Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 6:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 472 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Översättningsövningar
InläggPostat: tis okt 21, 2014 3:25 am 
Hobbit

Testade till och med att översätta början av The Hobbit till fornnordiska:
"Í hol í jörðinni bjó halflingr. Varat hræðileg, óhrein hol ok blaut, full af möðkum ok voti ólykt; né var þat þur, ber, sendin hol útan sæti eða mat; þat var holbyggjarhol, enn þat er hœgindi."

Jag kan tyvärr inte garantera att något av det är korrekt... men det vore najs om det var det. Då kanske man kan läsa om Bjalfi Byltingr i framtiden x)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis okt 21, 2014 5:16 pm 
Sinda

Tja, en viktig skillnad mot riktig fornnordiksa (eller försök därtill) och det du försökte med förut, är att obildat folk som jag kan läsa och förstå din fornnordisering av modern svenska, men har svårare att förstå riktig fornnordiska. Så beroende på om du vill ha en tämligen liten läsekrets, eller än ännu mindre..

Men kör på, det är häftigt oavsett!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis okt 21, 2014 6:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sigolf Brimabane skrev:
Testade till och med att översätta början av The Hobbit till fornnordiska

Om du tänker översätta till fornnordiska, då bör du fråga dig vilket ännu äldre språk som ditt ord för hobbit är inlånat från. Urgermanska? Och hur förvanskas i så fall detta ursprungliga urgermanska ord om det lånas in och bollas i fornnordiska munnar i sisådär tusen år? :D (Och om du sedan ger dig på även LotR så bör du förstås översätta rohirrims språk till (rekonstruerad) urgermanska rakt över. :mrgreen:)

InläggPostat: tis okt 21, 2014 10:43 pm 
Hobbit

Åh, urgermanska rohirrim vore häftiga! <3 Hailaz Þeudanaz kuningaz! (Hail Théoden king). 'Heill Þjóðann konungr' på fornnordiska. Måste nog plugga dessa språk i en tio år till för att kunna våga mig på en något sånär korrekt översättning skulle jag tro. Undrar om man borde göra om alla dikterna till fornyrdislag då...

Det värsta är att jag hoppar mellan olika projekt hela tiden... Vill lära mig fornnordiska, fornengelska, fornhögtyska, urgermanska, ryska, finska... Man kan ju alltid försöka lära sig grunderna i ryska och finska medan man satsar mer helhjärtat på forn- och urspråken. Skulle nog behöva bli ännu bättre på engelska för att kunna översätta från det också. Är imponerad av dem som översätter här : )

Senast redigerad av Sigolf Brimabane ons okt 22, 2014 12:43 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis okt 21, 2014 10:49 pm 
Hobbit

Hialmr skrev:
Tja, en viktig skillnad mot riktig fornnordiksa (eller försök därtill) och det du försökte med förut, är att obildat folk som jag kan läsa och förstå din fornnordisering av modern svenska, men har svårare att förstå riktig fornnordiska. Så beroende på om du vill ha en tämligen liten läsekrets, eller än ännu mindre..

Men kör på, det är häftigt oavsett!

Jag tror nästan att fornnordiskan skulle nå ut till fler läsare :) Det finns ju en översättning av Hobbiten till latin. Har till och med sett Harry Potter på klassisk grekiska. Jag tror (och hoppas) att fornnordiskan är på uppgång, kanske tack vare Internet och att vikingar (på gott och ont... ont = Vikings) är populära idag. Är med i en grupp på facebook som leds av en engelsman. Den heter "Vakning norrœnnar tungu" och går ut på att göra fornnordiskan gångbar idag, med ord för moderna företeelser som elektricitet, telefon o.s.v. :)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tis okt 21, 2014 11:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hialmr skrev:
Intuitivt förstår jag andemeningen av "vulet" i sin kontext, men jag hade aldrig tidigare sett det och slog faktiskt upp det, för att jag blev nyfiken på ordet. Eftersom jag redan tidigt fångas av den ålderdomliga stilen kommer jag som läsare anta att alla konstigheter i den delen av texten i själva verket är gammalmodiga former och uttryck. Het som ett glöd hade jag förstått men tyck varit konstigt, men förstått att det var en gammal form och därför omfamnat det ändå, då det passar i sammanhanget.

Din reaktion tror jag sammanfaller tämligen väl med normalläsarens. Tilläggas kan att förståelsen av ordet vulen säkert underlättas av att det ingår i storvulen. Och "ett glöd" är en ren ordboksöversättning av "a live coal" (Norstedts). Så det är nog snarare mindre än mer udda.

InläggPostat: ons okt 22, 2014 2:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

"Illa vulet" ingår förövrigt i den svenska "latinska" nonsennsmeningen: Mulet, kulet, illa vulet, i de dödas vilorum. Läses: Mulétt, kulétt, ìlá vulétt, idé dödàss vilórum.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 23, 2014 6:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Í jarðholu nokkurri bjó hobbiti. Þið skuluð þó ekki halda að hún hafi verið skítug og fúl af raka, eða að út úr veggjunum hafi staðið óteljandi dinglandi ánamaðkadindlar og enn síður að hún hafi dúnstað af fúkka og myglu. Og þið skuluð heldur ekki ímynda ykkur að hún hafi verið svo þurr og rykug og eyðilega tóm, að þar væri engin leið að setjast niður og njóta góðrar máltiðar. Ónei, öðru nær, því að þetta var ósvikin hobbitahola og varla er hægt að hugsa sér nostalegri stað a jarðríki.

InläggPostat: tor okt 23, 2014 6:38 pm 
Hobbit

Isländska versionen? :0 Känns som om den lägger ut texten en del. Här är tydligen färöiska:

"Í einari holu í jørdini búði ein hobbi. Ikki ein ótýdlig, skitin, vát hola, sum skríður skørp í møðkum og luktar illa, men heldur ikki ein turr og ber sandhola, har einki er at sita á ella at eta. Nei, hetta var ein hobbahola, og har er innkomandi."

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 23, 2014 6:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, det är den isländska! :) Jag har också fått intrycket att han lägger ut texten. Dessutom gillar han tydligen inte dvärgnamnen i Eddan utan har hittat på lite egna, vilket vi varit inne på i Nammis dvärgtråd.

InläggPostat: tor okt 23, 2014 8:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hej Sigolf och ni andra!

Hittade en kul text på Stockholms stadsmuseum idag:
Bilaga:
IMG_2724c.jpg
IMG_2724c.jpg [ 20.85 KiB | Visad 13827 gånger ]
Jag hade tänkt fråga dig om varför du bytte oc mot ok i din text för några dagar sedan.
Här ser vi ett exempel på omväxlande oc och ok. (Ock, ock, ock, som hönsen och gummorna utbrista!)

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 23, 2014 8:37 pm 
Hobbit

En internetbekant tyckte att "oc" var väldigt fult. Han är en riktig lingvistiknörd. Han föreslog "ock" i stället. "Ock" är ju egentligen den logiska stavningen. Men oc eller ok är snyggare. Oc förekommer ofta i fornsvenska och fornnordiska texter. Men det är väl för att de var så dåliga på att stava på den tiden : P

Här är för övrigt några rohirriska namn på urgermanska:

Þeudanaz = Théoden
Ehwǫ̂mērijaz = Éomer
Ehwǫ̂wunjō = Éowyn
Grīmô = Gríma

Jag är lite osäker på Éomer och Éowyn... Vet inte riktigt hur man sätter ihop urgermanska ord, men gissade på genitiv pluralformen... Typ som i ordet "mannamod".
Är inte säker alls på Gamling och Háma. Här är mina gissningar:

Haimô = Háma
Gamalilingaz = Gamling

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 23, 2014 9:10 pm 
Sinda

Tja, Gamling ska väl mer eller mindre betyda gamling, så du kan ju börja där kanske.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor okt 23, 2014 9:16 pm 
Hobbit

Satte ihop "Gamalaz" (gammal) med "-ilingaz" (-ling) :) -az försvinner från roten "gamal-" då.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: fre okt 24, 2014 1:38 pm 
Sinda

Jaha! Det verkar vara en trend (tycker jag, som relativt oinsatt) för germanska språk att bli kortare med årtusendena. Undrar hur det kommer sig att urgermanska fick så långa ord till att börja med?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 472 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]