Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 15, 2004 11:53 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Jeg synes det er en essensiell del av den alviske magien jeg, det med trema.


Som sagt, alverna skrev överhuvudtaget inte med latinska bokstäver. Tolkien har transkriberat de alviska namnen till vårt alfabet, och enbart lagt till trema för att underlätta för en engelsk läsare, inte av någon annan anledning, och absolut inte för att skapa "alvisk magi"... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 15, 2004 2:09 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis apr 13, 2004 2:54 pm
Inlägg: 29
Ort: Skiptvet, Norge
Ja, men de det meste av alvisk er skrevet på vårt latinske alfabet, og ordene ser tamme og matte ut på siden, uten trema. Ta for eksempel "universet", det ser helt annerledes ut enn Ea. Ta Fëanor vs Feanor. Eöl vs Eol, Finwë vs Finwe. Det blir feil uten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 15, 2004 2:32 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men det blir rätt i mitt huvud och det är uttalet som är det viktigaste.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 15, 2004 7:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Citera:
Ja, men de det meste av alvisk er skrevet på vårt latinske alfabet, og ordene ser tamme og matte ut på siden, uten trema. Ta for eksempel Eä "universet", det ser helt annerledes ut enn Ea. Ta Fëanor vs Feanor. Eöl vs Eol, Finwë vs Finwe. Det blir feil uten.


Nej, det blir verkligen inte fel utan trema i exempelvis Eä, utan snarare mer rätt. Ea ger en mycket tydligare bild av hur ordet bör uttalas, och, som jag sade, Tolkien satte inte dit prickarna för att ge ett exotiskt intryck, utan för att förenkla för engelsmän att uttala, och inte av någon annan anledning. När nu dessa prickar enbart är ett hinder för ett korrekt uttal finns det verkligen ingen anledning att ha kvar dem.

Som sagt, om Tolkien hade betrott alla engelsmän om att läsa appendixet om uttal hade han troligen inte satt dit prickarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 17, 2004 7:14 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Jon Harald Søby skrev:
... Om dere vil unngå problemet med uttale av ö og ä (som faktisk er ganske sjelden brukt i alviske navn, sammenlignet med ë), skriv en liten notis om det i begynnelsen av boka! Det er ikke verre.

I stället för att försöka korrigera uttalet med en not i början av boken, tycker jag det är bättre att korrigera stavningen i slutet. Många läsare hoppar nog över både förord och efterord, och då blir det för svenska läsare minst fel (såvitt jag kan se) om man utelämnar trema i huvudtexten. Sedan kan man, som en fotnot till Appendix E, göra klart hur Tolkien själv, i den engelska originaltexten, skrev alviska namn med latinska bokstäver - möjligen rent av alfabetiskt lista samtliga namn med trema.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 6:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 29, 2004 3:20 am
Inlägg: 1025
Ort: stockholm
tänkte ignorera all ovanstående diskussion och beklaga mig enbart för faktumet att jag jag tycker det är snyggt med trema. detta säger jag som student av språk och översättning, men konst och form från gymnasiet har tagit över dinosauriehjärnan, så impulsivt sticker det till i hjärtat...

om Fëanor läser: har du funderar på att ändra användarnamnet när nyöversättningen kommer ut? :wink:

skämt åsido... jag tror jag förstått att du föredrar och hänsyftar på tolkiens egen stavning.

_________________
I wished to be loved by another, but I desire no man's pity.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 6:44 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: mån mar 08, 2004 10:57 pm
Inlägg: 307
Vill bara förtydliga mitt sista inlägg: Med att "korrigera stavningen" (genom att ange hur Tolkien använde trema) menar jag naturligtvis inte att trema är "korrekt" i den svenska texten - bara just att Tolkien själv använde trema då han skrev originaltexten för engelska läsare.

(Bland experterna på ämnet, även de engelskspråkiga, tycks som tidigare sagts inte trema känneteckna korrekt stavning av alviska - vare sig den skrivs med latinska bokstäver eller med alviska.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 3:24 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
En allmän undring,

många namn som nämns börjar på e, tex Eärendil, Eä och Eör. Skall E:et uttalas som svenska E eller engelska E? Detta påverkar väl uppfattningen av orden betydligt mer än trema. Trema kan ju i nödfall flyttas till e om det underlättar för att undvika missförstånd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 21, 2004 5:28 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
E skall uttalas som E, d v s som latinets E; m a o även som på svenska, italienska, tyska, fornengelska m fl språk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 23, 2004 4:14 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Visst kan trema tas bort. Det spelar inte så stor roll för mig. Fast det är snyggare med trema.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 23, 2004 6:27 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
vanja skrev:
om Fëanor läser: har du funderar på att ändra användarnamnet när nyöversättningen kommer ut?


Nej, Jag tycker att det är snyggare med prickarna. Jag håller dock med om att prickarna skall tas bort i nyöversättningen. Jag uttalade själv Eärendel och de andra namnen fel innan jag läste LotR på original.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 11:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
(Ursäkta bumpningen men ämnet är ju så rätt.) Jag har en omvänd fundering över trema-prickarna. Hur Fëanor ska uttalas är ju klart, men då Tolkien väljer att inte markera dubbelvokalerna i t ex Maedhros, betyder det då att de vokalerna bör dras ihop?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 11:27 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Enligt grundkurs 1 i quenya här på forumet:

Citera:
De vanligaste kombinationerna av vokaler i hiatus är ea, eo, ie, io, oa; varje vokal ska låta ”för sig själv”. Tolkien markerade ofta detta tydligt genom att lägga till ett trema eller ”punkter” till en av vokalerna.


Jag är alltså inte helt säker på om kombinationen "ae" hör till detta, men antagligen är det så. Det står ju bara ofta.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 12:08 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Nej, "ae" är en diftong, och skall alltså "dras ihop".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 10:02 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Hur ska man då veta när vokalerna ska dras ihop och när de ska uttalas var för sig när trema är borta?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010