Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hompen
InläggPostat: lör feb 05, 2005 10:41 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Glaurung skrev:
Finns förresten en D-uppsats i engelska från 2002 "Hompen v. Bilbo: a study of two Swedish translations of Tolkien's The Hobbit" där författaren jämför översättningarna från 1947 och 1962 med varandra och med orginalet.

Har inte läst den, men det vore spännande att se vad som skrivs där:-)


Onekligen!

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hompen
InläggPostat: lör feb 05, 2005 10:57 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 06, 2003 3:08 pm
Inlägg: 14
Ort: Gråbo
Citera:

Det beror på exakt hur bra skick. Jag har hört om exemplar i Sverige som har gått för 2500:-. Ett antikvariat i London tog över 11.000:- för ett ex med förre ägarens initialer i.

Inte under 500:- i alla fall.


Jag har sett att de gånger antikvariat i Sverige säljer den så verkar det röra sig om mellan 3-4000 kronor. Priset har gått upp ganska kraftigt på senare år. Någon köpte ett ex för 4 000 innan jul i alla fall. Är lite (eller ja, ganska mycket:-) intresserad av att köpa ett ex en dag...

Just nu är det bara ett antikvariat som är anslutet till antikvariat.net som har den inne, och de säljer den för 3 000; "Ngt blekt rygg. Lätt nötta kanter och hörn. Lätt nött ryggfot och rygghuvud. Skada efter borttagen prisetikett på bakre pärm". Men 3 000 är rätt saftigt om man säger så:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hompen
InläggPostat: lör feb 05, 2005 3:49 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Glaurung skrev:
Jag har sett att de gånger antikvariat i Sverige säljer den så verkar det röra sig om mellan 3-4000 kronor. Priset har gått upp ganska kraftigt på senare år. Någon köpte ett ex för 4 000 innan jul i alla fall. Är lite (eller ja, ganska mycket:-) intresserad av att köpa ett ex en dag...

Just nu är det bara ett antikvariat som är anslutet till antikvariat.net som har den inne, och de säljer den för 3 000; "Ngt blekt rygg. Lätt nötta kanter och hörn. Lätt nött ryggfot och rygghuvud. Skada efter borttagen prisetikett på bakre pärm". Men 3 000 är rätt saftigt om man säger så:-)


Priset går upp och ner. När jag fick mitt ärvda exemplar i utmärkt skick värderat -98 sa antikvariatskillen att han skulle ta ett utpris på runt 400:- för den (jag skulle alltså få mindre om jag sålde den till honom). För runt tre år sedan berättade han för mig att han sålt ett exemplar i mycket dåligt skick för 500:-.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hompen
InläggPostat: lör feb 05, 2005 6:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Martinus skrev:
Beledhel skrev:
Martinus skrev:
Bill=Ville

Det var ju tusen gånger bättre än Bert i alla fall. (:evil:)


Vilket hade blivit lite konstigt i Bilbo, eftersom trollen i original heter Tom, Bert och Bill. Hur i allsindar skulle man ha översatt "Bert"?

Jag syftade på Bert Färne och hans gamla ponny i Ringarnas Herre. Samvis val av namn krossar en hästälskares hjärta. :( :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hompen
InläggPostat: sön feb 06, 2005 1:31 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Beledhel skrev:
Martinus skrev:
Beledhel skrev:
Martinus skrev:
Bill=Ville

Det var ju tusen gånger bättre än Bert i alla fall. (:evil:)


Vilket hade blivit lite konstigt i Bilbo, eftersom trollen i original heter Tom, Bert och Bill. Hur i allsindar skulle man ha översatt "Bert"?

Jag syftade på Bert Färne och hans gamla ponny i Ringarnas Herre. Samvis val av namn krossar en hästälskares hjärta. :( :wink:


Jo, jag förstår. Jag menade att i konsekvensens namn skulle en nyöversättning av The Hobbit ha blivit riktigt egendomlig om man tillämpade Bill=Bert.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hompen
InläggPostat: fre feb 11, 2005 12:13 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 06, 2003 3:08 pm
Inlägg: 14
Ort: Gråbo
Nu har jag slagit till! Köpte Hompen i utmärkt skick via Tradera för 1999. Fick precis hem den:-) Mycket pengar, men det var det värt. Får bli nudelsoppa resten av månaden:-)

Gollum ser minst sagt annorlunda ut....Ungefär som en gigantisk version av spökplumpen:-) Underbart. Så nu ska jag följa med herr Bimbo Backlin till Hombebo och vidare äventyr:-) Mina smileys förråder möjligen mitt sinnestillstånd?:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 4:01 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Skrev du fel eller menar du 1999 kr?! :shock:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 4:39 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 06, 2003 3:08 pm
Inlägg: 14
Ort: Gråbo
Meriadoc skrev:
Skrev du fel eller menar du 1999 kr?! :shock:


Skrev 1999. Och det är ett lågt pris med tanke på hur mycket antikvariat vill ha för den. Skrev tidigare i tråden att ett exemplar i bra skick såldes innan jul för 4000. Ett något skadat exemplar säljs nu på antikvariat Nordbok för 3 000 kronor. Så priset stiger hela tiden på boken.

Men, visst det är mycket pengar...:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 5:01 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Jadu, nog är det mycket pengar! Är du erkligen såker på att den är värd så mycket? Själv skulle jag Aldrig betala mer än 500 kr för en bok. (och det är absolut max!).

Vad skulle du få om du sålde den till ett antikvariat? Det finns kanske pengar att tjäna där :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 11, 2005 9:42 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör dec 06, 2003 3:08 pm
Inlägg: 14
Ort: Gråbo
Meriadoc skrev:
Jadu, nog är det mycket pengar! Är du erkligen såker på att den är värd så mycket? Själv skulle jag Aldrig betala mer än 500 kr för en bok. (och det är absolut max!).

Vad skulle du få om du sålde den till ett antikvariat? Det finns kanske pengar att tjäna där :)


Jadå, jag är säker på att den är värd så mycket. Tidigare har jag aldrig köpt en bok över 600, men den här ville jag verkligen ha. Under de två år jag varit intresserad av boken har jag aldrig sett den understiga 2 000 på antikvariat. Numer verkar den ligga på mellan 3-4000.

Ingen aning vad man kan få för den om man säljer den till ett antikvariat. De vill ju tjäna en hacka på affären. Kolla in http://www.antikvariat.net och sök på Hompen, så kan du läsa om det ex som finns inne nu. Dyker upp lite hompar med jämna mellanrum:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 12, 2005 12:26 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Meriadoc skrev:
Jadu, nog är det mycket pengar! Är du erkligen såker på att den är värd så mycket? Själv skulle jag Aldrig betala mer än 500 kr för en bok. (och det är absolut max!).


Så tänkte jag också ett tag. Sedan såg jag H. P. Lovecrafts Lord of a Visible World för 549:-, sedan hittade jag Derleths In Lovecraft's Shadow för 700:-, sedan Joshi & Schultz' An H. P. Lovecraft Encyclopedia för 795:- och nu senast Gaimans American Gods med extra text, signerad och numrerad och sideninbunden, för 1600:-. Jag har inte nått smärtgränsen ännu, men den är nära. :)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 12, 2005 2:12 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Hmm, jag köper själv nåstan aldrig böcker. Antingen så får jag (jul och födelsedag), eller så lånar jag dem på biblioteket. Skule aldrig kunna lägga ut så mycket pengar på böcker, men så har jag ju ingen större inkomst heller...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 8:36 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Meriadoc skrev:
Hmm, jag köper själv nåstan aldrig böcker. Antingen så får jag (jul och födelsedag), eller så lånar jag dem på biblioteket. Skule aldrig kunna lägga ut så mycket pengar på böcker, men så har jag ju ingen större inkomst heller...


Den illustrerade utgåvan av Härskarringen kostade ju runt tusenlappen när den kom i början av nittiotalet. Hade du köpt den eller låtit bli? :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 1:02 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Vet inte exakt vilken utgåva du menar, men jag har 3 in 1 , med illustratoner i, och den kostade 99 kr :)
Jag tror att det var bra att vänta isf...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 14, 2005 1:20 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det kan ju bero på hur ny en utgåva är. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010