Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 9:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rättningar
InläggPostat: ons jan 07, 2004 9:05 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Då ni fått tag i första boken (Ringens Brödraskap), hur kommer ni att agera
mot alla andra som använder "de gamla" uttrycken respektive namnen?
Kommer ni att hugga till som en piraya och fräsa "nej, han heter inte så", eller
kommer ni att få problem med att smälta det hela?

Jag ser nämligen problemet framför mig då inte allt är översatt, utan man börjar
vänja sig vid endast en bok (och således börjar gå efter den). Det blir hur
mycket som helst som kommer att gyttjebrottas i huvudet på en. Vad har ni
för tankar om detta? Vore trevligt att få höra hur ni tänker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 9:24 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Problemet fins redan: många har läst böckerna på engelska, och då har man redan vant sig vid två olika namn på saker.

Nu får man helt enkelt vänja sig vid en tredje uppsättning.

Jag skulle tro att det tar en generation (ca 25 år) innan Ohlmarks översättning mister sin "giltighet".

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 9:48 pm 
Redaktionen

Citera:
Problemet fins redan: många har läst böckerna på engelska, och då har man redan vant sig vid två olika namn på saker.

Nu får man helt enkelt vänja sig vid en tredje uppsättning.

Det är trots allt lite skillnad mellan att hålla reda på en originalterminologi och dess svenska översättning, mot att hålla reda på två olika svenska översättningar. Hittills har vi ju kunnat säga att "på engelska heter det Baggins och på svenska Bagger", men nu kan det nog komma att bli så att läsarna inte kommer överens om vilken svensk översättnings om är den rätta.

Jag håller dock med dig i princip (särskilt som Ohlmarks översättning i sig bjuder på en sällan skådad flora av olika varianter)! :)

Citera:
Jag skulle tro att det tar en generation (ca 25 år) innan Ohlmarks översättning mister sin "giltighet".

"Vi ska inte ropa hej..." Det är ju trots allt inte alls säkert att Erik Anderssons översättning kommer att bli den allmänt vedertagna i Sverige, hur mycket jag än hoppas det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 10:47 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Sant! Vem vet, om tio år sitter vi kanske och önskar att den översättningen aldrig hade gjorts!

men man får hoppas på det bästa i alla fall.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2004 11:19 pm 
Redaktionen

Jag kanske ska tillägga att jag har fullt förtroende för Andersson; man kunde få ett annat intryck av mitt förra inlägg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 12:01 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tack för detta inlägg. Har funderat på det själv. Kommer nog inte att lägga av med att säga Vattnadal t.ex. Men man är ju rädd att man ska bli föraktad för att man inte slänger sig med alla de nya namnen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 12:14 pm 
Hobbit

Det kommer oundvikligen att bli ett jädra gnäll om vad som är rätt, fel och fult. Klyftor kommer att skapas och intern osämja frodas. Antagligen kommer föreningar att splittras och nya att uppstå. Som med allt där folk har starka känslor. Men problemen kommer (förhoppningsvis) att uppvägas med att nya läsare strömmar till och gamla för något nytt och friskt att bita i (kritisera, hylla, fördömma och lovprisa).

Även om, vilket jag givetvis inte tror eller hoppas, att den nya översättningen kommer att vara usel så kommer den att öppna upp för nya tankar, insikter och annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 12:54 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man hoppas att man inte blir bespottad åtminstone. Kommer bli lite svårt för oss "äldre" att ta till oss en del av de nya namnen trots, lägg märke till, trots att jag inte är förtjust i Ohlmarks.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 7:25 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Jag tror att det kommer att bli väldigt mycket så som Erik och Gustav var inne
på i TV. Om en som bara läst böckerna på engelska ska översätta den (fritt
ordval, fria namnval), eller om en erfaren expert som läst den svenska
miljontals gånger ska få samma möjlighet - det uppstår ett dilemma som
heter duga. Just därför ska man vara varsam med att bedöma Anderssons
översättning från första början, och helst ha läst den engelska originalversionen
först, innan man tar i tur men den nya.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 1:32 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Har läst den engelska ett par gånger men om man vill diskutera platser och personer så kan det uppstå komplikationer om man använder olika namn. Och det blir absurt att använda de engelska namnen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 1:56 pm 
Dvärg

Älva skrev:
Har läst den engelska ett par gånger men om man vill diskutera platser och personer så kan det uppstå komplikationer om man använder olika namn. Och det blir absurt att använda de engelska namnen.

Ja, om man byter ut namnen så bryter man mot själva syftet med namn: att ha gemensamma referenser.

Ett ortnamnbyteskalas är sällan ett gott tecken (t.ex. när ett lands ledare byter namn på orter), och man får intrycket att EA framför allt vill sätta sin personliga prägel på verket.

Det må vara så att Tolkien inte gillade översättningen av Vattnadal, men det måste man väga mot att Imladris faktiskt har ett etablerat svenskt namn. Inte vill vi väl byta ett ortnamn pga den inte var etymologiskt korrekt mot ett tidigare ortnamn?

Nu säger jag inte att Imladris är en fysiskt verklig plats, men emotionellt kan folk reagera likadant som de skulle ha när en riktig plats byter till ett namn som de uppfattar som mindre vackert (pga en makthavare), och det kommer att ställa till samma kommunikativa problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 4:32 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Egentligen borde man behålla Imladris då det är ett vackert klingande namn. Men jag förstår att man inte kan blanda om i leken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2004 10:06 pm 
Redaktionen

Citera:
Ett ortnamnbyteskalas är sällan ett gott tecken (t.ex. när ett lands ledare byter namn på orter), och man får intrycket att EA framför allt vill sätta sin personliga prägel på verket.

Var sparsam med att använda "man". Jag får nämligen inte alls det intrycket; jag tycker snarare det verkar som om Andersson så lite som möjligt vill skapa ett filter mellan originaltexten och det svenska språket, och, så att säga, vill lyfta fram Tolkiens personliga prägel och dennes intentioner, i stället för Ohlmarks nycker och vådliga infall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 3:20 pm 
Dvärg

Danne skrev:
Citera:

Var sparsam med att använda "man". Jag får nämligen inte alls det intrycket; jag tycker snarare det verkar som om Andersson så lite som möjligt vill skapa ett filter mellan originaltexten och det svenska språket, och, så att säga, vill lyfta fram Tolkiens personliga prägel och dennes intentioner, i stället för Ohlmarks nycker och vådliga infall.

OK.

Tack för en intressant diskussion. Det har varit kul att diskutera sina tankar kring nyöversättningen med folk som är både kunnig och artiga. :)

Tack för mig. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 5:46 pm 
Redaktionen

Citera:
Tack för mig.

Lämnar du oss allaredan?! :(

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]