Det är sällan jag läser någonting utanför Översättningar.
Dock får jag be Rosie ödmjukast om ursäkt för att ha fyllt hennes tråd "Diverse funderingar" med denna diskussion om hur man läser SAOL. Den var ju egentligen minst av allt önskad eller planerad från min sida. För mig tycktes SAOL:s rekommendationer omedelbart avgöra den ursprungliga frågan, och jag kunde inte fatta att
själva SAOL och dess klarhet skulle kunna ifrågasättas och bli grund för en kontrovers (och kan det egentligen fortfarade inte). Hela situationen gör mig på varje sätt djupt olycklig.

Då diskussionen ändå uppstod har jag nog faktiskt vid något tillfälle tänkt att jag borde flytta den (medelst länk) till principtråden, där den väl egentligen borde höra hemma. Men det bidde alltså inte så.
Ber om ursäkt, Rosie! Jag förstår så här i efterhand
mycket väl att du blivit vred på mig

, och jag lovar för framtiden att om en liknande situation uppstår (vilket jag
verkligen inte hoppas) omedelbart länka över vad som ser ut att kunna bli långa diskussioner till andra trådar. Förlåt!
mindre tydligt?

Danne skrev:
Men det handlar om principer för Mårten, och det är därför han inte kan släppa det, vilket jag har full respekt för.

Tack, Danne! Exakt!
Incánus, om det bara hade handlat om att jag inte
gillar hur "ett tjärn"
låter (vilket jag i och för sig inte gör), så hade jag släppt detta omgående. I själva verket var det ju just det jag först gjorde ... nästan

. Fast sedan tog jag en närmare titt i SAOL ...
en sak (rekommenderat bruk), men då det används om alternativ skilda av
äv. på en helt
annan (rekommenderad
inlärningsordning). Jag får tacka

för att någon
äntligen presenterar ett
resonemang till stöd för Dannes linje (vilken du alltså tydligen har gett dig den på att göra till din egen). Men glömmer du då inte t.ex. att det - i SAOL:s förklaringar av markeringarna
el. och
äv. - talas om huruvida alternativen är "
likvärdiga" eller inte, men
inte om hur vanligt förekommande de är?

Längre svar att läsa
i principtråden, där vi härefter förhoppningsvis kan fortsätta diskussionen om hur SAOL ska läsas.