Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 11:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 9:16 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag vet inte var jag ska ställa frågan och jag ville inte skapa ett nytt inlägg för det här har säkert avhandlats redan. Men jag undrar en sak i Tolkiens förord så nämner han nekromanten och senare i boken läser man om häxmästaren. Är de samma person eller menas nekromanten som Sauron? Är häxmästaren en bra översättning?

Jag har inte hängt med så bra på den här tråden eftersom jag först nu börjat läsa nyöversättningen så...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 1:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Jag vet inte var jag ska ställa frågan och jag ville inte skapa ett nytt inlägg för det här har säkert avhandlats redan. Men jag undrar en sak i Tolkiens förord så nämner han nekromanten och senare i boken läser man om häxmästaren. Är de samma person eller menas nekromanten som Sauron? Är häxmästaren en bra översättning?

Jag har inte hängt med så bra på den här tråden eftersom jag först nu börjat läsa nyöversättningen så...

Mycket bättre att skapa en ny tråd än att placera inlägget fel, som du gör nu. Vad har detta med översättningsfel att göra?

Nekromanten - the Necromancer - är det som Ohlmarks kallade Besvärjaren, dvs Sauron under den tid då han bodde i Dol Guldur. Häxmästaren är nazgûlernas ledare, the Witch-lord of Angmar. Han kallas senare också för Witch-king, och då lär väl Andersson översätta det till "häxkung". Ohlmarks körde med häxmästare rätt över, har jag för mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 1:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ok tack för svaret! :D

Men brasklappen kunde jag varit utan. Jag vet vilket liv det hade blivit om jag hade gjort en ny tråd över ett ämne som kanske redan diskuterats i det oändliga i en annan tråd. Det är många som är duktiga här och utläggningarna kan bli omfattande och mycket sakkunniga. Det är inte lätt att våga sticka in näsan. Jag trodde att jag ödmjukt försökte slinka in här utan att förhäva mig och skapa en ny tråd för en så liten oväsentlig fråga. Ber om ursäkt om jag gjort ett klavertramp i och med detta. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 2:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara bättre eller störa mindre att leda en etablerad tråd ur spår än att starta en egen? Skulle den nya tråden vara onödig så är det bara att glömma den och hänvisa till en befintlig. Det behöver inte bli något "liv" för det. Men en urspårning i en lång och annars koncis tråd ligger kvar för all framtid - i alla fall i avsaknad av moderatorer som flyttar undan inläggen.

Men den där rädslan för att starta nya trådar verkar vara utbredd i det här forumet. Jag har ofta tidigare sett kommentarer i stil med "Onödigt att starta en ny tråd, så jag frågar väl här fast det är OT". Mycket märkligt, tycker jag.

För övrigt hade din fråga nog passat bra i den gamla tråden "De nya namnen". Men det är kanske lite sent påtänkt. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 2:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Men den där rädslan för att starta nya trådar verkar vara utbredd i det här forumet. Jag har ofta tidigare sett kommentarer i stil med "Onödigt att starta en ny tråd, så jag frågar väl här fast det är OT". Mycket märkligt, tycker jag.

Det beror ju lite på hur man har uppfattat att andra blir bemötta i forumet så den rädslan är inte svår att förstå.

Jag tar piken och gör mitt bästa för att försöka flytta de här inläggen. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 3:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Jag tar piken och gör mitt bästa för att försöka flytta de här inläggen till den tråd du rekommenderade. :wink:

Jag tror inte det går, tyvärr. Det bästa som går att åstadkomma med de i mitt tycke bristfälliga verktyg man har tillgång till som moderator för phpBB-fora är att flytta inläggen till en egen tråd, som man sedan med fördel låser.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]