Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 04, 2024 12:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 3:13 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2003 11:37 pm
Inlägg: 213
Ort: Lindon
Kalimac skrev:
Intressant tråd. Jag kan visst hålla med om att Tolkien inte var den bästa författare som någonsin levat, men att dra till med "litteraturens giganter" och kalla Tolkien ruskigt dålig i jämförelse, är något som jag inte riktigt gillar. Exemplet Strindberg är t.ex. problematiskt. Ett geni, kanske, men hur många här kan ärligt säga att de plöjt hans böcker, eller berörts av dem? Har försökt tampas med Röda Rummet och Giftas ett otal gånger, men sällan kommit riktigt långt av den enkla orsaken att trots att boken må vara välskriven, så är den nu hopplöst daterad och berör mig inte det ringaste.
Min åsikt är att många av giganterna lever vidare på sin status som just giganter, alla vet att de är literaturhistoria, de måste då vara otroligt bra, även om man själv just inte gillar dem något vidare. Det värsta exemplet är väl ändå engelsmännens helgon Dickens, en i mitt tycke vidrigt sentimental författare. Alla som läst något av hans alster vet vad jag menar.
Tillbaka till ämnet då; Tycker inte Tolkiens språk är mediokert, det är ofta underbart vackert och det som lyfter honom skyhögt över resten av packet (dvs övriga fantasyförfattare). Och detta är förstås min egna högst objektiva sanning :)


Jag håller till fullo med om att det är att överdriva kraftigt åt fel håll att kalla Tolkien medioker i jämförelse med nämnda andra författare. Det finns ingen objektiv sanning i denna fråga.

_________________
Aeglos!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 19, 2003 10:03 am 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Kalimac skrev:
Exemplet Strindberg är t.ex. problematiskt. Ett geni, kanske, men hur många här kan ärligt säga att de plöjt hans böcker, eller berörts av dem?


Ja, Jag har läst bättre och intressantare böcker. Men hans poesi är underbar. Den ende svenske poet som Jag gillar! Hans brev är också skitsköna. Särskilt det där när han prisar en toalett.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 11:36 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:27 pm
Inlägg: 18
Ort: Emmaboda
Citera:
T ex brukar alla förståsigpåare peka på den fullständiga omöjligheten i att ha ett så långt avbrott i den framåtskridande handlingen som "The Council of Elrond".


Grejen är väl den att the council of elrond är nog den passage i boken som för handlingen mest framåt. Alla kort läggs på bordet (nåja, nästan alla) samtidigt som man får en vilopaus och förklaring till de breathtaking (ursäkta anglifieringen) händelser som utspelas tidigare. Man kan säga att det är här som fortsättningen av Bilbo slutar och The Lord of the Rings börjar. Så nog gjorde tolkien rätt alltid.

Men det jag egentligen skulle säga med mitt inlägg är att detta rådslag utgör ett av de viktigaste elementen som iaf jag bedömmer en författare efter och det är alltså hur de lyckas få även de scener i berättelsen som inte är späckade av action att verkligen tilltala läsaren och skapa det där suget som gör det svårt att lägga ner boken.
Tolkien gör detta på ett utmärkt sätt (de gånger det inte händer något hämtar man sig ju från det som precis hände), men en annan författare som gör detta på ett exceptionellt sätt och som verkligen bör lyftas fram är Robin Hobb. I motsats till Tolkien bygger hon i princip sin böcker på det som händer karaktärerna mellan de snuttar av action som förekommer.

Nu blir jag för dryg, så jag slutar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010