Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 366 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: ons okt 29, 2014 12:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Kanske hade han kunnat byta ut Rule mot Government utan att vara alltför missbelåten.

I själva verket är det snarare så att han tvärtom bytte "government" mot "Rule", till sin belåtenhet får man förmoda. I ett utkast till det välrepeterade talet saknas parollen. Men där säger Saruman istället så här lite tidigare i talet:

Saruman skrev:
There has been a conspiracy to hinder and frustrate knowledge, wisdom, and government.

Och egentligen är det väl så att Saruman själv kan sägas förklara parollen när han tidigare i (det slutliga) talet säger så här:

Saruman skrev:
But we must have power, power to order all things as we will, for that good which only the Wise can see.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: mån nov 03, 2014 10:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
När Gollum fångas in av Faramir ber den senare sedan Frodo att frigöra den tidigare från repen med hjälp av en "small 'nail-knife'". Jag har försökt slå på detta exotiska föremål och funnit att det snarare än med naglar har att göra med en liten kniv som är uthamrad ur en spik eller dylikt. Den kallas ibland för french nail, och har ett handtag som är en förlängning av spiken, böjt till en liten rektangel som både kan användas som handtag och som ögla att hänga vid bältet. En mycket snygg kniv som jag hittills bara har kunnat likna vid en slidkniv. Andersson fegar med "liten kniv" och Ohlmarks skjuter från bältet med just... "nagelkniv".
Men jag skulle vilja veta om det finns ett användbart svenskt ord för just detta verktyg.
Någon som vet?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 03, 2014 11:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Kollade upp "min" Sarumans orerande. Jodå, "Styre" även där.
Vi ska dock inte glömma att Tolkien väljer just ordet "Rule" som även det kan klinga väl så despotiskt. Ordet är tätt sammanlänkat med "One Ring to rule them all", vilket Ohlmarxisten redan har påpekat.
Den raden är signifikativ för hela verket. Verket handlar om vem som hädanefter ska styra Midgård - Sauron, Saruman eller Aragorn (för att nu peka ut de tre huvudkandidaterna). Och ordet Rule/Styre är ett positivt laddat ord i många makttörstande personers sinne. Det är motsats till det kaos och den anarki de är så rädda för (ibland med viss rätt).

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: tis nov 04, 2014 12:08 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Men jag skulle vilja veta om det finns ett användbart svenskt ord för just detta verktyg.
Någon som vet?
De enda benämningarna jag stött på är ifrån arkeologiska fynd från järnåldern och medeltiden, och då kallas de vanligen just järnåldersknivar, vikingaknivar eller medeltidsknivar. Det borde finnas ett bättre svenskt ord, så jag ska kolla lite i böcker jag har, och återkommer om jag hittar något. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: ons nov 05, 2014 1:34 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Som påpekats förut kan Rule också betyda rättesnöre, regel osv, vilket ger kopplingar till moral och att göra rätt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: ons nov 05, 2014 1:38 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
En sådan här kniv kanske?
http://shop.kapitelhusgarden.se/gafflar ... -matt.html

För övrigt anser jag att 1500-talssvenska inte alls är vackert.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: ons nov 05, 2014 9:00 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Hialmr skrev:
En sådan här kniv kanske?
Jag utgick också från att det är den sorten frågan gäller, men ogillar sidans benämning av den som en kvinnokniv, då den bör ha varit vanlig för vardagssysslor för både kvinnor och män. Eftersom de var lätta att fästa och hänga kanske tex hängkniv skulle fungera för att skilja dem från större knivar, men vad de kallades, och kallas av historiker och arkeologer idag, återstår att ta reda på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: ons nov 05, 2014 12:10 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Hialmr skrev:
Som påpekats förut kan Rule också betyda rättesnöre, regel osv, vilket ger kopplingar till moral och att göra rätt.


Helt sant. Det får ju även anses att Saruman använde ordet Rule för att antyda att deras styre skulle vara rättfärdigat från en moralisk grund. Något som Saruman säkerligen ansåg bottna i hans och Gandalfs stora intellekt. Ett sådant argument går att spåra tillbaka till en mängd despoter i historien som har förkunnat sin egen förträfflighet och förmåga att styra folket, då de själva har ansett sig kunna se bortom den invidualismen som präglar de allra flesta. Ett slags folket förstår inte sitt eget bästa. På detta sätt visar även ordet på hur Saruman ser på sig själv och hur han skapar en grandios självbild kring sitt eget persona.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: ons nov 05, 2014 5:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Hialmr skrev:
En sådan här kniv kanske?
http://shop.kapitelhusgarden.se/gafflar ... -matt.html

För övrigt anser jag att 1500-talssvenska inte alls är vackert.

En sådan kniv är det (av allt att döma) och jag gillar namnet "kvinnokniv i Tolkiens patriarkala värld. Just här blir dock namnet en smula mal placé och obegripligt för sammanhanget, tyvärr!

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: ons nov 05, 2014 8:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Träffarna man får om man söker på nail knife verkar mest handla om ett slags mindre stridsknivar som användes i första världskriget - som på den här länken. Kanske hade Tolkien personlig erfarenhet av sådana? Det som på svenska tydligen kallas kvinnokniv tycks heta viking knife på engelska, och ibland "vikingakniv" även på svenska. Men det går ju tyvärr inte heller att använda i översättningen Det är nog stor risk att det helt enkelt inte finns något exakt ord på svenska här, utan något i stil med Anderssons "liten kniv" är det bästa som går att åstadkomma.

Eldalie skrev:
Eftersom de var lätta att fästa och hänga kanske tex hängkniv skulle fungera för att skilja dem från större knivar

Ja, eller kanske bältkniv. Det ordet finns i SAOB, även om det är oklart exakt vilken typ av kniv det syftar på.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: ons nov 05, 2014 8:56 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Eldalie skrev:
Eftersom de var lätta att fästa och hänga kanske tex hängkniv skulle fungera för att skilja dem från större knivar

Ja, eller kanske bältkniv. Det ordet finns i SAOB, även om det är oklart exakt vilken typ av kniv det syftar på.
Det kan stämma, även om det finns en annan liten knivsort, som både är en kniv och ett bältesspänne, där knivbladet göms innanför bältet när det är knäppt, vilken brukar kallas bälteskniv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tor nov 06, 2014 3:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Det kunde vara intressant om någon expert på vikingatiden vet vad sådana knivar kallades för tusen år sedan (knappast vikingakniv iallafall). Just nu kallar jag det bälteskniv eftersom det i texten beskrivs att Faramir tar kniven från just bältet.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: fre nov 07, 2014 10:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Tolkien skrev:
Faramir took a small nail-knife from his belt and handed it to Frodo. Gollum misunderstanding the gesture, squealed and fell down.

Gollum kanske inte bara missförstod situationen utan förstod kanske även vad det var för typ av kniv. Konstigt att Ohlmarks inte lät kniven bli en stickkniv. :P Hursomhelst borde knivens funktion framgå även för svenska läsare. Stickdolk? Stickvapen? Stilett? Stridsdolk?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: fre nov 07, 2014 10:16 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Stickdolk? Stickvapen? Stilett? Stridsdolk?
Fast att göra en dolk av en liten kniv känns väl grovt till och med för Ohlmarks. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: fre nov 07, 2014 10:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Off-topic!!!
Vill bara passa på att gratulera Ohl-Marxisten till hans inlägg nr 1968 (ett allmänt sett radikalt och ev marxistiskt nr/årtal!)
Nog om det!
Tillbaka on-topic...

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 366 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010