Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 14, 2005 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag fick ett fnissanfall när jag satt och läste slutet i kapitlet "Genom träsket". Andersson tycks ha en förkärlek till ordet kväka. Han menar att Sam och Frodo är som "små, kväkande vålnader" där de vandrar fram mot Mordors portar. Bilderna jag får i huvudet är nästan i klass med de brölande alverna. :lol:
Ohlmarks låter de små spökena pipa istället, och det är nog närmare Tolkiens intention.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 14, 2005 10:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
En annan sak som jag lagt märke till (och nästintill stört mig på, men inte riktigt) är att Erik överanvänder ordet "sinka".

Annars tycker jag nog att Erik överlag lyckats bättre med prosastilen i Två tornen än i Ringens brödraskap. Och jag stör mig faktiskt mindre på "dyrgrip" än vad jag trodde. Däremot finns det andra småsaker som jag stör mig på: att "Slinker" och "Stinker" har blivit "Smygen" och "Stinken", t.ex. Vad är det för fel på det svenska ordet "slinka"?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 14, 2005 11:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Sådarja, nu har jag äntligen köpt ett ex av D2T. Får jag bara tid att läsa den också vore det bra. Ska bli kul att se hur EA sköter fortsättningen...

Men sicket anskrämligt skyddsomslag det är - jag trodde först att den var skadad i transporten. :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 14, 2005 11:39 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre okt 08, 2004 12:57 pm
Inlägg: 6
Sarvi skrev:
Men sicket anskrämligt skyddsomslag det är - jag trodde först att den var skadad i transporten. :?


Dito, lyfte på en 2-3 ex innan det gick upp för mig att det skulle vara så. Jag gillar faktiskt designen skarpt i övrigt (vilket tycks vara en ovanlig uppfattning), eftersom jag tycker att en titel och mystik är så mycket mer imponerande än en bild, men jag tycker att dammigt vikt-stuket slår fel på ngt sätt.

_________________
"A wizard is never late"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 12:07 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
The Wayfarer skrev:
jag tycker att dammigt vikt-stuket slår fel på ngt sätt.

Min hypotes är att det skall föreställa "entskador", alltså den enda åverkan enterna lyckades göra på Orthancs släta stenyta. Men jag håller med, det blev inte särskilt lyckat.


Rosie skrev:
Jag fick ett fnissanfall när jag satt och läste slutet i kapitlet "Genom träsket". Andersson tycks ha en förkärlek till ordet kväka. Han menar att Sam och Frodo är som "små, kväkande vålnader" där de vandrar fram mot Mordors portar. Bilderna jag får i huvudet är nästan i klass med de brölande alverna. :lol:
Ohlmarks låter de små spökena pipa istället, och det är nog närmare Tolkiens intention.

"Little squeaking ghosts" står det i originalet, och då känns ju onekligen Ohlmarks variant bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 9:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
...och jag som tycker att omslaget är så lyckat! :shock: Det är väl helt enkelt shiffer?

Håller med om "Smygen och Stinken". Inte riktigt lyckat när "Slinke och Stinke" nästan är orginal och ändå funkar i svenskan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 10:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Det är väl helt enkelt shiffer?

Citerar mig själv från en annan tråd. (Tur att jag gjorde det inlägget, för broschyren där uppgifterna är hämtade har jag slängt för länge sen.)

Den stegrande kamelen skrev:
Enligt "Snabbguide till nyöversättningen" har man tänkt så här:
Linneväven på omslaget symboliserar det grova och slitstarka tyget i hobbitarnas dräkter.

För De två tornen, som har ett ungefär likadant omslag fast i svart istället, lyder citatet:
Det mörka skiffret i bakgrunden för tankarna till Sarumans torn.

Och för Konungens återkomst, som går i rostrött:
Rostigt järn förebådar krig och blodsutgjutelser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 6:30 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Sarvi skrev:
Men sicket anskrämligt skyddsomslag det är - jag trodde först att den var skadad i transporten. :?

Ringens Brödraskaps omslag är fult. De Två Tornens omslag är horribelt. Tyvärr ser det ut som vi inte har mycket att se fram emot på omslagsfronten med Konungens Återkomst. Det är bara att inse - Norstedts har totalt misslyckats med omslagen.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 6:46 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Klaatu skrev:
Sarvi skrev:
Men sicket anskrämligt skyddsomslag det är - jag trodde först att den var skadad i transporten. :?

Ringens Brödraskaps omslag är fult. De Två Tornens omslag är horribelt. Tyvärr ser det ut som vi inte har mycket att se fram emot på omslagsfronten med Konungens Återkomst. Det är bara att inse - Norstedts har totalt misslyckats med omslagen.


Håller inte alls med. Ringens brödraskap var mycket lyckad, Två tornen något sämre, fast det är inte i första han skiffermönstret som stör mig, utan den bakomliggande texten som ger ett för plottrigt intryck.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 9:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Den stegrande kamelen skrev:
Enligt "Snabbguide till nyöversättningen" har man tänkt så här:
...
För De två tornen, som har ett ungefär likadant omslag fast i svart istället, lyder citatet:
Det mörka skiffret i bakgrunden för tankarna till Sarumans torn.


Ja så kanske det var... fast på RB såg man ju direkt att det var en linneväv - för D2T kan jag inte säga att kopplingen till skiffer och i förlängningen Orthanc var något som spontant ramlade fram ur associationsarbetet bakom pannbenet. Nå, då förstår jag åtminstone resonemanget, även om det inte blir helt lyckat i det här fallet. När jag insåg att det "skulle vara så" gick tankarna snarare till en dåligt rengjord svarta tavlan. Men sådana känner väl dagens ungdom (där kom den!) inte till alls? :wink:

Annars håller jag med om att själva designen är god, utförandet mindre bra. Inte ens ett aldrig så alviskt konstverk kan tävla med min fantasi... så då är det bättre att ha ett nonfigurativt omslag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 11:10 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Rosie skrev:
Jag fick ett fnissanfall när jag satt och läste slutet i kapitlet "Genom träsket". Andersson tycks ha en förkärlek till ordet kväka. Han menar att Sam och Frodo är som "små, kväkande vålnader" där de vandrar fram mot Mordors portar. Bilderna jag får i huvudet är nästan i klass med de brölande alverna. :lol:
Ohlmarks låter de små spökena pipa istället, och det är nog närmare Tolkiens intention.

:lol: Jag tror det här är Anderssons svar på all kritik han fått här på TA för den kväkande hobbiten. Här är en till:

Tolkien skrev:
I'll give him gollum in his throat, if ever I get my hands on his neck.

Andersson (s. 245) skrev:
Han skall inte ens kunna kväka gollum om jag någonsin får ett grepp om hans hals.


Kamelen, hänger du inte med längre? Brehmer har redan framfört entskadeteorin i en annan tråd. ;) För övrigt finns det en särskild tråd för omslagsdiskussioner.

Är det förresten ingen som kan ge en mer rimlig förklaring till Trädskägges rådbråkande än den jag gav?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 12:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Kamelen, hänger du inte med längre?

Nej, det gör jag inte. Jag ids inte läsa särskilt mycket av vad som skrivs utan gör bara lite stickprov här och var. Men det blir kanske bättre när jag hinner börja läsa DTT.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 3:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Klaatu skrev:
Det är bara att inse - Norstedts har totalt misslyckats med omslagen.
..."tycker jag" bör du nästan tillägga efter en sån total sågning, för vi finns som tycker precis tvärt om.

Nästan så att jag börjar undra om det inte kan ligga något i vad du säger Ohlmarxisten. Det kväks oförklarligt ofta i Midgård nu för tiden. :) Alternativt har EA växt upp granne med en groddamm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 4:35 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Rosie skrev:
Nästan så att jag börjar undra om det inte kan ligga något i vad du säger Ohlmarxisten. Det kväks oförklarligt ofta i Midgård nu för tiden. :) Alternativt har EA växt upp granne med en groddamm.


Någon bra förklaring till varför det "sinkas" så mycket?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 16, 2005 5:28 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Rosie skrev:
Klaatu skrev:
Det är bara att inse - Norstedts har totalt misslyckats med omslagen.
..."tycker jag" bör du nästan tillägga efter en sån total sågning, för vi finns som tycker precis tvärt om.

Precis, här är ytterligare en som inte tycker om att omslagen dissas så mycket. Jag tycker att omslagen ger en effektfull känsla. Dessutom om ni inte giller omslagen så går de att de bort eftersom det är inbundna böcker (visserligen sänks bokens värde men dessa mästerverk skall man ju inte sälja).

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010