Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 5:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Martinus skrev:
Om jag inte minns fel sa han just det. I sin eminenta :wink: Tolkien och den svarta magin menade han dock att man kunde associera till "pittar" istället.

"Fjompittar" kanske, rentav? :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 6:42 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Martinus skrev:
Om jag inte minns fel sa han just det. I sin eminenta :wink: Tolkien och den svarta magin menade han dock att man kunde associera till "pittar" istället.

"Fjompittar" kanske, rentav? :wink:


LMAO! :lol: Troligen!

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 5:56 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Rifter, grifter, hobbitar och riftdalar

Túrin Turambar skrev:
Älva skrev:
Ingen som får den där obehagskänslan och sätter omedvetet ett g framför riftedal som då får en mycket otäck klang.

Inte jag, för mig är det lika främmande som Ohlmarks förklaring om sockerbitar.

Måste erkänna att inte heller jag har associerat till grift, men det beror alldeles säkert på att jag omedelbart istället identifierade ordet rift som engelskt, och "Riftedal" som en poänglös svengelsk ersättning för det engelska originalet Rivendell. (Påminner mig lite om hur t.ex. Grounded for life på "svenska" blir Freaky Finnertys m.fl. liknande "översättningar" :roll:)
Detta var förstås innan jag fått klart för mig att det i det svenska språkets allra yttersta utkanter finns inte mindre än tre skilda definitioner av ordet rift, varav samtliga så obskyra att ingen i denna diskussion tidigare hade hört talas om någon av dem. Dessutom - och inte minst - finns förstås det kompletta ordet riftdal med en och endast en betydelse i rikssvenskan: ett vidsträckt, vulkaniskt aktivt förstadium till en ny ocean.

Hade jag, då jag först träffade på namnet Riftedal, ansträngt mig mera att uttyda något slags svensk innebörd ur "rift" så verkar det för mig ytterst troligt att även jag hade landat vid det ljudlika grift. I vart fall är det väl alldeles klart, både av denna och andra trådar, att Älva är långt ifrån ensam om denna sin association.
  • Ifall ordet hobbitar inledningsvis skulle leda någons tankar fel, är det inget att hänga upp sig på. (Jag kritiserar inte alls Ohlmarks för att han ev. associerade till sockerbitar, däremot för att han fick för sig att detta skulle vara ett sådant problem.) Det engelska originalet hobbits är hur som helst ett rent nonsensord (även om Tolkien i efterhand presenterat en måttligt övertygande engelsk etymologi), så det finns ingen korrekt betydelse att uttyda innan läsaren bekantat sig med just Tolkiens hobbitar.
  • Att Riftedal alldeles uppenbart får många att associera fel - och knappast någon som inte är insatt i namnuppfinnarens resonemang att associera rätt - är däremot fullständigt oförlåtligt! Att folk med tiden (liksom med Vattnadal) lär sig identifiera detta namn med Elronds dal är noll och ingen ursäkt.
    Innebörden av originalet Rivendell torde vara tämligen transparent för varje måttligt litterär engelsman. Och poängen med att alls översätta det måste rimligen vara att uppnå detsamma hos svenskar - inte att låta någon känna sig "fiffig" över att känna till en dialektal ordboksdefinition som går på tvärs med rikssvensk betydelse och hur som helst är så obskyr att praktiskt taget ingen utom de som är insatta i "översättningen" känner till den.
Tack, förresten, Randalin. Men mitt yttrande var ju inte menat att döma ut inskottsvokaler i allmänhet.

Och ursäkta utbrottet allihop. :oops: Den olyckliga "översättningen" av Rivendell är definitivt inte den som stör mig allra mest, eller den som känns allra mest angelägen att just nu diskutera, men eftersom nu liv väcktes även i detta onda sår ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 6:04 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Kort om Entvaskan (även om det egentligen är off-topic ;) ): Håller med Kamelen och Danne till 100%. Blir oerhört besviken varje gång diskussioner om översättning degenererar i rena "skönhetstävlingar" med liten eller ingen koppling till originalet. Fast ännu mer besviken blir jag förstås då t.o.m. de vars arbete är översättning vill "förbättra" originalet :roll: (så som tydligen Erik Andersson i det här fallet). Tack till referensgruppen för att ni i alla fall försökte, även i detta fall! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 1:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
phibxr skrev:
För övrigt finns det väl vissa tendenser i svenskan till att lägga till ett e i liknande ord? T.ex. Smygehuk, griftefrid och talesätt.


Absolut! Och jag tycker många gånger att det är mycket vackert. Det bidrar till det poetiska svenska språkets alla färgrika klanger. Vilka jag är stolt över!

Vad jag menade, angående tillagda e-n, är att dessa används för mycket tycker jag. Det blir som en sorts fantasy-kultur att klämma in e, och därigenom fantasyfiera ord. Stockholm (huvudstad) Stockeholm (tänkbart hobbittillhåll, t ex)

P.S.
Jag säger gärna emot mig själv: Stockeholm låter maffigare, skulle gärna ha det som namn på min stad istället (vilken alltså råkar heta Stockholm)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 1:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Stockeholm låter maffigare

Liksom Fjolleträsk... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 26, 2004 3:00 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Är det alltså samma sak?.... :evil: :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 10:51 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Naturligtvis! :lol:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 1:25 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Varför är det alltid OK att driva med Stockholm och Stockholmare, men om en Stockholmare driver med någon annan landsända uppfattas man alltid som en dryg Fjollträskbo? *Allvarligt irriterad, även om just den här diskussionen inte var så farlig*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 1:42 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
För att som inflyttad Stockholmare så märker man detta ganska tydligt. Stockholmare tycker Stockholm är viktigt, resten av Sverige håller inte riktigt med. Det är väl ungefär som att man kan skämta om blekansikten men inte kalla någon för neger. De som är förtryckta skola icke förtryckas mera eller nåt i den stilen. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 1:53 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
För att som inflyttad Stockholmare så märker man detta ganska tydligt. Stockholmare tycker Stockholm är viktigt, resten av Sverige håller inte riktigt med.


Och som ursprunglig stockholmare kan jag säga att jag ofta, om jag befinner mig någon annanstans i Sverige, behandlas tämligen nedlåtande bara för att jag kommer från Stockholm. Jag har mängder av vänner från runtom i Sverige (man får det på Musikhögskolan), och jag vet flera som även de är irriterade på att de själva, för att de flyttat till Stockholm, samt deras stockholmska vänner får otrevliga gliringar och kommentarer.

Visst finns det en hel del otrevliga stockholmare, med för stora egon, men din generalisering tar jag illa upp av att höra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 2:00 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är mera så att Stockholmare är riktigt trevliga så länge de är hemma men många blir direkt krävande och buffliga när de kommer ut i landet. Det är ett hårt klimat i Stockholm, man måste vara mer gåpåig och lite hårdare i tonen än man är van vid och detta medförde ju naturligtvis att man blev något överkörd i början.
Men nu är man van och det är bara ett sätt att vara på. Man är ofta lite mjukare på andra platser i Sverige och när en Stockholmare då kommer till den lokala butiken i Klenshyttan eller var det nu är så behåller man ju sitt sätt av gammal vana, trots att man inte behöver armbåga sig fram längre, och upplevs då som bufflig och gåpåig.
Innan jag flyttade till Stockholm så gick jag aldrig in i en restaurang om fler än tre bord var upptagna. Nu står jag i dörröppningen och tittar fräckt på ett fullsatt ställe om det inte kanske går att klämma sig ner där borta i hörnet mellan pianot och bardisken...

Jag är olycklig över att du tog illa upp. Hoppas att min förklaring hjälper dig att förstå hur jag tänker.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 2:16 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jo, jag förstås hur du tänker, eftersom jag har stött på så många som tycker så! :)

Men jag känner inte alls igen mig i din beskrivning... Tvärtom så blir jag oerhört tyst och försynt när jag hälsar på mina vänner i andra delar av Sverige. Då kanske det är det de stör sig på! Att jag inte lever upp till (nid)bilden...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 2:29 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Förmodligen så tror de väl att du tycker att du är för fin för att snacka med dem. :wink: Nej jag tror inte att alla Stockholmare är sådär men många och då förstår jag också att du tar illa vid dig. När man tycker att värmlänningar är pratsamma så tar jag inte illa vid mig för det stämmer nog ganska bra att vi pratar mycket och mycket om ingenting... :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 8:08 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är ingen jäkla skillnad på folk från olika landskap!

Är vi rasbiologer eller?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 182 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010