Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 13, 2024 7:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 3:07 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Inser att varje gång jag läser Secker så hör jag det där Stockholms e-et. :evil:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 3:17 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Samma här. Efter att ha införskaffat ett exemplar av nyöversättningen ämnar jag sitta och rita dit ett ä:n över alla e:n i Secker... :P

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 3:19 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det blir väl en 40-50 gånger då? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 3:20 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Det var annars ett ganska oseriöst inlägg... :)

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 3:20 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, min lilla smiley försökte visa att oseriositeten var förstådd. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 27, 2004 6:57 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Visste jag väl! Jag är bara väldigt blind för fina vinkar ibland... :wink:

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2004 10:22 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
andersson skrev:
dessa namn du räknar upp är ju namn som ändrats från den normala stavningen för att de skall se annorlunda ut. Majoriteten stavar fortfarande utan att ha ändrat namnet.


Ja, där har du faktiskt en poäng.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2004 10:47 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Martinus,

det finns faktiskt en förklaring som kan gälla just för ä och e. Namnet skulle kunna anses vara äldre än införandet av bokstaven ä i det svenska skrivsättet. Exempel på detta är adelssläkten Bielke. Huruvida man skulle kunna göra en sådan tillämpning i ett område som The Shire är jag osäker på. Jag har inte intrycket av att det tillkommit några bokstäver under hobbitarnas vistelse där varför jag ser denna tolkning som en nödlösning. Detta borde även förutsätta att namnet skall ha adelsklang eftersom det enbart är riktigt gamla släktnamn som varit etablerade innan ä infördes som kommer ifråga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2004 5:56 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
andersson skrev:
Martinus,

det finns faktiskt en förklaring som kan gälla just för ä och e. Namnet skulle kunna anses vara äldre än införandet av bokstaven ä i det svenska skrivsättet. Exempel på detta är adelssläkten Bielke. Huruvida man skulle kunna göra en sådan tillämpning i ett område som The Shire är jag osäker på. Jag har inte intrycket av att det tillkommit några bokstäver under hobbitarnas vistelse där varför jag ser denna tolkning som en nödlösning. Detta borde även förutsätta att namnet skall ha adelsklang eftersom det enbart är riktigt gamla släktnamn som varit etablerade innan ä infördes som kommer ifråga.


Återigen en välgenomtänkt poäng. Mina kunskaper om Midgårds skriftsystem är minst sagt dimmigt, men jag antar att hobbitarna helt enkelt använde den vanliga runraden, så några nyheter bör inte ha tillkommit.

Jag tror dock att Baggins är en gammal familj, men som du påpekar skulle en äldre stavning av det svenska namnet indikera ett adligt ursprung, vilket väl vore tveksamt om det finns utrymme för. De var en fin familj i alla fall -- kanske "gentry", om man ska använda engelska termer. Kanske det räcker för att motivera en äldre stavning?

Över huvud taget tycks hobbitarna ha haft en ganska ledig och avslappnad inställning till hela adelskonceptet, möjligen med undantag för Otho & Lobelia, som ger intryck av att vara ett par riktigt övervintrade gamla snobbar. T. o. m. Pippin, som väl måste räknas som det närmaste Fylke har till en kronprins, beskriver i första hand sin pappa thanen/jarlen som lantbrukare i sitt samtal med Bergil i början av Sagan om konungens återkomst.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2004 6:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3823
Ort: Göteborg
Martinus skrev:
Jag tror dock att Baggins är en gammal familj, men som du påpekar skulle en äldre stavning av det svenska namnet indikera ett adligt ursprung, vilket väl vore tveksamt om det finns utrymme för. De var en fin familj i alla fall -- kanske "gentry", om man ska använda engelska termer. Kanske det räcker för att motivera en äldre stavning?

Egentligen är det väl mindre intressant hur gammal familjen är. Översättningen handlar ju inte om att "förbättra" originalet, så det enda som skulle motivera en äldre stavning vore om Tolkien använde en sådan i ursprungsnamnet. Det har han ju inte gjort. Tvärtom gör han en särskild poäng i kontrasten mellan det jordnära Baggins och uppstyltade Sackville. Den mystifika stavningen Secker känns därför helt omotiverad. (Att den, som jag skrivit tidigare, för mina tankar mer åt seckla än säck är ett annat problem, men det är kanske mer en fråga om tycke och smak.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 28, 2004 7:43 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag tyckte också att Säcker skulle ha varit bättre.

En anledning till valet kan ha varit att namnet "Secker" förekommer i Sverige i visst omfång, medan "Säcker" -- om det ens finns -- lär vara betydligt ovanligare. Jag har dock inte undersökt saken själv.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 7:19 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Inser att varje gång jag läser Secker så hör jag det där Stockholms e-et.


Måste bara rätta dig: du kan omöjligen höra något "Stockholms-e" i just Secker, eftersom detta ord innehåller ett kort "e", vilket är precis samma sak som ett kort "ä" (och inte bara i Stockholm).

Det är enbart långa "ä:n" som förvandlas till "e" i traditionell stockholmsdialekt, de korta lämnas ifred.

Dessutom kan man konstatera att det traditionella stockholmska uttalet av långt "ä" som "e" är mer och mer på väg bort. Jag använder det ytterst sällan (kanske i en halv procent av alla tillfällen) och folk som är yngre än jag använder det än mer sällan. Tvärtom, det verkar som om det långa "ä"-ljudet i Stockholm går mer och mer åt ett extremt öppet ljud. Från ytterlighet till ytterlighet alltså...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 7:00 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Förlåt men jag hör det i allafall. Åtminstone inget ä.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 8:53 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Förlåt men jag hör det i allafall. Åtminstone inget ä.


Då är det i alla fall inget stockholmsuttal du hör, utan något annat mystiskt... :)

Måste bara fråga: Uttalar du orden "säck" och "streck" med olika vokalljud? För egentligen ska det inte vara någon skillnad dem emellan. Det kan man bl.a. se på att ord som stavas med "eck" eller "äck" ofta har haft formvarianter som är den motsatta. (D.v.s. "streck" har bl.a. stavats som "sträck" och "säck" har stavats "seck".)

Sen kan, som sagt, uttalet av detta (enda) ljud skilja sig från landsände till landsände.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 9:12 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ja, jag uttalar säck och streck med olika vokallljud.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010