Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skillnad Dixon Erik Andersson?
InläggPostat: sön mar 24, 2024 10:23 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör mar 23, 2024 12:05 pm
Inlägg: 2
Hej

Vill köpa en bra svensk version av Bilbo som jag kan läsa för ett barn? Då gärna med fina bilder i.

Jag trodde bara att det fanns två versioner. Erik Andersson och Tore Zetterlunds. Men hittar även en skriven av Charles Dixon. Det finns tre versioner eller?

Vilken är "bäst" och mest trogen Tolkiens källmaterial?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Dixon Erik Andersson?
InläggPostat: sön mar 24, 2024 3:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen till forumet!

Dixons version är ljuvlig, men du bör vara medveten om att texten är kraftigt nedkortad. Det är ett seriealbum med text till, snarare än en illustrerad bok. De två svenska kompletta bokversioner som går enkelt att få tag på är Erik Anderssons nya översättning, vid namn Hobbiten; och Britt G. Hallqvists gamla översättning vid namn Bilbo. Den ännu äldre översättningen av Tore Zetterholm, som heter Hompen, är dyr och svår att få tag på, och dessutom är den en översättning av en äldre version av originalet med ganska stora skillnader här och var.

Jag har dålig koll på vad det finns för illustrerade utgåvor. Min egen version av Bilbo, som är den här, har en handfull fina målningar, de flesta i färg, av Tolkien själv. Det finns också en äldre utgåva av Bilbo med teckningar av Tove Jansson, men den är också dyr och svår att få tag på, tror jag. (Eller hur var det: hade det kommit eller skulle komma en nyutgåva?) Min inbundna utgåva av Hobbiten har även den Tolkiens egna illustrationer, men jag har inte kollat om det är exakt samma och lika många som i min Bilbo.

Personligen föredrar jag rent språkligt definitivt den äldre översättningen av Hallqvist. Men det är väl en smaksak.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Dixon Erik Andersson?
InläggPostat: mån mar 25, 2024 12:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Det finns också en äldre utgåva av Bilbo med teckningar av Tove Jansson, men den är också dyr och svår att få tag på, tror jag. (Eller hur var det: hade det kommit eller skulle komma en nyutgåva?)

Så vitt jag vet kom det två utgåvor med Tove Janssons illustrationer, 1962 och 1994. Både går för åtskilliga tusenlappar som inte är värda att lägga ner om det inte är som samlarobjekt, så det är nog Tolkiens egna illustrationer som gäller. (Men det går att hitta Tove Janssons bilder på nätet, och de är väl värda en titt. Många av dem är oerhört vackra och suggestiva!)

Jag röstar också för en Tolkien-illustrerad utgåva av Bilbo, alltså Hallqvists översättning, snarare än Anderssons Hobbiten. Hon fångar den mysiga sagotonen i boken oerhört mycket bättre!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Dixon Erik Andersson?
InläggPostat: tis mar 26, 2024 3:34 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör mar 23, 2024 12:05 pm
Inlägg: 2
Hmm :)

Så ni menar alltså att Dixons version är mer av bilderbok och inte så mycket text? Då är det Hallqvists som gäller då kanske.

Lite förvirrande det här tycker jag. Läser man Wikipedia har det bara kommit några versioner på svenska. Men ni proffs nämner flera stycken.

Men då är alltså Hallqvists bra? Vill att det ska vara mycket bilder som man kan peka på samtidigt som man läser för en liten grabb.

Tove Janssons bilder är jag inte jätteförtjust i. Jag gillar mer Nasmiths drömska illustrationer. Så bra om jag kan komma i närheten av något sådant.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Dixon Erik Andersson?
InläggPostat: tis mar 26, 2024 5:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
den här sidan kan du se några sidor ur den engelska versionen av Wenzel och Dixons tecknade Hobbit. (Klicka på "Read sample".) Den är visserligen kraftigt förkortad jämfört med boken, men det är ändå ganska mycket text.

Ett annat alternativ, om du vill läsa hela boken för grabben, kanske kan vara att ha Dixon framme samtidigt som du läser ur Hallqvist eller Andersson? Wenzels teckningar är verkligen mycket fina!

De utgåvor av Hobbiten eller Bilbo som har Tolkiens originalillustrationer innehåller bara i storleksordningen 20 bilder totalt. Om det har givits ut någon mer rikligt illustrerad utgåva på svenska än så vet jag inte. Prova att söka på Bokbörsen!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Dixon Erik Andersson?
InläggPostat: ons mar 27, 2024 1:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Plötsligt kom jag ihåg den här gamla sidan. Här du, Tolkiennörd, här kan du se varenda sida ur Dixons & Wenzels Hobbit i storformat! På engelska, då. Och faktiskt också på tyska, tycks det. Men det borde väl ändå kunna ge dig en bra uppfattning om du vill skaffa den på svenska eller inte.
http://fan.theonering.net/~rolozo/cgi-b ... el?hide=-3

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010