Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 6:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: reset edition?
InläggPostat: ons dec 01, 2004 7:15 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 01, 2004 7:04 pm
Inlägg: 45
Jag inhandlade precis ett exemplar av The Hobbit. Mest för att jag hörde att Tolkien hade ändrat en del i den sen senaste översättningen till svenska. I mitt exemplar står det följande:

"First published in Great Britain by George Allen & Unwin 1937
Second edition 1951
Third edition 1966
Fourth edition 1978
Reset edition 1995"


Började fundera på vad som menas med "reset edition". Om det är att de tagit tillbaka utgåvan från 1937 eller nåt? Fast i förorden näms "Lord of the Rings, III (Second Edition)", som jag med all säkerhet vet att kom ut efter 1937.
Jag har läst att Tolkien valde bort ord som Tobacco, men när Gandalf första gången kommer till Bilbo säger Bilbo att det är en fin morgon för en pipa tobak.
Detta gör mig lite förvirrad.
Alltså till min fråga. Vad menas med reset edition?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 7:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
Rätta mig om jag har fel, någon, men jag tror det har med själva tryckuppsättningen att göra, alltså rent tekniska prylar. 1995 låter som ett bra år för att till exempel gå över till digitalt, eller vad tror ni andra? Jag läste faktiskt just idag att den bibliotekskopia av LotR jag just nu har var "typeset in Bristol", och sedan tryckt någon annan stans.

Jag tvivlar på att det är en återgång till en tidigare upplaga.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 8:08 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons dec 01, 2004 7:04 pm
Inlägg: 45
Jag hoppas att du har rätt. Det låter iallafall logiskt.
Det var bara det med tobaken som förvirrade mig lite. Men det kanske är i LotR som hanv valt bort tobak och tomater.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 01, 2004 10:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här är det i grova drag (enligt The Annotated Hobbit).

First edition 1937. Första upplagan, vilken Tore Zetterholm utgick från när han gjorde sin översättning (Hompen) 1947.

Second edition 1951. Tolkien reviderade kraftigt avsnittet om Gollum för att det skulle stämma bättre med LotR som då inte var publicerad men var i slutfasen. En del andra ändringar gjordes även. Det är den här upplagan som Hallqvist utgick från när hon gjorde sin översättning (Bilbo) 1962. Dock slopade hon av någon anledning förordet. Hallqvists översättning har sedan dess vad jag vet endast korrigerats på ett fåtal punkter.

Third edition 1966. Tolkien gjorde här en mängd mindre ändringar. Bland annat blev tomaterna istället pickles. Dessutom skrevs förordet om kraftigt. Se tråden Fel i Bilbo under Översättningar för fler exempel.

Fourth edition 1978. Ett antal fel introducerades vid sättningen.

Reset edition 1995 Många av felen som introducerades i fjärde upplagan rättades. Det lär dock finnas en del fel även i denna upplaga. En del har rättats i senare tryckningar.

Alla engelskspråkiga upplagor som finns i bokhandeln nu (om de inte är väldigt udda specialutgåvor) är alltså väsentligen Third edition medan Bilbo baseras på Second edition.

Tobaken är mycket riktigt bortvald i LotR utom på ett ställe, tror jag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010