Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 12, 2005 11:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Ohlmarxisten skrev:
Jodå, visst har Ohlmarks med spoilern. Det var det jag menade med att det kanske var en nyöversättning av Sagan om de två tornen. ;)

Hm, verkar vara olika upplagor isåfall. I min från 2001 är finns den inte med. Varifrån kommer då spoilern ifrån från början? Är den alltså med i den engelska originalet, och vem är det isåfall som skrivit den, för det kan väl knappast vara the master himself...!? ;)

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 12, 2005 11:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Aucen skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Jodå, visst har Ohlmarks med spoilern. Det var det jag menade med att det kanske var en nyöversättning av Sagan om de två tornen. ;)

Hm, verkar vara olika upplagor isåfall. I min från 2001 är finns den inte med. Varifrån kommer då spoilern ifrån från början? Är den alltså med i den engelska originalet, och vem är det isåfall som skrivit den, för det kan väl knappast vara the master himself...!? ;)

Aha, jag tror dock det finns i alla upplagor som kom under Ohlmarks levnad. Menar du att det inte finns något synopsis alls i din upplaga?

Hursomhelst är det nog Tolkien himself som är skyldig till detta synopsis. Så här står det i Hammond & Andersson.

Citera:
7 May 1954 Tolkien returns corrected page proofs of TT. […] He encloses the synopsis for the beginning of TT.
.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 13, 2005 12:02 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Jo, det är med, men ingenting nämns om orker.

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 14, 2005 6:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Aucen skrev:
Jo, det är med, men ingenting nämns om orker.

Ja, då är det väl någon förmäten förlagsredaktör som velat mäta sig med Ohlmarks i konsten att mästra the Master himself.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 15, 2005 4:55 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Skulle vilja lägga till ett litet tryckfel som jag upptäckte för ett par dagar sedan. På sidan 90 sista ordet på 8:e raden från slutet står entemot. Det skall väl med all riktighet vara Entemot eftersom det står med storbokstav som tredje ord på rad 1 på sidan 91 och ej i början av en mening. Något av det är helt klart fel. Eftersom tredje stället där det sår är en början av en mening så kan jag inte riktigt avgöra. Frågan är alltså är Entemot ett egennamn och därför skall skrivas med stor bokstav. Man skriver ju inte riksdagen med stor bokstav vilket bör vara en rimlig parallell som man kan dra.
EDIT: Men om man tänker på det så tror ju Pippin att det är en plats vilket kanske gör att den stora bokstaven inte är fel där. Har ej orginalet(än) så jag kan inte kolla.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 15, 2005 6:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Brehmer skrev:
Men om man tänker på det så tror ju Pippin att det är en plats vilket kanske gör att den stora bokstaven inte är fel där. Har ej orginalet(än) så jag kan inte kolla.

Jo, det är säkerligen så Andersson tänkt. Det finns nämligen fler förekomster än de du tar upp och det är tydligt att Andersson normalt skriver med litet "e". På det här sättet blir ju Pippins replik lite klurigare, och det gillar ju Andersson. Tolkien har stort "E" genomgående.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 8:04 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:
Men om man tänker på det så tror ju Pippin att det är en plats vilket kanske gör att den stora bokstaven inte är fel där. Har ej orginalet(än) så jag kan inte kolla.

Jo, det är säkerligen så Andersson tänkt. Det finns nämligen fler förekomster än de du tar upp och det är tydligt att Andersson normalt skriver med litet "e". På det här sättet blir ju Pippins replik lite klurigare, och det gillar ju Andersson. Tolkien har stort "E" genomgående.

Märkte det när jag läste vidare. Att Tolkien har stor bokstav genomgående kan ju bero på skillnaden mellan det engelska och svenska språket. Engelska språket har ju stor bokstav oftare än det svenska.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 3:52 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:
Men om man tänker på det så tror ju Pippin att det är en plats vilket kanske gör att den stora bokstaven inte är fel där. Har ej orginalet(än) så jag kan inte kolla.

Jo, det är säkerligen så Andersson tänkt. Det finns nämligen fler förekomster än de du tar upp och det är tydligt att Andersson normalt skriver med litet "e". På det här sättet blir ju Pippins replik lite klurigare, och det gillar ju Andersson. Tolkien har stort "E" genomgående.


Jepp, den enda plasen där stort E används är när Pippin misstar det för en plats. Jag uppmärksammade detta omsorgsfullt i min namnlista, så saken har säkert noga övervägts av Erik. Själv tycker jag att versalen är helt riktig.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 18, 2005 12:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Brehmer skrev:
Att Tolkien har stor bokstav genomgående kan ju bero på skillnaden mellan det engelska och svenska språket. Engelska språket har ju stor bokstav oftare än det svenska.

Ja. Min poäng var bara att Tolkien här inte ägnar sig åt grafonomiskt vitsande.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 18, 2005 12:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Martinus (i Sagan om felen) skrev:
III.4: När Merry och Pippin är i Lavskägges enthus lägger sig Lavskägge ned på en säng och tittar upp i taket där ljuset fladdrar, "like the play of leaves in the sunshine". Det är alltså löven som leker i solskenet, inte "som när solsken leker i löven", som ÅO säger.

Martinus, nu får du ge dig på även Andersson! :P

Andersson (s. 82) skrev:
likt solsken som leker i löv

Martinus har fått kritik för den här synpunkten tidigare och själv tycker jag nog inte att Ohlmarks och Andersson här har gjort fel.

Ja, det här är fel tråd enligt mig men det är ju rätt tråd enligt Martinus. ;)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 27, 2005 10:27 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Aucen skrev:
Varifrån kommer då spoilern ifrån från början?


"Detta har hänt" i De två tornen verkar vara en förkortad variant av "Detta har hänt" i Konungens återkomst. I Konungens återkomst är det ingen spoiler (då vi ju känner till hela händelseförloppet), men i De två tornen är det faktiskt det, då orkerna ännu inte visat sig! Ytterst beklagligt för alla nytillkomna läsare...

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 28, 2005 6:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Och slutet på hela "Detta har hänt" är ju en superspoiler.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 28, 2005 6:47 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Ohlmarxisten skrev:
Och slutet på hela "Detta har hänt" är ju en superspoiler.


Ja, faktiskt, det skulle man kunna säga, även om det är väldigt allmänt hållet. Betänk dock att alla kände till den övergripande handlingen på förväg i de gamla eposen, det var egentligen inte överraskningseffekter på det sättet man var ute efter, vilket kanske kan förklara formuleringen om den nu stammar från Tolkien själv?

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Senast redigerad av Aucen tor sep 29, 2005 2:16 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 28, 2005 7:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Jag kan ju inte påstå att jag gillar dessa spoilers, men nog är det Tolkien som skrivit dem. Det står mer eller mindre uttryckligen i Hammond & Anderson. Dessutom skrevs "Detta har hänt" inte i ett svep. Så Tolkien är även ansvarig för hur mycket som kom med i TT, det vill säga att spoilern kom med. En del liknande saker förekommer ju även inne i texten. Och Homeros & Co kan nog ha varit de som lett Tolkien in på denna väg.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 29, 2005 2:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 02, 2005 2:32 pm
Inlägg: 321
Ort: Cerin Amroth
Ohlmarxisten skrev:
Jag kan ju inte påstå att jag gillar dessa spoilers, men nog är det Tolkien som skrivit dem. (...) En del liknande saker förekommer ju även inne i texten.


Vad man än må tycka om det så innebär ju resonemanget att själva titeln "Konungens återkomst" isåfall är den största spoilern av dem alla!

Men snarare signalerar det väl att Tolkien faktiskt genomgående valt en mer högstämd och traditionellt episk återberättande stil i avslutningen av Ringarnas herre. T ex med de retrospektiva kvädena om Rohans ryttare, "långt efteråt sade en skald", "Så gick det till när Aragorn, Arathorns son, Elessar, Isildurs arvinge kommen från De dödas stigar, bars med vinden från havet till kungariket Gondor..." etc.

Därför tycker jag nog att man kan prata om en regelrätt spoiler i De två tornen, men inte på samma sätt i Konungens återkomst, då den medvetet är lagd på en högre berättarteknisk nivå.

Om Tolkien skrev "Detta har hänt" först när han hade avslutat sitt verk så kanske den dramaturgi han då hade lagt till sig med isåfall kan förklara varför "spoilern" uppstod i De två tornen. Det är en hypotes iallafall.

Men i vilket fall som helst så föredrar jag Norstedts tidigare (Ohlmarks-)utgåva i det här fallet, där orkernas bedrifter inte avslöjas innan de dykt upp!

_________________
»We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees
The starlight on the Western Seas.«


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010