Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 4:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ringens brödraskap - generella åsikter.
InläggPostat: mån sep 13, 2004 4:03 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Dagarna många av oss väntat på sedan vi första gången arbetade oss igenom prologen i Sagan om ringen är till slut över oss, och den första boken i Ringarnas herre-trilogin är släppt.

Jag betvivlar inte att ett flertal här på forumet redan hunnit läsa igenom den; och undrar vad era åsikter om boken som helhet är?

Själv kom jag över den först i eftermiddags, så jag har knappt hunnit börja läsa - men jag tycker mig redan uppfatta ett helt annat flyt i texten än vad som återfinns i Ohlmarks mediokra tolkning.

Bokens omslag har debatterats friskt i en annan tråd; men personligen föredrar jag att inte dölja den vackra, textilklädda pärm som jag fann när jag avlägsnade omslaget. Det medföljande, inbundna bokmärket ger dessutom volymen ännu en frisk fläkt av kvalitet.

Något som verkligen gläder mig är att äntligen få se nyöversättningen släppas, och att till slut få se orden 'hobbit' och 'ork' i tryck i en officiell, svensk utgåva av Ringens brödraskap.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:36 am 
Redaktionen

Jag har precis kommit ut ur Moria, och hittills är jag mycket nöjd med översättningen. Det finns förstås detaljer som kunde vara bättre, men överlag är den oerhört lyckad, anser jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 10:09 am 
Dúnadan

Nyöversättningen har inte hunnit så långt som till eran f.d. östra rikshalva än (den skickas antagligen med postroddbåt över Ålands hav eller så blir vi finlandssvenskar förbisedda) men jag måste vara nyfiken och fråga hur kartorna är ritade. Är det korkade systemet från förr kvar (min upplaga är de blå böckerna från 1982), eller följer upplägget samma system som i det engelska originalet? Och är kartan över Fylke med den här gången?

Skulle också vara nyfiken på åsikter om nytolkningen av The Road Goes Ever On And On. Av någon anledning har jag större kärlek till den än till ringversen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 10:13 am 
Redaktionen

Kartorna är desamma som i de engelska utgåvorna, och är inte omritade den här gången. För första gången i svensk historia är Fylkeskartan med! Yippiiiiiii!

Vad gäller dikten "The Road Goes Ever On and On" så far jag snabbt som blixten över till den här tråden om versöversättningar och för in den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:16 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Köpte den idag, och har just kommit till biten efter att Frodo & co gömt sig för den svarte ryttaren. Här är mina allmänna åsikter om boken än så länge:

Boken har ett mycket bättre flyt än den tidigare översättningen, vilket gör den roligare att läsa.

Språket tycker jag överlag är bra.

Jag skrattade över platsnamnet Ådalen, då det fick mig att tänka på den befintliga platsen, men man vänjer sig nog.

Det är riktigt roligt att läsa nyöversättningen! Man känner sig lite som när man läste Ohlmarks version första gången, d.v.s. att man inte bara läser böckerna för att de är bra, eller för nostalgin, utan för allt känns nytt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:31 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Förresten! Det är några saker kring Gollum i nyöversättningen som förbryllar mig. Hur i hela helsefyr kunde de översätta "precious" till "dyrgrip"??? Nu kommer Gollum inte att kunna väsa, stackaren.. Och i nyöversättningen står det att han fick namnet Gollum av att han harklade sig, men jag har för mig att han tvärtom svalde. Eller är det Ohlmarks som varit och ändrat? Kanske någon av experterna kan svara?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

"Dyrgripen" är onekligen lite märklig... fast jag tror inte att det står att Gollum uttalar "Precious" med mer än ett "s" - men man hör ju "Preciousss" ändå. Gollum får väl praktisera sin afasi på fissk och dylikt?

Um... är det någon som fattar hur jag menar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 9:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Morningstar skrev:
Och i nyöversättningen står det att han fick namnet Gollum av att han harklade sig, men jag har för mig att han tvärtom svalde. Eller är det Ohlmarks som varit och ändrat? Kanske någon av experterna kan svara?

Så här står det i originalet:

Tolkien skrev:
He took to thieving, and going about muttering to himself, and gurgling in his throat. So they called him Gollum, and cursed him, and told him to go far away; and his grandmother, desiring peace, expelled him from the family and turned him out of her hole.

Och i nyöversättningen:

Erik Andersson skrev:
Han började stjäla och gick omkring och muttrade för sig själv och harklade sig. Därför kallade de honom Gollum och bad honom att försvinna ur deras åsyn; och hans gammelmor, som ville ha lugn och ro, stötte ut honom ur familjen och fördrev honom från hålan.

Det framgår alltså inte tydligt i originalet vad som menas, så tittar man bara på det duger Anderssons översättning "harklade sig" lika bra som något annat. Har man däremot läst Bilbo så framgår det tydligt där att det är ett sväljande ljud som åsyftas, och då märker man att "harkla" i det här fallet inte funkar som översättning av det mer ospecifika "gurgling". Det är alltså i någon mån en felöversättning, men en som var ganska lurig för Erik A att hitta. Däremot borde kanske experterna ha sett det. (Förklara er, era klåpare! :wink:)

Så här står det i Bilbo:

Tolkien skrev:
And when he said gollum he made a horrible swallowing noise in his throat. That is how he got his name, though he always called himself 'my precious.'

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 10:18 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Morningstar skrev:
Förresten! Det är några saker kring Gollum i nyöversättningen som förbryllar mig. Hur i hela helsefyr kunde de översätta "precious" till "dyrgrip"??? Nu kommer Gollum inte att kunna väsa, stackaren..?

Jag kan bara hålla med. 'Dyrgripen' känns inte riktigt som en bra översättning av 'the precious'.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 7:27 am 
The Magnificent

Det känns ju nästan som att de bara gått in för att ändra "the precious" från älskade, utan att se vad som egentligen är bäst... Rent översättningsmässigt så tycker jag att älskade är bättre och det blir ju bara ännu bättre av att det går att väsas fram, vilket är ett måste för Gollum för att det ska bli bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:18 am 
Redaktionen

Det verkar som om jag har utnämnt mig själv till Erik Anderssons försvarare på forumet (eller i alla fall förklarare). :)

Erik valde "Dyrgrip" för han tyckte det funkade bättre för Bilbo och Isildur att säga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:37 am 
The Magnificent

Jo det blir nog bättre för dem, men de säger det ju bara vars en gång(ungefär), och Gollum ca 200 gånger. Man får väl prioritera vem det ska passa bäst för

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:44 am 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Jo det blir nog bättre för dem, men de säger det ju bara vars en gång(ungefär), och Gollum ca 200 gånger. Man får väl prioritera vem det ska passa bäst för

Icke desto mindre måste det fungera på ALLA ställen, inte bara de flesta. Det låter krystat om Isildur skulle säga "den har blivit älskad för mig". Men visst, ett väsljud hade varit kul.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 10:43 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sskatt?

:wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 12:13 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Sskatt?

'Skatt' är nog det som känns bäst för min del; och då mest på grund av 'väsbarheten', samt att jag inte för en sekund kan föreställa mig Gollum (eller för övrigt Bilbo) uttala ordet 'dyrgrip' med någon som helst inlevelse.

Jag kan bara hoppas på att jag vänjer mig; då jag inte tänker låta några enstaka ordval förstöra läsupplevelsen som hittills trots allt har varit oslagbar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]