Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 27, 2024 3:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 316 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ordval i "Ringens brödraskap"
InläggPostat: lör aug 14, 2021 9:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Men om jag ändå skulle ta bort alla försök till ordlek så skulle jag nog (just nu, men sånt ändrar sig fort!) översätta ungefär så här, i all enkelhet:

Citera:
”Men det här är ju ohyggligt!” utbrast Frodo. ”Långt värre än ens det värsta jag kunde föreställa mig utifrån dina antydningar och varningar. O Gandalf, du den bäste av vänner, vad ska jag ta mig till? För nu är jag verkligen rädd. Vad ska jag ta mig till? Varför, å varför rände inte Bilbo svärdet i det där vidriga kräket när han hade chansen!”
”Varför? För att medlidande höll hans hand tillbaka. Medlidande och misskund – att inte dräpa utan anledning. Och han har blivit rikt belönad, Frodo. Du kan vara viss om att han tog så liten skada av ondskan, och slutligen undkom den, just därför att han inledde sitt ägande av Ringen på det viset. Med medlidande.”

Luktfri! :D

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 316 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010