Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 9:29 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Martinus skrev:
Njae, jag tror inte han fick mer pengar, såvida han inte investerade dem på något klokt sätt (t. ex. i Sandemans kvarn :) ).


Vaddå inte mer pengar?Två kistor med guld och silver borde ju faktiskt klirra till en hel del i även Bilbos kassa.

Jag vill även hålla med martinus iden andra diskussionen... Skulle också ha mycket svårt att tro att hobbitar har något som helst alvblod i sig.
Och om de nu hade en miljondels % i sig, so what. Tror knappast att det skulle ha den minsta inverkan på deras sett, även om det nu var alvblod.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 11:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
Martinus skrev:
Njae, jag tror inte han fick mer pengar, såvida han inte investerade dem på något klokt sätt (t. ex. i Sandemans kvarn :) ).


Vaddå inte mer pengar?Två kistor med guld och silver borde ju faktiskt klirra till en hel del i även Bilbos kassa.


Jag menade att efter hemkomsten fick han nog inte mer pengar. Bilbos skatt bör för övrigt ha ställt till med kaos i Fylkes ekonomi -- det här är en liten landsända där man kan köpa en häst för fyra silvermynt, och så kommer Bilbo drällande med ett ganska avsevärt inflöde av guld och silver. Borde ha blivit rätt rejäl inflation, enligt en vän till mig som är betydligt mer insatt i ekonomins irrvägar än vad jag är.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 7:40 am 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Okej, så det enda han gjorde var att göra alla andra fattigare... Inte undra på att han fick dåligt rykte.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 9:45 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Citera:
Skulle du som människa vilja få barn med en hobbit? Bara någon med fotfetisch skulle uppskatta det.


Citera:
Att en människa med alvblod skulle ha varit en av hobbitsläktets förfäder skulle i så fall innebära att alla hobbitar har alvblod. Och att en halvalv skulle vara bland hobbitarnas förfäder finner jag i det närmaste omöjligt -- man kan lika gärna hävda att Théoden kan ha dvärgblod i ådrorna bara för att han har långt skägg.

Han kanske har dvärgblod i sig :wink:

Det måste ha skett en mutation i generna hos något människopars barn och det som därför skulle vara den första hobbiten måste ju fått barn med människor också hans eller hennes barn är också tvungna att få barn med människor.
Det kan vara vid den här tiden när hobbitarna fortfarande var väldigt lika människorna som en människa med alvblod* blev kär i en av de.
De kan ju vara så att andra hobbitar också har Alvblod men att det är mest koncentrerat i Took-släkten.

*Det behöver ju inte vara en alvblod det kan ju lika gärna vara en hundradels alv.

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 9:55 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 18, 2004 12:12 pm
Inlägg: 936
Ort: Onsala
Martinus skrev:
Jag menade att efter hemkomsten fick han nog inte mer pengar. Bilbos skatt bör för övrigt ha ställt till med kaos i Fylkes ekonomi -- det här är en liten landsända där man kan köpa en häst för fyra silvermynt, och så kommer Bilbo drällande med ett ganska avsevärt inflöde av guld och silver. Borde ha blivit rätt rejäl inflation, enligt en vän till mig som är betydligt mer insatt i ekonomins irrvägar än vad jag är.


Ifall vi bortser från inflationen hur mycket tror ni hans kistorökade Bilbos förmögenhet med 50%, 100% 200% 500% eller ökade de med ännu mer?

Inflationen skulle nog bli ännu mer katastrofal ifall de får veta att man kan köpa hela Fylke för Mithril-ringbrynjan. :wink:

_________________
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Arthur C. Clarke


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 22, 2007 4:38 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis okt 16, 2007 3:45 pm
Inlägg: 43
Ort: örebro
Bilbo var ju rik redan innan han åkte på äventyr med gandalf, då han säkert hade ärvt en hel del pengar av sin far som tydligen hade så mycket pengar att han kunde låta bygga det stora bag end. Och jag tror nog inte det blev någon inflation direkt. Han var ju en av de få som hade en sån omätlig rikedom... Det vore ju annat om flera hundra hober kom drällandes med kistor med guld och silver...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010