Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 1:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Vilket namn tycker du är mest estetiskt tilltalande?
Klevedal 12%  12%  [ 7 ]
Klovedal 2%  2%  [ 1 ]
Riftedal 86%  86%  [ 51 ]
Antal röster : 59
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Annan variant: Klovedal, Klevedal eller Riftedal?
InläggPostat: fre nov 07, 2003 5:41 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

I debatten har det uppkommit nya varianter nu, alltså:

Jag håller för närvarande i faktagranskarrollen på att diskutera med Erik Andersson och andra inblandade parter om vad Rivendell ska heta i översättningen. För detta skulle jag nu behöva hjälp. Jag vill att ni här lägger alla era åsikter och vanor åt sidan, och enbart fokuserar på vilket av dessa tre namn, som jag förutsättningslöst skriver in här, som låter mest estetiskt tilltalande (det vill säga vilket som låter vackrast).

Skriv även gärna ett inlägg och förklara varför ni valt som ni valt, och varför ni valde bort det andra alternativet.

Hoppas ni vill hjälpa till!!! Ni påverkar översättningen!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 2:16 pm 
Noldo

Klevedal valde jag bort av samma anledning som jag inte gillar Klåvedal och Kleva däld - det låter bonnigt, och alver ska inte vara bonniga.
Klovedal... jag gillar inte o:et på något sätt. Det låter nästan lite ont, mörkt på något sätt.
Riftedal är ett trevligt namn däremot. Låter både vackert och alviskt fast lite frostigt. När jag hör det får jag associationer till en dal som är vit av rimfrost.
Ett annat alternativ jag gillar är Kluvedal.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 4:36 pm 
Snaga

Riftedal låter bäst av dessa tre, men Kluvedal smäller nog ännu högre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 4:41 pm 
Sinda

Röstade på Riftedal. Det låter bäst helt enkelt. Klovedal låter inte alls som att det bor alver där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 5:37 pm 
Redaktionen

riftedal låter helt enkelt mest alviskt

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 5:45 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Det vägde tungt mellan Klevedal och Riftedal. Jag valde dock Riftedal därför att det flyter bäst när man uttalar namnet, samt att jag tror att det på ett tydligare sätt visar namnets innebörd.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 7:15 pm 
Uruk

Valde mellan Klevedal och Riftedal, tycker dock att Riftedal känns som ett naturligare ord. Klevedal känns mer påtvingat, förmodligen mycket en vanesak, men nu har jag ju vant mig vid Riftedal...

Inläggsrubrik: Håller med mig själv
InläggPostat: fre nov 07, 2003 7:48 pm 
Uruk

Jag kan inte rösta på något annat än Riftedal 8)....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 8:47 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag gissar att EA inte riktigt vill släppa sina Kl...-namn? :wink: OK, jag har försökt att nogsamt pröva de tre nuvarande alternativen:

Klovedal:
Jag associerar till (hand-)klovar, klövar, hovar. Möjligen klöver (cloves). Antagligen på grund av dessa associationer får jag en bild av en grön äng i en dalsänka där hästar går och betar. Rohan möjligen, eller ännu hellre något lantligt område utanför Bri där ponnyhästarna vilar upp sig.Jag tror också att kl-ljudet får mig att tänka på lantlighet. Ett k följt av ett tjockt l och sen en hård vokal. Klossig, klumpig, klantig, kladdig, klocka. Jag får helt enkelt en massa associationer som inte passar ihop med bokens framställning av Rivendell och alverna. Och "Elrond från Klovedal"? Två namn med o, som uttalas olika. Ser konstigt ut, låter konstigt. Namnen har helt olika karaktär. Men det är ändå en liten förbättring jämfört med Klåvedal. Skönt att slippa å-et i ordbilden.

Klevedal:
Har fortfarande problem med det inledande k+l, som lätt blir ett dialektalt tjockt l när jag säger det. Fast den mjuka vokalen e förbättrar ordet. Jag associerar inte lika lätt till svenska vardagliga ord som med begynnelsen klo-. Möjligen till kluven. Och "Elrond från Klevedal"? Två namn med e-ljud som uttalas olika. Inte lika knepigt som med o-ljuden, men jag tycker fortfarande att de båda namnen inte verkar härröra från samma folkslag eller sfär. Jag upplever även Klevedal som för värdsligt och o-alviskt. Om EA nödvändigtvis måste ha sitt kl-ljud, så är väl detta det minst motbjudande av förslagen hittills... Men jag önskar verkligen att han överger grundidén!

Riftedal:
Jag har redan sagt min motivation till att välja detta namn i den andra tråden. Gillar det mer och mer. -ifte är ju en gammeldags ändelse, grifte, skrifte, gifte etc. Passar bra till alver. Och "Elrond från Riftedal". Jag tycker att de namnen passar väl ihop. Riftedal är fortfarande mer o-alviskt än Elrond, men lagom mycket o-alviskt. Det ska ju vara det mänskliga namnet på Imladris.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 9:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har tidigare gjort inlägg om det enligt mig "bondskt bohuslänska uttalet" i Klåvedal m.fl., så min röst föll på Riftedal. Förmodligen för att det liknar Rivendell mest av de hittills presenterade alternativen.
Men ju mer jag tänker på Klevedal desto bättre ligger det i munnen, faktiskt. Och som människornas namn på platsen passar det kanske egentligen bättre än Riftedal....
Svårt detta... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 9:38 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Tack för alla kommentarer! Klevedal verkar vara det framtonande KL-alternativet.

Ett ytterligare alternativ är Rivendal, alltså en dal som ligger likson i en reva i landet. Betydelsen bevaras väl och det är likt originalet, men låter det bra?

Kom gärna med fler kommentarer! Massor!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 10:51 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Rivendal känns väldigt bra, då det har rätt innebörd och påminner mest om Rivendell. Jag skulle dock aldrig komma på att acossiera Rivendal med en dal som är riven. Men acossiationen kanske inte behöver vara så jätetydlig, bara den finns där?
Rivendal kanske dock kan ge lite fel antydningar. Att riva något är ju inte särskillt positivt, och Rivendells svenska namn borde ge en positiv innerbörd.
Rivendal, en dal som är riven. Det kan tolkas som om dalen är skadad.
Nu flummade jag kanske ut lite, men det kan nog vara värt att tänka på.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 11:04 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Spontan reaktion: Rivendal hur låter det, undrar du? Det undrar jag också. Jag blir tveksam om hur jag ska uttala ordet. Med svenskt uttal blir det väl i så fall antagligen Ri-i-ivendal. Låter mysko. Associerar mest till riven ost ...! Fast närheten till Rivendell kan få en att vilja uttala det snarlikt, Rivvendal. Då blir det lite väl mycket hemsnickrad svengelska. Eller ska betoningen vara på sista stavelsen, Ri-i-iven-DAL? Eller Rivven-DAL?.

Ingen av betoningarna är särskilt vacker, tycker jag. De båda med kort i-ljud är någorlunda, de liknar originalet. Men huvudproblemet med namnet är att folk kommer att betona det på minst fyra olika sätt, eftersom ordet inte har en riktigt naturligt uttal på svenska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 11:18 pm 
Hobbit

För min del tycker jag att Rivendal låter som Riv en dal :? . Rivendal är också väldigt likt Rivendell, men på ett negativt sätt, det låter mest som svengelska vilket redan har nämnts.

Jag röstade annars på Riftedal. Det ger visserligen associationer till kyrkogårdar (grift) och är kanske lite för strängt men Kl-alternativen är alldeles för bonniga. Vad jag menar är att de för tankarna till svenska byanamn och inte till någonting alviskt alls. Men Klevedal är att föredra framför Klåvedal. Ået är fullständigt outhärdligt. Klovedal lider av samma problem, oet låter inte bra.

Håller med om att det är svårt. Ju mer jag tänker på det desto bättre låter Klevedal faktiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 11:28 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Kan inte låta bli att säga lite till - det här var ju kul, att fundera kring namnen!! Jag gissar att Orli och Danne haft med detta i sin argumentation för Riftedal, och Gustav hade det nog också, men jag var ändå inte medveten om att ordet faktiskt nästan finns på svenska. Ur Nationalencyklopedin:
Citera:
rift (eng., 'spricka', ett ord av skandinaviskt ursprung), riftdal, avlång dalgång eller sänka (gravsänka) som bildats genom att jordskorpan sjunkit ned mellan parallella spricksystem. Den kan vara upp till tusentals km lång och hundratals km bred. Riftens sidor är branta och kan vara hundratals meter höga.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]