Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör feb 27, 2021 7:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 306 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ordval i "Ringens brödraskap"
InläggPostat: tor maj 21, 2020 7:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den garvade kriminalkommissarien Kjell Myrman spelar Gandalf inför överkonstapel O. P. Nilsson:

Citera:
O. P. sken upp.

— Jaså det regnade, sa han. Så synd!

— Synd är något helt annat, sa Kjell. Tro mej!

(Vic Suneson, Fäll inga tårar, 1953, s. 172.)

InläggPostat: tor feb 25, 2021 7:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den tolvåriga Giannina (berättaren) och hennes kompisar Angela och Ida diskuterar med Gianninas faster Vittoria, som är något av en trollpacka. Den sluga Ida gör en omvänd Gandalf:

Citera:
"Limbo finns inte", sa Ida.

"Och inte paradiset, skärselden eller helvetet heller", tillade Angela.

"Vem har sagt det?"

"Pappa."

"Och var tror han att Gud sätter dem som syndar och dem som inte syndar?"

"Gud finns inte heller", sa Ida.

"Det finns inte ens någon synd", förtydligade Angela.

"Är det eran pappa som har sagt det också?"

"Ja."

"Eran pappa är en skithög."

"Man får inte säga fula ord", sa Ida förebrående.

Jag lade mig i innan Vittoria hann tappa tålamodet helt.

"Det finns visst synd, det är när det inte finns någon vänskap eller kärlek och man slösar bort fina saker."

"Där ser ni", sa Vittoria. "Giannina fattar, men det gör inte ni."

"Det är inte sant, jag fattar också", sa Ida som blev sur. "Synd är när man blir besviken. Man säger vad synd när man tappar något i golvet och det går sönder."

Hon väntade sig beröm, men det kom inga uppskattande ord, min faster sa bara jaså, besviken. Jag tyckte hon betedde sig orättvist mot min kompis som var liten men smart och slukade svåra böcker, och själv gillade jag hennes iakttagelse. Därför sa jag vad synd flera gånger, jag ville att Vittoria skulle höra det, vad synd, vad synd

(Elena Ferrante, De vuxnas lögnaktiga liv, 2020, s. 108.)

Hur står det då i det italienska originalet? Che peccato, förmodar jag. Bokslukaren Ida hade säkert läst ringsagan. Men jag undrar vad den engelska översättaren fått det till.

InläggPostat: tor feb 25, 2021 2:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Men jag undrar vad den engelska översättaren fått det till.

Då tycker jag det är en mer intressant fråga om den italienske Tolkienöversättaren har "gjort en Andersson" och blandat in peccato istället för pietà på det där stället. :)

InläggPostat: tor feb 25, 2021 2:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Då tycker jag det är en mer intressant fråga om den italienske Tolkienöversättaren har "gjort en Andersson" och blandat in peccato istället för pietà på det där stället. :)

Jo, det är precis vad hen verkar ha gjort. Det var därför jag trodde Ida hade läst ringsagan.

InläggPostat: tor feb 25, 2021 3:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Il Signore degli Anelli (Vittoria Alliata di Villafranca) skrev:
«Ma è una cosa atroce!», gridò Frodo. «Molto, ma molto peggio delle peggiori conclusioni che avevo tratto dalle tue allusioni e dai tuoi ammonimenti. O Gandalf, il più caro e sincero tra i miei amici, che devo fare? Che peccato che Bilbo non abbia trafitto con la sua spada quella vile e ignobile creatura quando ne ebbe l’occasione».
«Peccato? Ma fu la Pietà a fermargli la mano. Pietà e Misericordia: egli non volle colpire senza necessità. E fu ben ricompensato di questo suo gesto, Frodo. Stai pur certo che se è stato grandemente risparmiato dal male, riuscendo infine a scappare ed a trarsi in salvo, è proprio perché all’inizio del suo possesso dell’Anello vi era stato un atto di Pietà».

Min italienska är tämligen obefintlig, men det ser ut som om översättaren bara har gjort en halv Andersson: hon har struntat i ordleken eller det stelnade uttrycket och översatt de två delarna var för sig. Ingenting om synd i betydelsen "brott mot den gudomliga viljan", alltså, utan bara ett "så synd". Och då kanske det inte är så sannolikt att detta varit en inspirationskälla för Ferrante. (Fast hon kanske har läst Anderssons översättning? :)) Men ett intressant fynd var det ändå! Jag håller med om att det vore spännande att se hur den stackars översättaren till engelska, eller för den delen till andra språk som inte har en så praktisk rak överensstämmelse som svenskan, har löst detta. Tyskan har väl t ex inte heller något självklart ordval?

InläggPostat: tor feb 25, 2021 5:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Min italienska är tämligen obefintlig, men det ser ut som om översättaren bara har gjort en halv Andersson: hon har struntat i ordleken eller det stelnade uttrycket och översatt de två delarna var för sig.

Lösningen är inte alls lika snygg som Anderssons. Läsaren får tänka lite mer själv. Jamen, det sa jag ju redan för sexton år sedan! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 306 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme