Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån feb 23, 2026 4:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 2:35 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Jag betvivlar inte att de som röker tobak njuter av det, men ovanstående beskrivning stämmer så mycket bättre in på cannabis än tobak. Det är allt jag säger.

Jag håller inte med. Inte bättre.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 4:04 pm 
Hobbit

Den tobaken jag rökt ger inte de effekter som gandalf beskriver iaf.. Och den andra örtens rus skall vi inte disskutera här :P men den stämmer helt klart mer än nikotinets verkan..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 4:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Unfinished Tales skrev:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Detta går inte att tolka på något annat sätt såvida man inte är extremt ignorant. Det må kallas tobak, men dess effekter är inte de av tobak utan av cannabis.

Ni som fortfarande tvivlar, lyssna på vad Gandalf säger. :)

Skitsnack, Nerloth. Jag kan inte se en enda mening där som på något vettigt sätt skulle kunna fås till att det är cannabis Tolkien talar om. Som f.d. rökare skulle jag, om många rökare med mig, hävda att man gärna går ut och tar en cigarett på rökpausen från jobbet för att just klara tankarna (och undvika att i vredesmod våldföra sig på någon påfrestande kollega ).

Låt oss gå in på lite handfasta bevis (inte din paradgren, jag vet): vad har du för bevis på att Tolkien använde cannabis? Bevis på att han var bekant med effekterna? Bevis på att han avsåg cannabis när han skrev några rader i sekundärt material, som endast med ett ganska förvridet sinne för logik kan fås till någonting i den stilen. Att bräka "jag tycker... det är uppebart..." räcker inte.

Du inser förstås inte att du använder exakt samma idiotiska teknik (som fan läser bibeln-tekniken) som div. ljusskygga grupperingar använder för att t.ex. bevisa att Harry Potter är djävulsdyrkande? Ryck loss en mening eller två ur sitt sammanhang, belys dem med önsketänkande och förutfattade meningar och voila! man har "bevisat" något helt halsbrytande dumt.

Bah!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 6:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth, helt glasklart! Du med din uppenbara fixering vid cannabis och dina ideliga drogreferenser "röker inte själv", för att citera dig. Men farbror Tolkien var däremot "väl medveten om effekterna av cannabis"*, och detta är väldigt tydligt eftersom Tolkien låter Gandalf "finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor", typ.

* Nerloth menar här i likhet med Backman att Tolkien "använde" cannabis. Men till skillnad från Backman verkar Nerloth inte våga erkänna att det är vad han menar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 7:10 pm 
Hobbit

..

Senast redigerad av Backman ons aug 17, 2005 7:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 7:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Man kan ju se det så här, om Tolkien verkligen menade vanlig tobak, varför skrev han då inte rätt och slätt "Pipe-weed is tobacco (nicotiana)" och gav det blott de egenskaper vanlig enkel tobak har, istället för att beskriva det på ett invecklat sätt och ge det de högst besynnerliga psykedeliska effekterna han beskriver att pipgräset har?

Sarvi skrev:
Skitsnack, Nerloth. Jag kan inte se en enda mening där som på något vettigt sätt skulle kunna fås till att det är cannabis Tolkien talar om.

Känner du till cannabis effekter då? Kan du uttala dig om hur ett cannabisrus är? Har du över huvud taget någon som helst kunskap om cannabis, förutom den gravt vinklade och felaktiga "information" (skräckpropaganda) du fick i 8:e klass? Den frågan kan för övrigt ställas till er andra också, och då bör ni kanske fråga er vad det är ni egentligen argumenterar mot. Det är som att jag skulle börja tjafsa med en ingenjör om hur man bygger en bro, trots att jag inte har den blekaste aning om hur man gör. Låter det galet? Det är det också. Jättegalet. Varför gör ni så då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 7:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Känner du till cannabis effekter då? Kan du uttala dig om hur ett cannabisrus är? Har du över huvud taget någon som helst kunskap om cannabis, förutom den gravt vinklade och felaktiga "information" (skräckpropaganda) du fick i 8:e klass? Den frågan kan för övrigt ställas till er andra också, och då bör ni kanske fråga er vad det är ni egentligen argumenterar mot. Det är som att jag skulle börja tjafsa med en ingenjör om hur man bygger en bro, trots att jag inte har den blekaste aning om hur man gör. Låter det galet? Det är det också. Jättegalet. Varför gör ni så då?

Vad är det för "information" du har som inte vi har? Varsågod, redovisa den!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 7:44 pm 
Östring

Oj, vad det hetsas över denna lilla detalj. :wink:

När jag läste ett par citat tidigare i denna tråd tänkte jag också direkt på cannabis. Men det kan bero på att det var det som diskuterades också.

Står det inte rakt på sak någonstanns i någon av böckerna att det är Tobak? Det har jag för mig iallafall. Jag tänkte också på att det var cannabis när jag läste böckerna första gången, men har för mig eftersom det stod att det var tobak ändrade jag mig.

Kan ha fel här.

Om det inte står svart på vitt någonstanns är det nog bara farbror Tolkien själv som skulle kunna svara på denna frågan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 7:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:

Gärna. Jag hade iofs tyckt det var bättre om ni själva hittade den, eftersom ni antagligen inte litar på att jag ger er korrekta uppgifter. Men som du vill. Vilken typ av information vill du ha? Enkel, kortfattad fakta? Aktuella artiklar? Forskningrapporter? Sammanställd information? Och vad vill du ha information om, själva växten, historia, psykiska/fysiska effekter, industriell användning eller politiken runt det hela? Det finns så otroligt mycket, jag tycker fortfarande det vore bättre om du letade själv.

Men för att komma igång i vimlet av information kan jag tipsa om den här sidan: http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml Den är väldigt seriös sida, som varken är "för" eller "mot" droger (vilka båda är dåliga ställningstaganden imo, alla droger har både positiva och negativa effekter). Men denna sidan verkar enbart sträva efter korrekt och omfattande information, det gillar jag. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 7:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Man kan ju se det så här, om Tolkien verkligen menade vanlig tobak, varför skrev han då inte rätt och slätt "Pipe-weed is tobacco (nicotiana)" och gav det blott de egenskaper vanlig enkel tobak har, istället för att beskriva det på ett invecklat sätt och ge det de högst besynnerliga psykedeliska effekterna han beskriver att pipgräset har?

Nu får du väl ge dig! Tolkien skriver inte om några psykedeliska effekter, han skriver om hur gött det är med ett tobaksbloss, vilket vem som helst som varit tobaksbrukare kan skriva under på. Anledningen till att han skrev "probably" var för att han, med sin sub-creating, ville ge intryck av att vara en översättare och en tolkare av en annan värld. Ett s.k. retoriskt grepp, vilket torde vara uppenbart för vem som helst som inte är helt förblindad.

Nerloth skrev:
Sarvi skrev:
Skitsnack, Nerloth. Jag kan inte se en enda mening där som på något vettigt sätt skulle kunna fås till att det är cannabis Tolkien talar om.

Jepp. Jag råkar ha spenderat ett mindre antal poäng på universitetsnivå med att göra en litteraturstudie om cannabis och dess positiva och negativa biologiska effekter på den mänskliga kroppen. Dvs inventerat vetenskapliga tidskrifter på artiklar om cannabis. Från denna information så har jag skaffat mig en egen uppfattning, där jag har vägt både positiva och negativa effekter av cannabisbruk. Så ja, jag har en smula mer innanför västen än statens propaganda. För att återanvända din bro-analogi, så är det inte brukaren av cannabis, förlåt bron man ska fråga - han vet antagligen onte ett skit om, ahem, "brons" så att säga "byggnad och konstruktion", det är vetenskapen bakom bron som ska konsulteras.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Gärna. Jag hade iofs tyckt det var bättre om ni själva hittade den, eftersom ni antagligen inte litar på att jag ger er korrekta uppgifter. Men som du vill. Vilken typ av information vill du ha? Enkel, kortfattad fakta? Aktuella artiklar? Forskningrapporter? Sammanställd information? Och vad vill du ha information om, själva växten, historia, psykiska/fysiska effekter, industriell användning eller politiken runt det hela? Det finns så otroligt mycket, jag tycker fortfarande det vore bättre om du letade själv.

Om det är vetenskapliga rapporter och liknande du syftar på med "information", så visade den tidigare diskussionen i tråden "Legalisera pipgräs" med all önskvärd tydlighet att Sarvi och andra är betydligt mer pålästa än vad du är. Har du överhuvudtaget någon vetenskaplig utbildning?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Nu får du väl ge dig! Tolkien skriver inte om några psykedeliska effekter, han skriver om hur gött det är med ett tobaksbloss, vilket vem som helst som varit tobaksbrukare kan skriva under på.

Rent logiskt sett kan du inte dra den slutsatsen, då en f.d. cannabisrökare lika gärna skulle kunna säga "han skriver om hur gött det är med ett cannabisbloss, vilket vem som helst som varit cannabisbrukare kan skriva under på." De enda som egentligen bäst kan uttala sig om vilken drog det påminner mest om är de som har använt båda droger. Tyvärr, men här kommer du inte längre. Du får helt enkelt återkomma när du har puffat lite clowntobak också. :)

Ohlmarxisten skrev:
Om det är vetenskapliga rapporter och liknande du syftar på med "information", så visade den tidigare diskussionen i tråden "Legalisera pipgräs" med all önskvärd tydlighet att Sarvi och andra är betydligt mer pålästa än vad du är.

Som jag minns det la jag fram tiotals argument för legalisering, liksom forskningsrapporter som stödde det jag sa, medan ingen kunde ge ett enda argument mot? Ej heller kunde ni hänvisa till enda forskningsrapport som stödde det ni sa. Annars kan du ju nu på en gång lätt och enkelt räkna upp alla de argumenten mot legalisering som framkom samt hänvisa till de tonvis av forskningsrapporter som ni, inte jag, la fram. Sätt igång bara!

Och om du nu säger att du inte "orkar" eller något liknande så bör du kasta dig själv i soptunnan av lögner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Men Nerloth, hur kan du ens bedöma de rapporter du hänvisar till? Du beskyller i princip Sarvi för att basera sin kunskap på "skräckproganda" från åttonde klass. Det visar sig sedan att Sarvi gjort en studie på universitetsnivå. Du länkar sedan till en hemsida! Vet du vad ett forskningsbibliotek är? Ja, och sedan låter du bli att svara på de frågor du får och kommer istället med "villkorade" förlämpningar om "soptunnor". :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Som jag minns det la jag fram tiotals argument för legalisering, liksom forskningsrapporter som stödde det jag sa, medan ingen kunde ge ett enda argument mot? Ej heller kunde ni hänvisa till enda forskningsrapport som stödde det ni sa. Annars kan du ju nu på en gång lätt och enkelt räkna upp alla de argumenten mot legalisering som framkom samt hänvisa till de tonvis av forskningsrapporter som ni, inte jag, la fram. Sätt igång bara!

Och om du nu säger att du inte "orkar" eller något liknande så bör du kasta dig själv i soptunnan av lögner.

Hm, såvitt jag minns så refererade jag till ett alldeles utmärkt syntesartikel som på ett inte alls svårfattligt vis sammanfattade och redovisade de senaste årens forskningsresultat om de medicinska effekterna av cannabisbruk. Att du är oförmögen att ta till dig detta kan du inte gärna beskylla mig för.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 9:12 pm 
Hobbit

Men detta är ju tjusningen med böcker, alla får tolka dem hur man vill och bilda sin egen uppfattning..

Citera:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Det finns bitar här som jag anser ha med cannabis att göra. Men det kan lika bra vara tobak.. En stark tobak må det då vara som gör att man glömmer mörka saker och .. Men det kanske finns..

Citera:
Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman

Den inre harmonin som för med sig tystnad och tankegångarna kan mkt väl vara cannabis.. Men om man vrider och vänder på det så kan det lika bra vara tobak..

Min personliga bild av hoberna är att det är cannabis dom röker, dom skrattar dom är glada i mat (en effekt av cannabis). Dom är på nått sätt så overkligt lyckliga, lever i harmoni,fred Jag känner mig som en liten hob det gånger jag rökt cannabis, dvs skrattar och blir galen i mat, och vill alla väl, samt betraktar naturen så där underbart som hoberna gör.... Det är väl kanske därför jag resonerar som jag gör.. jag har troligtvis fel, men jag trivs att läsa om hoberna på det sättet..
Den här diskussionen kan nog pågå i evigheter..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme