Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 20, 2025 7:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 3:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Beledhel skrev:
Får jag sticka in och fråga hur Bert blev Bill? Det låter väl okej på en människa, men jag känner stort medlidande med ponnyn...

Det var väl tvärtom, Bill blev Bert.

*sleeping* :oops: Är aningen slarvig vid tangentbordet, men har rättat till mitt inlägg.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 6:51 pm 
Sinda

Hur kan det bli en sån här diskussion om ett så obeydligt ord som ett/en tjärn, dessutom när det bara förekommer ett fåtal gånger i boken. Lägg er energi på viktigare debatter :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 6:58 pm 
Redaktionen

Håller med. Men det handlar om principer för Mårten, och det är därför han inte kan släppa det, vilket jag har full respekt för.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 7:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lite OT, men... Groucho Marx om principer:

"Those are my principles. If you don't like them I have others."

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 19, 2004 7:38 pm 
Redaktionen

Sarvi skrev:
Lite OT, men... Groucho Marx om principer:

"Those are my principles. If you don't like them I have others."

LMAO!!! :lol: Den karln var ett geni!

Ytterligare ett OT-citat av denne store man:
"Time wounds all heels"... Inte bara roligt, utan en spoonerism också. :)

EDIT: Whohooooo! 500-inläggsjubileum!! :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 5:38 am 
Sinda

Det är sällan jag läser någonting utanför Översättningar.

Dock får jag be Rosie ödmjukast om ursäkt för att ha fyllt hennes tråd "Diverse funderingar" med denna diskussion om hur man läser SAOL. Den var ju egentligen minst av allt önskad eller planerad från min sida. För mig tycktes SAOL:s rekommendationer omedelbart avgöra den ursprungliga frågan, och jag kunde inte fatta att själva SAOL och dess klarhet skulle kunna ifrågasättas och bli grund för en kontrovers (och kan det egentligen fortfarade inte). Hela situationen gör mig på varje sätt djupt olycklig. :( Då diskussionen ändå uppstod har jag nog faktiskt vid något tillfälle tänkt att jag borde flytta den (medelst länk) till principtråden, där den väl egentligen borde höra hemma. Men det bidde alltså inte så. :oops:

Ber om ursäkt, Rosie! Jag förstår så här i efterhand mycket väl att du blivit vred på mig :(, och jag lovar för framtiden att om en liknande situation uppstår (vilket jag verkligen inte hoppas) omedelbart länka över vad som ser ut att kunna bli långa diskussioner till andra trådar. Förlåt!

Danne skrev:
Jag ser rekommendationerna i SAOL som rekommendationer, och ett tydligare svar kommer du nog inte att få från mig just nu.

Kunde du egentligen ha uttryckt dig mindre tydligt? :P

Danne skrev:
Men det handlar om principer för Mårten, och det är därför han inte kan släppa det, vilket jag har full respekt för.

:D Tack, Danne! Exakt!

Incánus, om det bara hade handlat om att jag inte gillar hur "ett tjärn" låter (vilket jag i och för sig inte gör), så hade jag släppt detta omgående. I själva verket var det ju just det jag först gjorde ... nästan ;). Fast sedan tog jag en närmare titt i SAOL ... :shock:

Jaha, Kamelen, för att sammanfatta så hävdar du alltså att ordet rekommendation (eller rekommendera), i SAOL, när det används om stavningar, uttal och böjningar i allmänhet syftar på en sak (rekommenderat bruk), men då det används om alternativ skilda av äv. på en helt annan (rekommenderad inlärningsordning). Jag får tacka Bild för att någon äntligen presenterar ett resonemang till stöd för Dannes linje (vilken du alltså tydligen har gett dig den på att göra till din egen). Men glömmer du då inte t.ex. att det - i SAOL:s förklaringar av markeringarna el. och äv. - talas om huruvida alternativen är "likvärdiga" eller inte, men inte om hur vanligt förekommande de är?

:arrow: Längre svar att läsa i principtråden, där vi härefter förhoppningsvis kan fortsätta diskussionen om hur SAOL ska läsas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 5:45 am 
Sinda

Beledhel skrev:
Får jag sticka in och fråga hur Bill blev Bert? Det låter väl okej på en människa, men jag känner stort medlidande med ponnyn...

Jag har uppfattat att Erik Andersson nog är den ende som vet svaret på det. Fast det handlar väl helt enkelt om övernitisk försvenskning av vissa namn. (Desto mera märkligt då han lät det verkligt engelska Merry stå oöversatt. :roll:)

Visst kan man tycka synd om ponnyn. Men sedan är ju också frågan vad trollet Bert i Bilbo nu ska få heta. Bill kanske? :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 8:44 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Visst kan man tycka synd om ponnyn. Men sedan är ju också frågan vad trollet Bert i Bilbo nu ska få heta. Bill kanske?

För oss som tittade på Svenska Sesam när vi var små så blir det bara ännu svårare att ta till sig. En smula barnbokskänsla.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 9:11 am 
Redaktionen

Jag kan överhuvudtaget inte förstå varför han bytte ut Bill mot Bert. Det klingar inte mycket svenskare, tycker jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 8:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mårten skrev:
Dock får jag be Rosie ödmjukast om ursäkt för att ha fyllt hennes tråd "Diverse funderingar" med denna diskussion om hur man läser SAOL.
He, he... Helt rätt! Uppför er annars blir Rosie arg. :lol: Jag har lite svårt att utröna huruvida din ursäkt var allvarligt menad eller lite lätt ironisk, men jag bryr mig inte om vilket, jag uppskattar både ursäkter och ironi. Diskussionen hade jag tyvärr missat då jag av någon outgrundlig anledning inte fått mejl om nya inlägg, men jag får väl läsa igenom den och se om jag kan godkänna vad som sagts. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 8:50 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Älva skrev:
För oss som tittade på Svenska Sesam när vi var små så blir det bara ännu svårare att ta till sig. En smula barnbokskänsla.

Tänk på oss som växte upp med bert böckerna inte mycket bättre det.. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 8:57 pm 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Älva skrev:

Tänk på oss som växte upp med bert böckerna inte mycket bättre det.. :)

Men vi som växte upp med Bill & Bull då? :|

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 9:01 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Men vi som växte upp med Bill & Bull då? :|

de är väl inte lika cementerade som sesam och bert böckerna
(fast det kan ju vara väldigt olika)

Vad hade ni för förslag till Erik då?
finns inte många B namn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 5:19 am 
Sinda

Rosie skrev:
Mårten skrev:
Dock får jag be Rosie ödmjukast om ursäkt för att ha fyllt hennes tråd "Diverse funderingar" med denna diskussion om hur man läser SAOL.
He, he... Helt rätt! Uppför er annars blir Rosie arg. :lol: Jag har lite svårt att utröna huruvida din ursäkt var allvarligt menad eller lite lätt ironisk, men jag bryr mig inte om vilket, jag uppskattar både ursäkter och ironi.

:D Nej, jag är aldrig ironisk.

Rosie skrev:
Diskussionen hade jag tyvärr missat då jag av någon outgrundlig anledning inte fått mejl om nya inlägg, men jag får väl läsa igenom den och se om jag kan godkänna vad som sagts. :D

:shock: Så då bad jag om ursäkt i onödan då? Hm, måste vara paranoid, har alldeles för lätt att ta åt mig, mummel, mummel. :roll:

Fast skämt åsido så skulle jag alltså verkligen förstå ifall du hade blivit irriterad på mig, eftersom jag ju ser att du tänkte denna tråd för småfrågor och inte långa principdiskussioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 9:01 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Men vi som växte upp med Bill & Bull då?

De är ju katter åtminstone. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme