Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 7:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 367 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: fre nov 07, 2014 5:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast det var väl mest själva beteckningen nail-knife som tycks ha uppkommit först på tidigt 1900-tal. Ungefär den typen av vapen har väl funnits långt tidigare.

Absolut. Men det är ju just den beteckningen Tolkien använder!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: sön nov 09, 2014 12:15 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Uppenbarligen inte i det här fallet, om han menade en sådan pryttel som Kamelen länkade till.
"Uppenbarligen", "om" ... Mer troligt tror jag att det är att Tolkien tänkte sig de varianter som hittats i medeltida rester. De ser vanligen ut ungefär så här: http://keithmillerphotography.com/show/ ... 402web.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: sön nov 09, 2014 12:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Citera:
Första världskrigets skyttegravsstrider och andra världskrigets commandoräder kom under 1900-talet att medföra en renässans för dolken.

Kanske behöver man i översättningen heller inte precisera vad det är för dolk, utom att den är liten då. Det ligger ju närmast i ordets betydelse att det är ett stickvapen.

Faramirs vapen ska dock inte i första hand vara ett stickvapen, eftersom det - enda gången det nämns i hela boken - används för att skära av rep.

Och Gollums reaktion, kort innan han befrias, är ju även ett klassiskt dramaturgiskt grepp i filmer osv. Läsaren/biobesökaren svävar under några sekunder i samma ovisshet som offret. Ska han dräpas eller befrias? Därför behövs inte med nödvändighet ett jätteotäckt vapen nämnas, associationen till dråp finns där ändå. Men skära måste det kunna.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: sön nov 09, 2014 1:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Mer troligt tror jag att det är att Tolkien tänkte sig de varianter som hittats i medeltida rester. De ser vanligen ut ungefär så här: http://keithmillerphotography.com/show/ ... 402web.jpg

Har du något belägg för att nail-knife kan syfta på en sådan pryttel?

Randalin skrev:
Faramirs vapen ska dock inte i första hand vara ett stickvapen, eftersom det - enda gången det nämns i hela boken - används för att skära av rep.

Det är rimligen så att nail i namnet inte är en slump, utan just indikerar att det är ett stickvapen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: sön nov 09, 2014 4:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Har du något belägg för att nail-knife kan syfta på en sådan pryttel?
Vad jag kan se har de två trovärdigaste beläggen redan varit uppe. Det ena, som jag tror på, kommer från de små knivar som smiddes antingen direkt från spikar, eller från samma järnten som både spikar och mindre knivblad kunde smidas utav. Texten säger att kniven är liten, och den används för att skära av ett rep, för vilket en kniv passar bättre än en dolk. Jag ser det som mer troligt att det är ett verktyg än ett vapen, och att det är medeltiden, inte samtiden, Tolkien använde sig av för inspiration till både vapen och verktyg i 3e ålderns Midgård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: sön nov 09, 2014 11:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Vad jag kan se har de två trovärdigaste beläggen redan varit uppe.

Inget av det du tar upp är något belägg i språkvetenskaplig mening för att ordet nail-knife i engelskan kan syfta på en sådan pryttel.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 10, 2014 12:07 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nä, vill du ha det språkligt översatt för du väl kalla din kniv för antingen spikkniv eller nagelkniv. Ingendera är att betrakta som en dolk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 10, 2014 6:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Nä, vill du ha det språkligt översatt för du väl kalla din kniv för antingen spikkniv eller nagelkniv.

Varför i hela världen vill du kalla en liten dolk för spikkniv eller nagelkniv?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 17, 2014 10:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den gode professorn använde sig faktiskt av "nail-knife" vid ytterligare ett tillfälle (om inte fler, ännu oupptäckta av undertecknad); I den nedlagda uppföljaren till tLotR - "The new Shadow" - samtalar Beregonds yngste son Borlas of Pen-arduin (nu ålderstigen) med en yngre man vid namn Saelon. Denne lättsamme yngling, som inte riktigt tar hotet under ringens krig på allvar, sitter och gnolar medan han finputsar en sälgpipa med ingenting annat än en "nail-knife".

Här måste man åtminstone misstänka så mycket som att det snarare är frågan om ett redskap än ett vapen. En dåtidens slidkniv, morakniv eller motsvarande.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 17, 2014 10:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Här måste man åtminstone misstänka så mycket som att det snarare är frågan om ett redskap än ett vapen. En dåtidens slidkniv, morakniv eller motsvarande.

Eller helt enkelt en nagelkniv!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 17, 2014 11:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Här måste man åtminstone misstänka så mycket som att det snarare är frågan om ett redskap än ett vapen. En dåtidens slidkniv, morakniv eller motsvarande.

Eller helt enkelt en nagelkniv!

Du menar en cuticle knife? Jo, visst kan det ha varit det. Liksom en dolk, eller en stilett, eller en sorts täljkniv tillverkad av en spik eller annan metallisk bultliknande förlaga, eller ett vasst redskap som kunde skära av rep och kanske kvistar och litet av varje. Vi lär nog aldrig få veta med bestämdhet.
Men därmed har jag en ganska klar bild av vad Faramir använde (liksom Saelon). Nog har jag skurit av rep och täljt sälgpipor i mina dar. Men aldrig med en nagelkniv... :lol:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: mån nov 17, 2014 11:08 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Tja, till just en sälgpipa behövs inte stort mer än en nagelkniv. Små färska sälgskott är tämligen mjuka. Det skulle kunna vara helt olika knivar som Saelon och Faramir har. Olika saker kan ha samma namn.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis nov 18, 2014 7:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Du menar en cuticle knife?

Jag menar helt enkelt en nail-knife. En vass sådan! Kanske är det en anglosaxisk nail-knife, en nægel-seax. Ja, även Faramirs.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis nov 18, 2014 9:42 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1261
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Du menar en cuticle knife?

Jag menar helt enkelt en nail-knife. En vass sådan! Kanske är det en anglosaxisk nail-knife, en nægel-seax. Ja, även Faramirs.
Du menar en anglo-sax?
Nej, det finns inget som jag kan finna på nätet som antyder att det skulle kunna röra sig om en sådan. Tycker du det är kul att tänka i alternativa banor, eller tror du på allvar att det måste vara allt annat än den kniv (vikingakniv) som åtminstone google fullkomligt dräller av när man slår på just "nail-knife". Den ser ut att kunna skära såväl rep som tälja sälgpipor med, den ser medeltida ut (vilket gör att den kan ha fallit Tolkien i smaken även av den anledningen), tycks ha varit mer allmänt känd för sisådär hundra år sedan, och dessutom ytterst lämplig att bära vid bältet i skog och mark för t ex Faramir.
Men vi kan ju för all del förlänga den här tråden ytterligare med: "Täljkniv!", "Dolk!", "Täljkniv!", "Nagelknipsa!", "Täljkniv!", "Nagelsax!" osv.
Jag tror "Täljkniv" tillverkad av spik.
Vad du innerst inne tror vet jag inte riktigt längre...
(Fråga inte Ohlmarxisten om råd, för då säger han både dolk och nagelfil :D )

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blandade småord
InläggPostat: tis nov 18, 2014 5:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Randalin skrev:
Tycker du det är kul att tänka i alternativa banor, eller tror du på allvar att det måste vara allt annat än den kniv (vikingakniv) som åtminstone google fullkomligt dräller av när man slår på just "nail-knife".

Som Kamelen redan har konstaterat:

Den stegrande kamelen skrev:
Träffarna man får om man söker på nail knife verkar mest handla om ett slags mindre stridsknivar som användes i första världskriget - som på den här länken.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 367 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010