Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön jul 12, 2020 7:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 554 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 37  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 06, 2004 3:08 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hi hi. Jo så är det nog. Sauron den gamle försoffade. :lol:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 06, 2004 5:21 pm 
Redaktionen

Den stegrande kamelen skrev:
Älva skrev:
Ack, Amrod som är en av mina favoriter... Ja ja... så kan det va. Men att Tolkien som var en sån perfektionist missade det i ringversen? :?

Det var ju Sauron som diktade så vackert, och han visste väl aldrig vilka alver som fick ringarna? Och mansgris var han säkert också, ond som han var, och utgick därför från att det var manliga alver! :P Så det går nog att hävda att den gode professorn hade på fötterna i det här fallet också.

Intressant observation. Jag har aldrig tänkt på det, men så måste det ju vara.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 8:28 am 
Noldo

Den Stegrande Kamelen,

Sauron stod väl enbart för de sista raderna? De första raderna var väl alvkväde.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 9:53 am 
Redaktionen

andersson skrev:
Den Stegrande Kamelen,

Sauron stod väl enbart för de sista raderna? De första raderna var väl alvkväde.

Det är en annan trovärdig tolkning. Gandalf säger till Frodo att raderna på ringen bara är en del av en längre vers som länge varit känd bland alverna, men han säger inget om vem som skapade den. Det är förstås tänkbart att Sauron bara skapade "One Ring to rule them all..."-biten och att den sedan inkorporerades i den längre dikten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 07, 2004 10:45 am 
Noldo

Martinus,

att Sauron själv skulle kallat sig för "Dark Lord" ser jag inte som sannolikt. Det finns väl ingen sådan antydan som jag kommer på. Att han därtill talar om elven kings och dwarf lords känns inte som det språk som hans språkrör använde i varje fall. Att dikter av Sauron skulle översättas och vara en del av alvernas kväden ser jag inte heller som sannolikt.

Som jag ser det så är dikten gjorda av alver och man har översatt Saurons ringvers för att få den att passa in. Den måste även ha tillkommit lång tid efter smidningen, annars skulle man inte vetat antalet ringar för män och dvärgar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 12:25 pm 
Dúnadan

Minns jag fel eller var det så att det var Celebrimbor som såg till att De Tre spreds ut mellan de dåvarande alvhärskarna efter att han kommit underfund med vad Sauron hade för planer? I början fanns de väl alla i Eregion? Så vitt jag kommer ihåg ville t.ex. Gil-Galad inte ha något att göra med projektet och tog inte emot några ringar förrän det blev nödvändigt. Kronologin i bilagorna ser ut så här:

1200 Andra Åldern: Sauron tar kontakt med noldoralverna i Eregion efter att han nobbats av Gil-Galad.
c. 1500 AÅ: Alvsmederna börjar tillverka ringarna.
c. 1590 AÅ: De tre ringarna smids.
c. 1600 AÅ: Sauron tillverkar Den Enda Ringen men upptäcks och avslöjas av Celebrimbor.
1693: Kriget mellan alverna och Sauron inleds och ringarna göms undan.

Ringversen kunde i så fall ha kommit till mellan 1600 och 1693.

Håller för övrigt med om att den första delen av versen skapades av alverna.

(Och förresten, mae govannen! Nykomling på forumet, Tolkienfan sedan 20 år.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 12:42 pm 
Wavemaster of the World

Alshain skrev:
(Och förresten, mae govannen! Nykomling på forumet, Tolkienfan sedan 20 år.)

Mae tollen!

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 1:02 pm 
Redaktionen

Välkommen, Alshain!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 1:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Intressant, det här! Jag har alltid tänkt mig att Sauron skrev hela versen, men jag ser ju nu att den andra tolkningen är minst lika sannolik. I och för sig har jag inga problem med att tänka mig att Sauron kan ha kallat sig själv "The Dark Lord". Omger man sig med mörka rökmoln och underjordens varelser så får man väl ha lite självkritik i alla fall... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 3:00 pm 
Master of Doom

Eller så ser han inget konstigt i att kalla sig Dark Lord eftersom han faktiskt är det.

Fast jag tror att alverna skrev den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 08, 2004 5:29 pm 
Noldo

Men han förbjöd ju sina tjänare att använda namnet Sauron ("the abhorred") så det verkar ju som om han hade något emot dylika mindre smickrande benämningar.
Jag har alltid uppfattat det som att Sauron bara skrev "one ring to rule them all..."-biten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 7:05 am 
Uruk

Jag som trodde att Tolkien skrev den. :P

Nä, men typ att alverna skrev allt utom "One ring to..." som Sauron antagligen skrev. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 09, 2004 1:36 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kanske de skrev kungar för att ringarna skulle vara fördolda för Sauron. Om de nämnt både män och kvinnor så hade det varit alldeles för uppenbart att Galadriel hade den ena.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 1:24 pm 
Noldo

Den Stegrande Kamelen,

nog är det inte orimligt att Sauron själv kallade sig för "The Dark Lord", jag skrev lite för kortfattat i min första motiveringen. Under hans tid på Numenor så införde han ju en kult av mörkret. Däremot så om vi tittar på hur presentationen som görs av honom i midgård så är det mera uttryck som "Magnificent" och "Great" som verkar användas. Därtill så tager jag för givet att Sauron gjorde sina kväden på det mörka språket och jag har svårt att tro att alverna översatte de dikterna. Minns hur de reagerade när Gandalf reciterade ringversen på det mörka språket. Alternativt skulle Sauron kunnat låta översätta ringversen till alviska som propagandaverk. Jag vill följaktliga inte utesluta att han kan vara ursprungsmannen, men jag ser det som en större sannolikhet att han enbart är ursprungsman till de sista raderna.

Sista raderna har följaktligen en intressant historia. Man kan undra hur dikten påverkats genom de olika stegen.
1. Diktade av Sauron
2. Översatta till alviska av okänd(osäker på vilket språk)
3. Översatta till allmän västerländska av okänd, ev Gandalf
4. Översatta till engelska av Tolkien
5. Översatta till svenska av Ohlmarks och Ohlsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 8:24 am 
Snaga

Jag har också suttit och snickrat på en egen översättning (efter att ha hört nyöversättningen läsas upp och inte varit sådär jätteförtjust). Jag hittade den här sidan och furmet när jag sökte efter den nya på webben för att kunna jämföra. Dröm då om min förvåning när Kamelen och jag tänkte nästan liga (i alla fall i fråga om tronen).

En sak som alla översättare har missat är hur ringversen rimmar. Den första strofen rimmar enbart inom sig (rings-kings). Den andra rimmar på den fjärde och den tredje med den femte och åttonde. Strof sex och sju har samma ord.

Så när jag gjorde min version utgick jag från det engelska originalet och gjorde mitt bästa för att ligga så nära det som möjligt utan att förlora några rim. Eftersom originalet inte har någon uttalad meter har jag inte brytt mig om att följa den, men i alla fall försökt få samma sorts flyt (vilket är ett väldigt vagt begrepp, men ni fattar nog).

Ge gärna kritik på denna:

Engelska originalet:

Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,
Nine for Mortal Men doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne,
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie.

Min version:

Tre ringar för alvkungarna under himelens valv,
Sju för Dvärgarnas furstar i deras salar av sten,
Nio för förgängliga män som döden ej kan kuva,
En för mörkrets furste på mörka tron allen,
I Mordors land, där skuggorna ruva.
En ring att styra dem alla, en ring att finna dem,
En ring att ta dem alla och i mörkret vinna dem
I Mordors land där skuggorna ruva.

PS Jag funderade ett tag på om det skulle vara så här i näst sista strofen: "En ring att ta dem alla och i mörkret tvinna dem" därför att mörkrets makt är förvriden och tvinna samtidigt kan tolkas som att införliva i något. Men det känns väl långsökt, eller...?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 554 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 37  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme