan har utvecklats så har alvblodet hamnat i Took-släkten.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 11:32 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Martinus skrev:
Théoden Ändny skrev:
Ja det påståendet eller något liknande måste jag stödja Aiwendil eftersom jag tycker Tolkien antyder detta några gånger då och då i SOR.


Vilket påstående skulle det vara? Du är en smula otydlig här. :)

Märkte det... menade det Aiwendil säger om att liiite liiite alvblod eller något liknande för bilbo och frodo. Sam tänker väl något sådant under deras vandring mot mordor bland annat? eller är jag helt ute och vandrar?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 5:33 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Aiwendil skrev:
Martinus skrev:
Tyvärr kan vi nog inte skramla fram något kontoutdrag, så du kan inte få några exakta siffror. Men han hade gott om pengar, och efter sitt äventyr hade han med sig två små kistor med guld och silver hem. That's it.

Jag förstår att jag inte kan få några exakta siffror men jag undrar blev han ännu rikare när han kom tillbaka eller var det bara en droppe i havet?

Martinus skrev:
Det har jag extremt svårt att tänka mig. Anledningen till att hobbitarna skvallrade om ev alvblod över huvud taget var att Tookarna var kända för att vara lite mer drömska och visionära än andra hobbitar.

Jag vill ändå fortfarande tro så tills jag hittar någon fakta som motsäger sig det.
Hobittarna utvecklades väl ifrån människorna, isåfall kan det till och med vara så att det var en vanlig människa som gifte sig med en annan människa med alvblod i sig och när hobbitarna sedan har utvecklats så har alvblodet hamnat i Took-släkten.


Skulle du som människa vilja få barn med en hobbit? Bara någon med fotfetisch skulle uppskatta det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 7:28 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Túrin Turambar skrev:
Skulle du som människa vilja få barn med en hobbit? Bara någon med fotfetisch skulle uppskatta det.

Om vi tänker oss att vi går riktigt långt tillbaka i tiden så var väl hobbits mer lika människorna, än under Frodos tid och då låter väl inte resonemanget lika märkligt?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 8:04 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Kanske inte men om vi går så långt tillbaka då är frågan om det verkligen skulle finnas kvar något av de annorlunda generna längre?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 8:06 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ni vill jag väl inte se gener i tolkiens roman men ja. Jag har svårigheter att förklara det jag med men jag vill att det ska vara så...

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 9:12 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Aiwendil skrev:
Martinus skrev:
Tyvärr kan vi nog inte skramla fram något kontoutdrag, så du kan inte få några exakta siffror. Men han hade gott om pengar, och efter sitt äventyr hade han med sig två små kistor med guld och silver hem. That's it.

Jag förstår att jag inte kan få några exakta siffror men jag undrar blev han ännu rikare när han kom tillbaka eller var det bara en droppe i havet?


Njae, jag tror inte han fick mer pengar, såvida han inte investerade dem på något klokt sätt (t. ex. i Sandemans kvarn :) ).


Aiwendil skrev:
Martinus skrev:
Det har jag extremt svårt att tänka mig. Anledningen till att hobbitarna skvallrade om ev alvblod över huvud taget var att Tookarna var kända för att vara lite mer drömska och visionära än andra hobbitar.

Jag vill ändå fortfarande tro så tills jag hittar någon fakta som motsäger sig det.


Det finns inga fakta som bekräftar det du tror heller, men däremot en hel del indicier som talar emot det.

Låt oss säga så här: Förbindelser mellan alver och människor var EXTREMT sällsynta. Förutom Tuor och Idril, Beren och Lúthien och -- jag tror de räknas hit -- Earendil och Elwing kan jag bara komma på en känd förbindelse till, och det är den som finns längst upp i Imrahils släktträd. Att en människa med alvblod skulle ha varit en av hobbitsläktets förfäder skulle i så fall innebära att alla hobbitar har alvblod. Och att en halvalv skulle vara bland hobbitarnas förfäder finner jag i det närmaste omöjligt -- man kan lika gärna hävda att Théoden kan ha dvärgblod i ådrorna bara för att han har långt skägg.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 9:13 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Théoden Ändny skrev:
Märkte det... menade det Aiwendil säger om att liiite liiite alvblod eller något liknande för bilbo och frodo. Sam tänker väl något sådant under deras vandring mot mordor bland annat? eller är jag helt ute och vandrar?


Njae, han tycker väl snarare att det liksom lyser om Frodo precis som det gör hos alverna -- vilket väl snarast beror på den förädlande skärseld Frodo genomgår då han bär på Ringen.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010