Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 4:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 8:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Martinus skrev:
Bra synpunkter. Jag lutar åt att många av dessa (men kanske inte alla?) beror på de ändringar JRRT gjorde i texten på 1960-talet. Hallqvists översättning kom 1962, så de var inte inkluderade där. Ev. textuella skillnader mellan de olika revideringarna torde gå att hitta i The Annotated Hobbit, som jag inte har. :cry:

Hur många fel måste bero på ändringar för att Hallqvist ska få godkänt? :)

The Annotated Hobbit är en verklig guldgruva. Påkostad men inte speciellt dyr. Det enda som är dåligt är just redovisningen av ändringarna. Alla verkar vara redovisade men det väldigt hattigt gjort. Så det blir att bläddra ordentligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 8:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Så här säger The Annotated Hobbit om tomaterna.
Citera:
This revision brings up the question as to why it should matter whether Bilbo's larder was stocked with tomatoes or pickles. Tom Shippey, in The Road to Middle-earth, suggests that as Tolkien wrote the sequel to The Hobbit, and as he came to perceive the hobbits and their land as characteristically English in nature, he recognized tomatoes as foreign in origin and name. They were imports from America, like potatoes and tobacco, which were quickly adopted in England. Though Tolkien does use the word tobacco in The Hobbit a handful of times, it is strictly avoided in The Lord of the Rings, where pipeweed is used. There, as well, potatoes are given the more rustic name taters. Tomatoes were thus out of place in the Shire as Tolkien came to percieve it.


Tomaterna har även diskuterats i frågespalten två gånger. Då i anslutning till filmatiseringen av LotR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 12:41 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
THE HOBBIT: They are (or were) a little people, about half our height, and smaller than the bearded Dwarves.
BILBO: De är (eller var) små varelser, mindre än dvärgarna (och utan skägg) men betydligt större än lilleputtarna.


Tidigare: "They are (or were) a small people, smaller than the dwarves (and they have no beards) but very much larger than lilliputians."

Citera:
THE HOBBIT: It was often said (in other families) that long ago one of the Took ancestors must have taken a fairy wife.
BILBO: Det påstods alltid att en eller annan av släkten Took hade gift in sig i en alvfamilj (vättefamilj, sade de mindre välvilliga).


Tidigare: "It had always been said that long ago one or other of the Tooks had married into a fairy family (the less friendly said a goblin family);"

Citera:
THE HOBBIT: All that Bilbo saw that morning was an old man with ...
BILBO: Vad den aningslöse Bilbo såg denna morgon var en liten gubbe med ...


Tidigare: "All that the unsuspecting Bilbo saw that morning was a little old man with..."

Citera:
THE HOBBIT: And just bring out the cold chicken and pickles!
BILBO: Och ta fram den kalla kycklingen och tomaterna med!


Tidigare: "And just bring out the cold chicken ant tomatoes!"

Citera:
THE HOBBIT: Then Gandalf's smokering would go green ...
BILBO: Då blev Gandalfs rökring alldeles grön av förtjusning över skämtet ..


Tidigare: "Then Gandalf's smoke-ring would go green with the joke and come back"

Citera:
THE HOBBIT: Your grandfather Thror was killed, you remember, in the mines of Moria ...
BILBO: Som du minns blev din farfar dödad i Morias gruvor ...


Tidigare: "Your grandfather was killed, you remember, in the mines of Moria by a goblin"

Varenda passage kan alltså förklaras med att Tolkien ändrade till en senare upplaga. :)

I mitt tycke borde förlaget ta sitt ansvar och göra en revidering av Hallqvists Bilbo.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 5:50 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Danne skrev:
Varenda passage kan alltså förklaras med att Tolkien ändrade till en senare upplaga. :)

Stämmer. Hallqvist ska inte lastas för dessa (lika lite som Ohlmarks ska lastas för att hans översättning inte stämmer med Tolkiens revideringar).

Låt oss istället försöka hitta missar av Hallqvist. Vi kan börja där Danne slutade.

THE HOBBIT: Your grandfather was killed, you remember, in the mines of Moria by a goblin.

BILBO: Som du minns blev din farfar dödad i Morias gruvor av ett troll.

KOMMENTAR. "Goblin" blir här och på två ställen senare i första kapitlet "troll". Senare i boken blir det som bekant "vätte". Jag har inte orkat kontrollera om det konsekvent är vätte efter första kapitlet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 5:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Danne skrev:
I mitt tycke borde förlaget ta sitt ansvar och göra en revidering av Hallqvists Bilbo.

Absolut. Kanske en nyöversättning?

Det har gjorts mindre korrigeringar i Bilbo. Det har tidigare funnits ett ställe där det stod "Baggarna" :D istället för "Baggrarna". Någon som vet mer om vilka korrigeringar som gjorts?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 8:53 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Då har PJ gjort ännu ett misstag då hobbitarna steker korv och tomater på Amon Sûl.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 7:36 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Hur många fel måste bero på ändringar för att Hallqvist ska få godkänt? :)


De flesta fel vi sett hittills (med def. undantag för trollet som dödade Thrór, och med ev. undantag för "attercop/etterblära", som jag inte tror vi kan enas riktigt om även om sakargumenten utan tvekan är till Ohlmarxistens fördel) beror på Tolkiens ändringar, så så här långt ger jag godkänt åt Hallqvist. :)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 7:50 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Ohlmarxisten skrev:
Danne skrev:
I mitt tycke borde förlaget ta sitt ansvar och göra en revidering av Hallqvists Bilbo.

Absolut. Kanske en nyöversättning?

Det har gjorts mindre korrigeringar i Bilbo. Det har tidigare funnits ett ställe där det stod "Baggarna" :D istället för "Baggrarna". Någon som vet mer om vilka korrigeringar som gjorts?


Jag tycker nog inte att en nyöversättning behövs, så här rent spontant, men en omfattande revidering vore som sagt tacknämlig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 6:51 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Martinus skrev:
De flesta fel vi sett hittills (med def. undantag för trollet som dödade Thrór, och med ev. undantag för "attercop/etterblära", som jag inte tror vi kan enas riktigt om även om sakargumenten utan tvekan är till Ohlmarxistens fördel)

:? Inte enas om? Etterkopp, från äldre svenska, är ju direkt motsvarighet till originalets Attercop i precis varje avseende. Menar du att du ser något enda argument till förmån för det nykonstruerade Etterblära över detta?

(Hallqvists version av spindelretarsången i sin helhet var ju förresten inget vidare.)

Martinus skrev:
... beror på Tolkiens ändringar, så så här långt ger jag godkänt åt Hallqvist. :)

Jo, det är också min känsla. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 9:24 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Älva skrev:
Då har PJ gjort ännu ett misstag då hobbitarna steker korv och tomater på Amon Sûl.

Ja, var det inte just det som var uppe i frågespalten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 9:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Martinus skrev:
De flesta fel vi sett hittills (med def. undantag för trollet som dödade Thrór, och med ev. undantag för "attercop/etterblära", som jag inte tror vi kan enas riktigt om även om sakargumenten utan tvekan är till Ohlmarxistens fördel) beror på Tolkiens ändringar, så så här långt ger jag godkänt åt Hallqvist. :)

Men resarna då, Martinus. Vill du ha kvar dem?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 9:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Danne skrev:
Jag tycker nog inte att en nyöversättning behövs, så här rent spontant, men en omfattande revidering vore som sagt tacknämlig.

Nyöversättning av Bilbo har faktiskt diskuterats i en tråd under "Bilbo", men det var tydligen nästan ingen som läst boken på engelska. Den enda riktiga kritiken kom faktiskt från dig Danne. Du får gärna upprepa den kritiken här! Frågan om nyöversättning var för tidigt ställd av mig. Låt oss samla mer fakta först.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 9:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Mårten skrev:
Martinus skrev:
De flesta fel vi sett hittills (med def. undantag för trollet som dödade Thrór, och med ev. undantag för "attercop/etterblära", som jag inte tror vi kan enas riktigt om även om sakargumenten utan tvekan är till Ohlmarxistens fördel)

:? Inte enas om?

Jag tycker vi är tillräckligt eniga. Martinus erkänner ju att vi har fakta på vår sida. Vi får ha viss förståelse för att Martinus inte är med känslomässigt. Vi har ju berövat honom tron att Bilbo egentligen är hallänning. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 10:53 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Mårten skrev:
Martinus skrev:
De flesta fel vi sett hittills (med def. undantag för trollet som dödade Thrór, och med ev. undantag för "attercop/etterblära", som jag inte tror vi kan enas riktigt om även om sakargumenten utan tvekan är till Ohlmarxistens fördel)

:? Inte enas om? Etterkopp, från äldre svenska, är ju direkt motsvarighet till originalets Attercop i precis varje avseende. Menar du att du ser något enda argument till förmån för det nykonstruerade Etterblära över detta?



Nope, inte mer än lokalpatriotens förtjusning över ordet "blära". :lol:

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 10:55 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Mårten skrev:
Martinus skrev:
De flesta fel vi sett hittills (med def. undantag för trollet som dödade Thrór, och med ev. undantag för "attercop/etterblära", som jag inte tror vi kan enas riktigt om även om sakargumenten utan tvekan är till Ohlmarxistens fördel)

:? Inte enas om?

Jag tycker vi är tillräckligt eniga. Martinus erkänner ju att vi har fakta på vår sida. Vi får ha viss förståelse för att Martinus inte är med känslomässigt. Vi har ju berövat honom tron att Bilbo egentligen är hallänning. :)


Exakt! :)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010