Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån feb 23, 2026 4:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 5:39 pm 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Danne skrev:
Jo, jag har också upptäckt det. Men jag ser det inte som något som egentligen får grundargumentet att skälva i sina grundvalar.

Var inte grundargumentet just att Tolkien inte använde sådana ord för att de syntes omöjliga i den miljön midgård skulle efterlikna?

Om han nu ändå använde det så måste det ju argumentet åtminstone mullra litegrann i grundstommen?

Jo, det var grundargumentet, som baserats på det faktum att han generellt inte använder det vanliga ordet för växten i fråga. Det var även anledningen till att han bytte ut "tomatoes" till "pickles" i The Hobbit. Men på det stället där han faktskt använder "tobacco" i originalet, tycker jag ju förstås att man ska använda "tobak" i översättningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 13, 2004 5:41 pm 
Master of Doom

Jo, det blir nog det bästa.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 3:59 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vad blev översättningen av Pipe weed?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 4:05 pm 
Maia

pipgräs

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 4:06 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Där ser man...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 8:02 pm 
Hobbit

Det är väl klart det är cannabis Tolkien menar...
Merry och pippin blir ju väldigt fnittriga och äter massor med mat när det hittar saurons weed..

Sen så säger sauron till gandalf. Ditt umgänge med halfligarna och deras weed har slöat ditt sinne.. (ej exakt citat)
om jag inte minns fel så säger merry till pippi att han borde dra ner på rökandet, då han uppträdde omdömeslöst..

Om inte jag fått fel info så använde Tolkien diverse droger under kriget, bla cannabis.. Och han börja väl skriva böckerna, eller göra noteringar när han satt i skyttegravarna påverkad av bla cannabis eller dylikt..
Men jag kanske är helt ute och cyklar..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 11:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tolkien var onekligen väl medveten om effekterna av cannabis, detta märks tydligt på flera ställen i hans verk. Dock var han alltför politiskt korrekt för att kunna erkänna detta och hävdade blott att pipgräs "troligen var en variant av tobak". Det må kallas tobak, men dess effekter är de av cannabis.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:14 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu är det ju inte säkert. Står det i böckerna att Merry och Pippin blir fnittriga?

Vanlig tobak ger ju faktiskt också välbehagskänslor och är lugnande. Vanlig tobak ger abstinens och Gandlaf visar tydliga tecken på abstinensbesvär när gänget är nere i Moria. Kommer inte ihåg exakt citat men det var då Gandalf sulle sitta vakt och kom på sig själv med att han var sur och irriterad och inte kunde tänka klart för att han inte rökt sin pipa på tre dar eller nåt sånt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:32 am 
Redaktionen

Backman skrev:
Det är väl klart det är cannabis Tolkien menar...
Merry och pippin blir ju väldigt fnittriga och äter massor med mat när det hittar saurons weed..

Sen så säger sauron till gandalf. Ditt umgänge med halfligarna och deras weed har slöat ditt sinne.. (ej exakt citat)
om jag inte minns fel så säger merry till pippi att han borde dra ner på rökandet, då han uppträdde omdömeslöst..

Skitsnack. Det står med all önskvärd tydlighet om du gör dig besvär med att läsa bokens Prolog att "pipe-weed" är en typ av Nicotiana, d. v. s. tobaksplanta.

Backman skrev:
Om inte jag fått fel info så använde Tolkien diverse droger under kriget, bla cannabis.. Och han börja väl skriva böckerna, eller göra noteringar när han satt i skyttegravarna påverkad av bla cannabis eller dylikt..
Men jag kanske är helt ute och cyklar..

*suck* jag förmodar att detta är information av typen "hörde det från en kompis som kände någon som trodde att han hade läst det någonstans"? Kan ingen trovärdig källa anges är en sådan uppgift lika mycket värd som papperet ett muntligt löfte är skrivet på.

Senast redigerad av Martinus ons aug 17, 2005 8:41 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 8:40 am 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Tolkien var onekligen väl medveten om effekterna av cannabis, detta märks tydligt på flera ställen i hans verk. Dock var han alltför politiskt korrekt för att kunna erkänna detta och hävdade blott att pipgräs "troligen var en variant av tobak". Det må kallas tobak, men dess effekter är de av cannabis.

Du skulle inte kunna besvära dig med att ange dessa ställen? Typ att Aragorn sitter och hallucinerar eller något.

Jag vill påpeka att "weed" är ett gammalt slanguttryck för tobak och därmed inte bevisar någonting; det förekommer t. ex. i Herbert Gormans roman The Place Called Dagon från 1927. Och det odiskutabla faktum att JRRT kallar det för "tobak" på något ställe pekar väl också i den riktningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 9:52 am 
Hobbit

Martinus skrev:
*suck* jag förmodar att detta är information av typen "hörde det från en kompis som kände någon som trodde att han hade läst det någonstans"? Kan ingen trovärdig källa anges är en sådan uppgift lika mycket värd som papperet ett muntligt löfte är skrivet på.

Det fanns i extramatrialet till exended verision av någon av filmerna (var ett tag sen jag såg extra matrialet så jag kan inte ge dig exakt vilken skiva det var).. Dvs dom sade att Tolkien börja anteckna i skytte gravarna, det användes droger, sen får ju var och en avgöra vart inspirationen till böckerna kom ifrån..
Hobberna lever i en drömvärld, det finns inga problem alla är lyckliga. Vart den världen finns tänker jag inte diskutera här, men jag tror Tolkien visste.

Citera:

Tobak är väl inte känd för att slöa ner sinnet?

Citera:
om jag inte minns fel så säger merry till pippi att han borde dra ner på rökandet, då han uppträdde omdömeslöst

Blir man omdömmelös och gör knasiga saker av tobak?
Det är iaf nån växt som ger annorlunda effekter en vanlig tobak...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men Backman, det verkar som om du tar citat ur filmerna, inte boken. :?
Jag har sett allt extramaterial men inte snappat upp att Tolkien skulle ha drogat sig. Däremot har jag läst en biografi om Tolkien och där nämns det inte alls.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:01 am 
Hobbit

Älva skrev:
Nu är det ju inte säkert. Står det i böckerna att Merry och Pippin blir fnittriga?

Nu blev jag lite ställt, men jag reagera inte på det när det hände i filmen..
Sen filmerna kom har det verkligen blivit en enda röra i huvudet. Det kan ju vara så att Peter J lagt till detta till filmen, men jag förstår inte varför han skulle slösa filmtid på en sådan oväsentlig sak.. Just med tanke på den hårda klippningen dom gjort...
Nån som kan kolla upp i boken om dom blir fnittriga?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:05 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Grejen är att PJ har gjort en mer eller mindre Hollywoodvänlig version. Och då måste man ha med några tokroliga så att baaarnen får skratta litet också.

I EE extramaterialet så berättar ju skådespelarna att de spelar på att vara berusade på alkohol i scenen vid Isengård.

Senast redigerad av Älva ons aug 17, 2005 10:35 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:12 am 
Hobbit

Älva skrev:
Men Backman, det verkar som om du tar citat ur filmerna, inte boken. :?
Jag har sett allt extramaterial men inte snappat upp att Tolkien skulle ha drogat sig. Däremot har jag läst en biografi om Tolkien och där nämns det inte alls.

Oki jag kanske är helt fel ute.. Gjorde väl en misstolkning..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme