Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Floder, älvar och andra vattendrag
InläggPostat: mån feb 03, 2014 5:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Jag kommer nog också att gå på det där med Eriador. Men det har konsekvenser. Det är ytterligare ett (om än inte definitivt) argument för Vidstige. Och det är ett (välkommet) argument för Hjortrongull. Den (ovälkomna) konsekvens du omnämner tänker jag dock försöka krångla mig ifrån på något vis.

Förklara gärna på vilket sätt det där med att ge en mer "skandinavisk" prägel åt just Eriador än övriga Midgård är ett stöd för Vidstige! Att du tycker det är det för Hjortrongull gissar jag beror på att ett norrländskt bär kan anses bekant i "Skandinavien", medan det hade varit mer tveksamt i ett allmäneuropeiskt eller engelskt landskap.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Floder, älvar och andra vattendrag
InläggPostat: mån feb 03, 2014 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Förklara gärna på vilket sätt det där med att ge en mer "skandinavisk" prägel åt just Eriador än övriga Midgård är ett stöd för Vidstige!

Han är ju hövding för nordens utbygdsjägare i Eriador. Och då passar ju ett vikinganamn utmärkt!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Floder, älvar och andra vattendrag
InläggPostat: mån mar 10, 2014 6:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Förklara gärna på vilket sätt det där med att ge en mer "skandinavisk" prägel åt just Eriador än övriga Midgård är ett stöd för Vidstige!

Han är ju hövding för nordens utbygdsjägare i Eriador. Och då passar ju ett vikinganamn utmärkt!

Aha, så menade du! Ja, du har kanske rätt. Men om han å andra sidan fick namnet av bonnläpparna i Bri så är det väl knappast dem man vill ge en vikingsk anstrykning? Och Briläpparna är hur som helst framträdande representanter för folket i Eriador, så ger man det landskapet en viss prägel återspeglas det väl ohjälpligt även på dem.

Hmm, jag tror nog att huvudproblemet ligger i att jämställa "hemtamt" och "skandinaviskt" med "vikingskt". Det jag främst är ute efter när jag gillar idén med älvar i Eriador och floder överallt annars är snarare en känsla av raggmunk, dureform och Borås i duggregn än sjökrigare och asablot.

Fast å tredje sidan vet jag inte om jag tycker att namnet Vidstige egentligen känns så värst vikingskt heller...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Floder, älvar och andra vattendrag
InläggPostat: mån mar 10, 2014 7:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast å tredje sidan vet jag inte om jag tycker att namnet Vidstige egentligen känns så värst vikingskt heller...

Något sådant verkar åtminstone ha varit Ohlmarks tanke med namnet. Och man kommer ju dessutom lätt att tänka på Ivar Vidfamne.

Den stegrande kamelen skrev:
Det jag främst är ute efter när jag gillar idén med älvar i Eriador och floder överallt annars är snarare en känsla av raggmunk, dureform och Borås i duggregn än sjökrigare och asablot.

Då föreslår jag Raggstrumpa! :mrgreen:

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brännvinsproblemet
InläggPostat: lör aug 23, 2014 8:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Frågan är om inte uttrycket brännvinsflod är något av ett svenskt schibbolet. Den för tråden väsentliga delen följer direkt av scenen elva minuter in i det här klippet: Brännvinsfloden.

Den andra delen, att begreppet inte är välkänt utanför Sverige, är kanske inte lika klar (och mer överraskande). Men jag hittar inte något motsvarande ord i de stora norska och danska ordböckerna. Och googling ger även det intrycket att begreppet inte är etablerat på samma vis som i svenskan. Däremot har norrmännen i verkligheten såväl Brennevinsfjorden som Brennevinselva. Den finska sidan av frågan återstår att undersöka.

(Passade på att ge tråden ett mer hobiskt namn.)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brännvinsproblemet
InläggPostat: tis sep 09, 2014 12:30 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag som hela tiden trodde att älven hette Brännevin, för att det ljudmässigt liknar Baranduin, som är sindarinnamnet.

Inser nu att jag här återigen bara upprepar Anderssons översättning.

Jag tycker i övrigt också om idén med älvar i Eriador.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brännvinsproblemet
InläggPostat: tis sep 09, 2014 10:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Andersson använder Brännevin främst på de ställen där Tolkien har kortnamnet Brandywine, om jag minns rätt. Men en möjlig lösning är ju att genomgående kalla älven för Brännevin eller något liknande. Brännevin låter inte i samma utsträckning som Brännvinsälven som en dryckesflod med konstigt namn. Det är heller ingen ny lösning. Brennvina får älven heta i så väl den andra norska bokmålsöversättningen som den nynorska översättningen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brännvinsfrågan
InläggPostat: sön sep 14, 2014 11:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
När vi ändå är inne på Anderssons översättning av älvnamnet kan det vara värt att konstatera att förleden Brännevin- är (har varit) en faktisk svensk form i ortnamn men, vad jag förstår, betydligt ovanligare än Brännvin-; det senare förekommer bland annat i ett flertal Brännvinsbäcken. Som kortform fungerar dock Brännevin mycket bättre än Brännvin, och jag förmodar att det är huvudanledningen till att Andersson valt att kalla älven Brännevinsfloden istället för Brännvinsfloden. Men jag tycker att det hade fungerat betydligt bättre med paret Brännevin/Brännvinsfloden.

Kortnamnet behöver inte vara en exakt avkortning. En variant är tänka sig att Brännevin är ett äldre namn som senare blivit till Brännvinsfloden. Det verkar till exempel vara fallet med Umeälven och dess äldre namn Uma(n), vilket för övrigt något svarar på en fråga Kamelen ställer på sin hemsida:

Kamelen skrev:
Inte brukar man väl använda "Klar(an)", "Ume(n)", "Ångerman" etc som kortformer för svenska vattendrag som heter något på "-älven"?

(Och jag har tydligen lika stora problem med trådnamnet som med älvnamnet.)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brännvinsfrågan
InläggPostat: ons sep 17, 2014 10:17 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Även namnet Klaran/Klara finns, om Klarälven. Det är visserligen en norsk influens, men å andra sidan rinner ju älven genom Norge en bra bit, och sedan genom Värmland, som är ett landskap som i största allmänhet har stora norska influenser och väl är ett gammalt norskt område. Namnet Klaran kan således ses som (riks-) norskt eller lokalt svenskt ord, men inte ett rikssvenskt, men om vi sorterar bort alla "utländska" (i det här fallet införlivade) influenser ur det svenska språket blir det ju rätt fattigt. Uman är för övrigt en samisk influens.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brännvinsfrågan
InläggPostat: ons sep 17, 2014 2:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Hialmr skrev:
Uman är för övrigt en samisk influens.

Och det hobiska Brandanîn är en alvisk influens. :)

Jag tänker nog försöka klämma in det trevliga kortnamnet Brännevin någonstans i min version, men eftersom svenska kortnamn av den här typen inte alls är lika vanliga kommer jag vara inkonsekvent och inte göra det på alla originalets kortnamnsställen.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010